پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29166220140622Perpetual creationتجدد امثال5259935FAآیت الله جوادی آملیJournal Article20150623In Commentary of changeable existence with the various foundations, there have been different expressions such as Generation and Corruption, Motion, Natural Occurrence and Perpetual Creation. In this research, the differences between perpetual creation and other meanings which is said about changeable existence is mentioned. And inconformity of perpetual creation with perpetual accident of Ash'arities which is erroneous expression, and also, substantial motion which is obvious and correct is have been explained. Finally, Existence of rational or revealed arguments for perpetual creation is rejected and for this objection is declaring that in perpetual creation «unity or priority and follower things can't be retained» and it indicates that this unity which Joundi cites it through Efficient and breath of the All-merciful in Fas-e-Soleimani description is not providable.در تفسیر وجود متغیر، اقوال متفاوتی بیان شده که برآمده از مبانی مختلف است؛ این اقوال عبارتند از: کون و فساد، حرکت، حدوث ذاتی و تجدد امثال. در این نوشتار، تفاوت تجدد امثال با دیگر معانی طرحشده دربارۀ وجود متغیر، بیان شده است. نظریۀ تجدد امثال با تجدد اعراض اشاعره ـ که قولی ناصواب است ـ قابل انطباق نیست. این نظریه با حرکت جوهری ـ که قولی مبرهن و صواب است ـ توضیح داده میشود. در پایان بحث، وجود استدلال نقلی یا عقلی بر تجدد امثال نفی میشود و بر این اشکال نیر تصریح خواهد شد که وحدت یا عینیت شیء سابق و لاحق را در تجدد امثال نمیتوان حفظ کرد؛ و این وحدت، از راه مبدأ فاعلی و نفس رحمانی و از مسیری که جَندی در شرح فص سلیمانی ذکر کرده، قابل تأمین نخواهد بود.https://hikmat.isramags.ir/article_9935_1237d07cc5999940fde80ab757f29826.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29166220140622Relations of Perfect Human and Caliphate in Mulla Sadra's Thoughtمناسبات انسان کامل و خلافت اللهی در اندیشه ملاصدرا19449859FAقدرت الله قربانیاستادیار فلسفه دانشگاه خوارزمیJournal Article20150222Mulla Sadra is one of the Islamic philosophers who has rationally coherent thought of anthropology. Mulla Sadra clarifies human's existence from different philosophical, mystical, political and theological aspects, and shows their internal relations. In his viewpoint, human's dual dimensions, with emphasizing on spiritual one, is related to human's evolutional journey and is remembered the idea of trans-substantial motion of the soul in which corporeal creation is ended to spiritual permanence. In addition, human's evolutionary tendency, finally, draws the place of perfect human and his high stage in the chain of divine creatures that he due to having ontological, epistemological and moral virtues, is appointed to guide and govern other people in the forms like Prophethood, Imamate and Sainthood (Vilayat), according to God's commands. It seems, Mulla Sadra's anthropology is able accurately to picture some real virtues of human which can be applied in theorizing in anthropologies, social sciencese and humanities.ملاصدرا از فیلسوفان اسلامی است که دارای نظام فکری نسبتا منسجم انسان شناختی است. او از زوایای فلسفی، عرفانی، دینی و سیاسی ابعاد گوناگون خلافت اللهی انسان را نشان می دهد ضمن اینکه بین آنها پیوند ذاتی وجود دارد. در نظر او حقیقت دو بعدی انسان، با تاکید بر بعد روحانی با گرایش تکاملی و معنوی ارتباط می یابد و اندیشه حرکت جوهری نفس را تداعی می کند که حدوث جسمانی او درنهایت به بقای روحانی ختم می گردد. علاوم براین خصوصیت کمال طلبی انسان، درنهایت ترسیم کننده جایگاه انسان کامل و صدرنشینی او در سلسله مخلوقات الهی است که بواسطه داشتن کمالات وجودی، معرفتی و اخلاقی از سوی خداوند، مامور هدایت و رهبری دیگر انسان ها در قالب نبوت، امامت و ولایت می باشد. این اندیشه قابلیت ترسیم تصویر دقیق تری از انسان را دارد که می تواند در نظریه پردازی های انسان شناختی و علوم انسانی مورد استفاده قرار گیرد.https://hikmat.isramags.ir/article_9859_8f49ece45c3d764d2618e68d9d5907ab.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29166220140622The comparison of Ibn Arabi’s Mohammadan reality with Filon’s Logosمقایسه حقیقت محمدی در ابن عربی با لوگوس فیلون45579860FAرضا گندمی نصرآبادیاستادیار دانشگاه تهرانJournal Article20150104There have been numerous discussions over the sources of Ibn Arabi’s inspiration. One of the thinkers who has been named as an inspiration source for Ibn Arabi is Filon Eskandarani. With an emphasis on Filon’s Logos and Ibn Arabi’s Mohammadan reality, this article seeks to identify the similarities and differences between these two concepts. However, it is not intended to confirm that if Ibn Arabi had been influenced by Filon in the mentioned dimensions, since it is impossible to confirm or reject this. Both thinkers have provided descriptions and functions about Logos and Mohammadan reality that initially seem to be alike. Logos and Mohammadan reality can be viewed through three dimensions of ontology, epistemology, and function or value. From the ontological viewpoint, the relationship between the two foregoing concepts with God, universe, and mankind is examined. From epistemological stance, the role of the two concepts in identifying mankind and revelation is scrutinized. Finally, from the value or function standpoint, this question is answered that with acceptance of Logos and Mohammadan reality, what problems can be solved.در باره منابع الهام ابن عربی بحث های زیادی صورت گرفته است؛یکی از متفکرانی که از او به عنوان منبع الهام ابن عربی یاد می کنند فیلون اسکندرانی است.در این مقاله تلاش بر آن است تا با محوریت لوگوس در فیلون و حقیقت محمدی در ابن عربی به شباهت ها و احیانا تفاوت های آن دو اشاره گردد البته بی آنکه در صدد اثبات تأثیر پذیری ابن عربی در محورهای یاد شده از فیلون باشیم،چه آنکه اثبات و ابطال آن غیرممکن است.هر دو متفکر توصیفات و کارکردهایی از لوگوس و حقیقت محمدی بدست داده اند که در بادی امر شبیه به نظر می رسد.از سه وجهه نظر می توان به لوگوس و حقیقت محمدی نظر افکند:از وجهه نظر وجودشناسی،از منظر شناخت شناسی و در نهایت از دیدگاه کارکردی یا ارزشی.از منظر وجودشناسی ارتباط آن دو با خدا،جهان و انسان ،از منظر شناخت شناسی نقش آن دو در شناخت انسان و وحی بررسی می شود و از دیدگاه ارزشی یا کارکردی به این پرسش پاسخ داده می شود که با فرض لوگوس و حقیقت محمدی،چه مشکلاتی حل می گردد.https://hikmat.isramags.ir/article_9860_3bda3a76500281ada4140711f32e963b.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29166220140622Investigation of the metaphysics of the light in the Illumination philosophyبررسی نظام نوری در حکمت اشراقی59789861FAمحمود صیدیاستایار دانشگاه شاهدحسن اخترکارشناسی ارشد فلسفهJournal Article20141203Illumination is the point at which the first Spydە morning sun appears to rise degrading light and knowledge. The result of the manifestation of the wisdom of illumination lights of reason on the basis of its population on the basis of light and topics related to it.The light and its degrees are the base of Illumination philosophy. Suhravardi is the first one who by inspiration of antique philosophers of Persian and Greece tried to found it. In spite of the Suhravardi”s endeavors in explaining and explicating Illumination philosophy, some of his views in this regard are not true and some other ones has implications and sequences that he hasn’t analyzed them. In this article, the author has tried to review Illumination philosophy in the regard of the Light and to prove that principle of this philosophy will explain and demonstrate some of philosophical problems that Peripatetic can’t not explicate them. Key Words: Suhravardi, Light, Nura- Al Anwar, Qavahir, Intuition, Illuminationاشراق لحظهاى است که در آن نخستین سپیدۀ صبحگاهى خورشید پدیدار مىشود و نور معرفت به پیدایى مىگراید. از این رو حکمت اشراق نتیجۀ تجلّى انوار عقلى بر نفوس است و بنیان آن بر پایه نور و مباحث مربوط به آن است.اساس فلسفه اشراق بر پایه نور و مراتب آن است. شیخ اشراق اولین کسی است که با الهام گیری از ایرانیان باستان و حکماء یونان به پایه ریزی حکمتی بر پایه نور می پردازد. با اینکه شیخ اشراق سعی بسیاری در تبیین مباحث نوری نموده است، برخی از مبانی او مانند نوری بودن نور حسی در این زمینه دچار کاستی است و برخی دیگر از آنها لوازمی دارد که خود او به تحلیل و بررسی آنها نپرداخته است. نگارنده در پژوهش حاضر سعی نموده است ضمن بررسی تحلیلی و انتقادی مبانی اشراقی در مباحث نوری، نشان دهد که این گونه مباحث منجر به اثبات و تبیین برخی از مسائل فلسفی می گردد که قواعد مشائین از اثبات آنها ناتوان بود. کلید واژگان: سهروردی، نور، نورالانوار، قواهر، شروق، شهود.https://hikmat.isramags.ir/article_9861_7ede686e93e596a14e6d4af500e0ab26.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29166220140622Critical assessment of reformed epistemology based on Alvin Plantinga opinionنقد و بررسی نظریه معرفت شناسی اصلاح شده بر مبنای تقریر پلانتینگا791009865FAسید جابر موسوی راددکتری تخصصی فلسفه دین دانشگاه تهران(پردیس فارابی)0000-0003-0168-9797هادی یساقیدانش آموخته خارج حوزه علمیه قم و کارشناسی ارشد فلسفه دین دانشگاه باقرالعلوم(ع)Journal Article20150129During long centuries, many philosophers have accepted strong foundationalism and have used it in their reasoning. But some contemporary philosophers like Alvin Plantnga have suggested a new theory called reformed epistemology. According to this theory, the basic propositions are not limited to number of propositions which are accepted by strong foundationalism, but rather there are many other basic propositions including the belief in God. So the result is that according to this theory, there is no need to reasoning for the existence of God and this belief is the basic belief. Alvin Plantinga refuted the strong foundationalim by three reasons. In this paper these reasons have been analyzed and criticized. And then five reasons to refute the theory of reformed epistemology have been explained. Plantinga himself have faced some of these reasons and have tried to reply them, but in this paper his reasons have been refuted and finally the theory of reformed epistemology has been rejected.در طی قرون متمادی فیلسوفان بسیاری مبناگروی سنتی را پذیرفته و از آن در استدلالات خود بهره می گرفتند. در مقابل برخی فیلسوفان جدید مانند پلانتینگا نظریه معرفت شناسی اصلاح شده را ارائه داده اند. مطابق این نظر قضایای پایه به تعداد محدودی که در نظر مبناگروان سنتی است، محدود نمی شود. بلکه قضایای بیشتری را شامل می شود که از جمله آن ها اعتقاد به وجود خداوند است. مطابق این نظر، ضرورتی ندارد که فیلسوفان برای اثبات وجود خداوند، دلیل بیاورند؛ بلکه وجود خدا خود قضیه ای پایه و بی نیاز از استدلال است. پلانتینگا برای اثبات مدعای خود، با سه دلیل مدعای مبناگروان سنتی را رد می کند. اما در این مقاله اثبات شده که دلائل سه گانه وی درست به نظر نمی آید. سپس پنج دلیل در نقد دیدگاه پلانتینگا آورده شده است؛ دلائلی که خود پلانتینگا به برخی از آن ها پاسخ داده است، اما به نظر می رسد که هیچ یک از پاسخ های وی قانع کننده نباشد.https://hikmat.isramags.ir/article_9865_2e583f5e9c9163e2110b182d118421fa.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29166220140622Paradoxical analysis of "abstract intellect prove in the deist Saq along with confirmation of innate nature for intelects” from Mulla Sadra point of viewتحلیل متناقض نمایِ " ثبوت عقول مجرده درصقع ربوبی در عین اثبات ماهیت برای عقول"، از منظر صدرالمتالهین1011189862FAمحمد حسین وفائیاندانشجوی دکتری دانشگاه تهران، رشته فلسفه و کلام اسلامیقاسمعلی کوچنانیدانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20150308Based on the rule of everything "composed of the possible existence and nature", nature in its logical meaning or "thing boundary" is constant for all the creatures whom are possible except the God himself. Arguments to prove the unity of the self-existent or God depends on the nature of self-existent that presence of material-self unit described as natural as possible. In the other hand and according to the stipulation of Sabzevari and Mulla Sadra, abstract intellects placed in deist and divine Saq that certainly had the authority and best of organisms from essential amenities. The main purpose of this study is detailed explanation of this apparent paradox through analytical- descriptive methods, and pointing to the words of Sadra and Sabzevari in proof and deny the nature of paradoxes of halo lights. Finally, using the words of these two wise about other positions, Approach to congregate the proof and the negation of the essence of the intellects, which is expression of different meaning for proposed sense of rational nature, which is also parts of it too. It is the mentioned meaning of "absolute determination of existence" that it use in position for prove or deny the nature of intellects are explained.بنابر قاعدۀ ترکّب هر ممکنی از وجود و ماهیت، ماهیت به معنای منطقی خود یا همان "حدّ الشیء"، برای تمامی ماسوی الله که ممکن هستند ثابت است. همچنین برهان های اثبات توحید واجب الوجود نیز، غیر از واجب الوجود واحد را متّصف به امکان ذاتی می نمایند. با این حال و طبق تصریحات صدرالمتالهین، جایگاه عقول مجرّده در صقع ربوبی بوده که طبق اذعان ایشان، مقام «أمر» و خلوّ از امکانات ماهوی است. مسالۀ اصلی این پژوهش، تبیین دقیق این تناقض ظاهری بوده که بر اساس شیوۀ تحلیلی – توصیفی و در ضمن اشاره به کلماتی از صدرالمتالهین در اثبات و نفی ماهیت از مفارقات نوریه صورت می پذیرد. پس از تبیین تناقض ظاهری، سعی بر بیان رهیافتی برای جمع بین اثبات و نفی ماهیت از عقول مجرده می شود که همانا پیشنهاد معنایی متفاوت از ماهیت منطقی بوده که أعمّ از آن نیز می باشد. معنا مذکور "مطلق تعیّن وجودی" است که با استفاده از آن، مواضع اثبات و نفی ماهیت از عقول توجیه و تبیین می گردد.https://hikmat.isramags.ir/article_9862_25c8c86086d3f1f953e1234f4a414065.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29166220140622Mullasadra and semanticsملاصدرا و معناشناسی11914210171FAحسن همتائیدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه منطق دانشگاه علامه طباطبائیعلی اکبر احمدی افرمجانیاستادیار دانشگاه علامه طباطبایی رهJournal Article20150623A derivative (mushtaq) in Sadra’s philosophical jargon, he claims, is what mystics call as “name” (Ism). Elsewhere proposing a subtle distinction between names, descriptions and essences he mentions the word “name” on a par with derivatives. In Mafatih-alghayb he puts this view forward that opposite to real things, mental universal intelligibles are capable of being referred by names. Moreover he claims that there is a hierarchy (species, genus…) of names in divine world on a par with things in real world. Later he rejects the very point of view that only universal essences (quiddities) are capable of being named and surprisingly add particulars as well as secondary intelligibles to the inventory of those who are referred by names. He seems to enjoy an incredible double status in talking about meanings; a narrow point of view and a wide one; the latter being more evident when addressing reference-less names and name-less references. To be sure, the most novel aspect of Sadra’s theory is on naming the God (Allah). In Al-Asfar, he argues that the name of the God is a name for everything, and the reference of his name, is what referred to by every name. Having this singular property be satisfied, it is hard, if possible, to match ordinary theories of meaning to that of Sadra. That’s why I think those philosophers, Sajjad Rizvi for example, who use modern jargon in their interpretations of Sadrian theory of meaning, do mistakes.صدرا یکبار اشاره میکند که آنچه عارفان بدان اسم میگویند، نزد فیلسوفان به نام "مشتق" شناخته میشود. اما در مواضع دیگری، خود از واژهی اسم استفاده میکند و حتی تقسیمبندی ظریفی میان اسم، صفت و ذات را معرفی مینماید. در باب معنای اسم، او در موضعی بهصراحت اعلام میکند که اسمها به ازای معانی کلی عقلی هستند و نه به ازای هویات عینی، و حتی برای نامها در عالم اسماء، به موازات اشیاء، قائل به جنس و فصل میگردد. اما در موضع دیگری بیان میکند که اینطور نیست که تنها ماهیتهای کلی دارای نام باشند، بلکه اشخاص و معقولات ثانی هم میتوانند موضوعله نام باشند. گویی برداشت صدرا از معنا گاهی بسیار تنگ و گاهی وسیعتر بوده است. این وسعت نظر هنگامی که او دربارهی نامهای بی مسما و مسماهای بدون نام سخن میگوید بیشتر به چشم میآید و در هنگام بحث از امکان و چگونگی نامیدن خداوند به اوج میرسد. در اسفار، نام خداوند را نامی برای همهی اشیاء و مسمای نام خداوند را مسمایی برای همهی نامها می شمرد. چنین قبض و بسطی در اشارههای صدرا به معنا، است که تلاش نویسندگانی چون سجاد رضوی را در تطبیق نظر صدرا بر [گوشههایی از] نظریات معناشناسی معاصر نامطلوب میسازد. در واقع نظر به بنیادهای بهکلی دیگرگون فلسفهی اصالت وجود، ظهور هرگونه شباهت ظاهری میان معناشناسی معاصر و معناشناسی صدرایی را باید به دیدهی تردید نگریست.https://hikmat.isramags.ir/article_10171_0e047d47b402b7d4f8ef22bf69f4fb61.pdf