• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
کیادربندسری, علی. (1395). نسبت مستقیم‌الاستدارة حق و خلق در وجودشناسی ابن‌عربی. دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا, 8(1), 41-60.
علی کیادربندسری. "نسبت مستقیم‌الاستدارة حق و خلق در وجودشناسی ابن‌عربی". دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا, 8, 1, 1395, 41-60.
کیادربندسری, علی. (1395). 'نسبت مستقیم‌الاستدارة حق و خلق در وجودشناسی ابن‌عربی', دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا, 8(1), pp. 41-60.
کیادربندسری, علی. نسبت مستقیم‌الاستدارة حق و خلق در وجودشناسی ابن‌عربی. دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا, 1395; 8(1): 41-60.

نسبت مستقیم‌الاستدارة حق و خلق در وجودشناسی ابن‌عربی

مقاله 4، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 27، بهار و تابستان 1395، صفحه 41-60  XML اصل مقاله (280.48 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
علی کیادربندسری email
دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده
نسبت مستقیم‌الاستدارة حق و خلق از مباحثی است که ابن‌عربی در وجودشناسی خود دنبال می‌کند. این دیدگاه تازه را که در تقابل با نظریۀ صدور افلوطین قرار دارد، باید بدیلی برای نظریۀ صدور درنظر گرفت که بیشتر در جریان‌های فلسفی پیش از ابن‌عربی پذیرفته شده بود. نظریۀ مستقیم‌الاستداره ابن‌عربی که بر نظریات تجلی اسماء الهی و وحدت وجود ابتنای منطقی دارد، درنهایت این امکان نظری را در اختیار محیی‌الدین قرار می‌دهد تا بتواند قاعدۀ الواحد فیلسوفان (مبنای مستحکم نظریۀ صدور) را نقادی و در معنای تازه‌ای فهم کند. این نظریه همچنین جایگاه عالم مادی و جسم را که درنتیجۀ پذیرش نظریۀ صدور تضعیف شده بود و پس از گذشتن از وسایط بسیار درنهایت بعد با حضرت حق قرار داشت، دوباره احیا و بر اهمیت آن تأکید می‌کند. در این مقاله درصددیم پس از تشریح نظریۀ مستقیم‌الاستداره ابن‌عربی، تفاوت‌های آن را با نظریۀ صدور نشان دهیم و سپس تفسیر تازۀ ابن‌عربی را از قاعده الواحد یادآوری کنیم.
کلیدواژه‌ها
نسبت حق و خلق؛ تجلی؛ وحدت وجود؛ نظریۀ صدور؛ قاعدۀ الواحد
عنوان مقاله [English]
The Straight Rotation Relation between God and the Creation in the Ontology of Ibn-Arabi
نویسندگان [English]
Ali Kiadarbandsari
ُStudent / Beheshti University
چکیده [English]
The straight rotation relation between God and the Creation is one of the arguments that Ibn-Arabi pursues in his ontology. This new view, which runs counter to Plotinus's theory of emanation, should be considered an alternative to the theory of emanation, which was largely accepted in the philosophical currents before Ibn-Arabi. Ibn-Arabi’s theory of straight rotation, which has its logical bases in the theories of the manifestation of divine names and the unity of existence, has ultimately provided Mohiuddin with the theoretical possibility to criticize the philosophers’ rule of “Al-Wahid” (that is the strongest argumentation offered in support of the emanation theory) and to understand it in a new sense. It also emphasizes the status of the material and physical world, which was weakened as a result of acceptance of the theory of emanation and, after passing through several mediators, was in the furthest place from the God, and reaffirms its importance. In this paper, after describing Ibn-Arabi’s theory of straight rotation, we are going to show its differences with the emanation theory and then recall Ibn-Arabi’s new interpretation of the rule of “Al-Wahid”.
کلیدواژه‌ها [English]
God and Creation, manifestation, unity of existence, theory of emanation, rule of Al-Wahid
مراجع

ابن‌عربی، محی‌الدین (بی‌تا)، الفتوحات المکیة(اربع مجلدات)، دار صادر، بیروت.

ابن‌عربی، محی‌الدین (1421)، مجموعۀ رسائل ابن‌عربی (ثلاث مجلدات)، دار المحجة البیضاء، بیروت.

ابن‌عربی، محی‌الدین (2003)، کتاب المعرفة، دار التکوین للطباعة و النشر، دمشق.

افلوطین (1366)، دورۀ آثار افلوطین، ترجمۀ محمدحسن لطفی، خوارزمی، تهران.

اکبریان، رضا (1388)، «ارتباط نفس با مجردات و مادیات در فلسفۀ افلوطین و ملاصدرا»، حکمت و فلسفه، سال پنجم، شمارۀ چهارم.

حکمت، نصرالله (1389)، مباحثی در عرفان این عربی، علم، تهران.

دینانی، غلام‌حسین (1389)، قواعد کلی فلسفی در فلسفۀ اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی، تهران.

قیصری، داوود (1375)، شرح فصوص الحکم، علمى و فرهنگی، تهران.

فارابی، ابونصر (1996)، السیاسة المدنیة، مکتبة الهلال، بیروت.

میرداماد (1367)، القبسات، دانشگاه تهران، تهران.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 233
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 94
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.