Evaluation of the hermeneutic bases of Ayatollah Javadi Amoli and Asma Barlas in the interpretation of "Wadrbohan"

Document Type : Research Paper

Authors

1 study of religion, University of Religions and Denominations

2 Assistant professor of the department of philosophy of religion at university of Religions and Denominations

Abstract

Examining the history of interpretation in the context of women shows changes in the field of interpretation of the Qur'an. One aspect of the changes is attention to understanding.Also, the interpretations changed due to socio-cultural changes in the subject. Feminist attitudes are the most important of these developments. Some, like Barlas, have sought answers to feminist demands by using a different reading of the Qur'an. some, like JavadiAmoli, by focusing on the issue of women in the interpretation of the Qur'an, seek to provide new answers, appropriate to contemporary developments; The comparative study of these two attitudes, with the aim of evaluating the impact of the commentators' hermeneutic foundations on their understanding of the verses, shows the necessity of this research. Since the permissibility of beating women in verse 34of Surah Nisa is one of the most challenging issues in the field of women, the hermeneutic foundations of JavadiAmoli and Barlas's point of view in the interpretation of "Wadrbohan" are evaluated with descriptive-adaptive method. According JavadiAmoli's focus on the author and the use of words for the spirit of meanings, the verse may be suitable for the structure of the tribal life system and not the structure of the civil life. As a result, a concept of multiplication can be carried over the present tense.While Barlas, believing in the multiplicity of meanings of the Qur'an does not adhere to some of his hermeneutic bases like the author-centered one, and this leads to the imposition of his opinions on the Qur'an.

Keywords


  1. احمدی، بابک. (1370). ساختار و تأویل متن. تهران: نشر مرکز.
  2. اکو، امبرتو؛ رورتی، ریچارد. (1397). تفسیر و بیش تفسیر. مترجم فرزان سجودی. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
  3. بستان، حسین. (1388). اسلام و تفاوت‎های جنسیتی در نهادهای اجتماعی. تهران، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  4. پارسا، فروغ. «قرائت زن‌گرایانه از قرآن». پژوهشنامه زنان. سال ششم. (1394) شماره 4.
  5. جوادی آملی، عبدالله.(1388). تسنیم. جلد اول. قم: اسراء.
  6. ــــــــــــــــــ‌‌. (1389). تسنیم. جلد هجدهم. قم: اسراء.
  7. ــــــــــــــــــ‌‌. (1392). تسنیم. جلد بیست و هشت. قم: اسراء.
  8. ــــــــــــــــــ‌‌. (1392). تسنیم. جلد سی و یک. قم: اسراء.
  9. ــــــــــــــــــ‌‌. (1385). سرچشمه اندیشه. جلد دوم. تنظیم عباس رحیمیان‌محقق. قم: اسراء.
  10. ــــــــــــــــــ‌‌. (1389). تفسیر انسان به انسان. تنظیم محمدحسین الهی زاده. قم: اسراء.
  11. ــــــــــــــــــ‌‌. (1387). دین شناسی. تنظیم محمدرضا مصطفی پور. قم: اسراء.
  12. ــــــــــــــــــ‌‌. (1384). تفسیر موضوعی قرآن(حیات حقیقی انسان در قرآن). تنظیم غلامعلی امین دین. قم: اسراء.
  13. ــــــــــــــــــ‌‌. (1388). حق و تکلیف. تنظیم مصطفی خلیلی. قم: اسراء.
  14. ــــــــــــــــــ‌‌. (1389). منزلت عقل در هندسه معرفت دینی. تنظیم احمد واعظی. قم: اسراء.
  15. دهقان پور، جانمحمد. عباسی، مهرداد. تفسیر و هرمنوتیک؛ مطالعه تطبیقی در مبانی آرای طباطبایی و هرش. «علوم قرآن و حدیث». 1401، (108) .
  16. ساغروانیان، جلیل. (1369). فرهنگ اصطلاحات زبان شناسی. مشهد: نشر نما.
  17. سعیدی‌روشن، محمدباقر. (1396). تحلیل زبان قرآن و روش‌شناسی فهم آن. قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
  18. سلدن، رامان؛ ویدوسون، پیتر. (1387). راهنمای نظریه ادبی معاصر. مترجم عباس مخبر. تهران: طرح نو.
  19. فتاحی‌زاده، فتحیه. ناهید،حسین‌نتاج. معناشناسی ساختای واژه ضرب در قرآن کریم. «پژوهش دینی». 1399 (40): 169-176.
  20. فتاحی‌زاده، فتحیه. ناهید، حسین‌نتاج . رویکردی ریشه‌شناختی به واژه قرآنی ضرب.« مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی». 1400. (5): 131-160.
  21. معرفت، محمدهادى. (1385). نقد شبهات پیرامون قرآن کریم. قم: موسسه فرهنگى انتشاراتى التمهید.
  22. معرفت، محمدهادی.(1379). تفسیر و مفسران: ج. 1. قم: موسسه فرهنگى انتشاراتى التمهید.
  23. موسوی لاری، سید مجتبی. (1391). «نگرشی جدید بر معنای ضرب در قرآن». ماهنامه معارف (۹۲).
  24. موسوی، متینه سادات و محسن بدره. (1396). «مقایسه «هرمنوتیک قرآنی» اسما بارلاس با نظریه تفسیری علامه طباطبایی؛ با تأکید بر مسئله جنسیت»، مطالعات جنسیت و خانواده (9): 65 -93.
  25. نظام الاعرج، حسن بن محمد. (1416). تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، محقق زکریا عمیرات. بیروت: دار الکتب العلمیة.
  26. نیچه، فریدریش؛ هایدگر، مارتین. (1379). هرمنوتیک مدرن. مترجم بابک احمدی. تهران: مرکز.
  27. واعظی، سید احمد. (1393). درآمدی بر علم هرمنوتیک. قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
  28. ــــــــــ‌‌ . (1397). نظریه تفسیر متن. قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
  29. هدایت الله، عایشه. (1400). حاشیه‌های فمینیستی قرآن. مترجم مرضیه محصص. تهران: کرگدن.
  30. هرش، اریک دونالد. (1394). اعتبار در تفسیر. مترجم محمدحسین مختاری. تهران: حکمت.
  31. Barlas, Asma. (2002). "Believing women" in Islam: Unreading patriarchal interpretations of the Quran. Austin, Tex: University of Texas Press.
  32. Barlas. Asma. (2016). Secular and Feminist Critiques of the Qur’an: Anti-Hermeneutics as LiberationIndiana University. Journal of Feminist Studies in Religion. 111-121.
  33. Gadamer, Hans-Georg. (2009). Truth and Method. The University of Michigan.