پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164220120922Psychedelic Drugs and Epistemological Validity of Mystical Experiencesداروهای رواننما و اعتبار معرفتی تجربههای عرفانی7276552FAعلی شیروانیJournal Article20121013The emergence of mystical (quasi-mystical) experiences following the consumption of psychedelic drugs (hallucinogens) is one of those important proofs for their claimants to demolish epistemological validity of mystical experiences (mystical unveilings). By resorting to such deduction they try to claim that mystical experiences may always be aroused from abnormal physiological states of their experiencers, so they conclude that these experiences are not valid and cannot be confirmed that they manifest the reality.
This article aims at investigating different aspects of the argument so as to show that it is deeply flawed because firstly, this argument is based on the existence of cognation between the experiences achieved by psychedelic drug users and those achieved by mystics and this is the case which cannot be proved by alleged evidences; secondly, even in case that the cognation in question is proved, it will exist between the former and those mystical experiences of extrovertive kind; thirdly, considering the extrovertive mystical experiences as invalid due to considering them as congeneric with quasi-mystical experiences achieved by psychedelic drugs is not accepted; fourthly, there is no reason represented proving the invalidity of quasi-mystical experiences. It has also been discussed in this article the criticism on the principle of “causal indifference” by Stace and also the Muslim philosophers' consideration toward the possibility of occurrence of perceptual connections with esoteric issues.
پیدایی تجربههای (شبه) عرفانی در پی مصرف داروهای رواننما (توهمزا) یکی از مستندات مهم کسانی است که اعتبار معرفتی (حجیت) تجربههای عرفانی (مکاشفات عرفانی) را نفی کرده و با تمسک به آن مدعی شدهاند که تجربههای عرفانی همواره ممکن است برخاسته از حالات نابهنجار فیزیولوژیک صاحبان این گونه تجربهها باشد و از این رو، این تجربهها اعتباری ندارند و نمیتوان واقعنمایی آنها را تضمین کرد.
در این مقاله با بررسی ابعاد گوناگون مسأله نشان دادهایم که استدلال فوق، ناتمام است؛ چرا که اولاً مبتنی بر مسانخت تجربههای حاصل برای مصرفکنندگان مواد رواننما با تجربههای حاصل برای عارفان است و این امری است که شواهد ادعایی، قادر به اثبات آن نیست؛ ثانیاً این مسانخت، در صورت اثبات، تنها میان آنها و تجربههای عرفانی آفاقی است؛ ثالثاً تسری عدم اعتبار تجربههای شبهعرفانی حاصل از مصرف این مواد، به تجربههای عرفانی آفاقی، فاقد دلیل قابل قبول است؛ رابعاً دلیل قابل قبولی بر توهم بودن تجربههای شبهعرفانی ارائه نشده است. نقد اصل بیتفاوتی علّی <em>استیس</em> و توجه حکیمان مسلمان به امکان و وقوع ارتباط ادراکی با ساحتهای باطنی هستی، از دیگر مباحثی است که این مقاله بدان پرداخته است.
https://hikmat.isramags.ir/article_6552_4779e3f473b3a28032175285b5467a05.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164220120922Islamic Humanity as an Indicative of Islamic Rationalityعلوم انسانی اسلامی به مثابه کاشف عقلانیت اسلامی30506553FAحسن سبحانیعطاء الله رفیعی آتانیJournal Article20121013In this article we try to separate the concept of “practical rationality” from “cognitive or scientific rationality” to illustrate that this is the cognitive rationality which is connected to the “agent of cognition” and the “humanity's realm” taking its validity from the validity of rationality in paradigms of the philosophy of science. But on the other hand the practical rationality, which is connected to the “cognition” of the humanities, takes its validity from philosophy and ethical system. Furthermore the mission of cognitive rationality in the humanity's realm is the systematic identification of human's behavior and actions, because humans act in a way that they consider ethically true. Hypotheses in the humanities, which are a primary concept on identifying of human's behavior and actions, have the ethical quiddity, because they are indicatives of the system of humans' action rationality. But it is possible to prove the hypotheses by scientific reality-indicative methods. The conventional humanities generally include some hypotheses trying to introduce the practical rationality system of the western communities. Even if that is the case and they have had a system of practical rationality, this means that they are only committed to their own moral code. In this article it will be shown that the “Islamic practical rationality” is a “fuzzy rationality” being able to explain all the human being's behavior. For this reason, the Islamic humanities are more universal than conventional humanities. It should be noted that in this article the Islam's attitude toward rationality and humanities is cognitive approach not sociological and cultural one.
در این مقاله با تفکیک «عقلانیت عملی» از «عقلانیت علمی و شناختی» نشان داده میشود که عقلانیت شناختی، مربوط به فاعل شناخت و عالم علوم انسانی است که اعتبار خود را از اعتبار عقلانیت پارادایمهای فلسفهٔ علم میگیرد. اما عقلانیت عمل که به «موضوع شناخت» علوم انسانی مربوط است، اعتبار خود را وامدار فلسفه و نظام اخلاقی است. به علاوه وظیفهٔ عقلانیت شناختی در قلمرو علوم انسانی، فهم روشمند رفتارها و کنشهای آدمی است و از آن جهت که انسانها رفتاری را به عمل میآورند که اخلاقاً درست میدانند، فرضیات در علوم انسانی ـ که روایتی اولیه دربارهٔ شناخت کنشها و رفتارهای آدمی است ـ دارای ماهیت اخلاقی است؛ چون نشانگر نظام عقلانیت در عمل انسانها است. اما اثبات فرضیات، با روشهای واقعنمایی علمی، امکانپذیر است. علوم متعارف انسانی عموماً حاوی نظریاتی است که در صدد شناساندن دستگاه عقلانیت در عمل مردمان جوامع غربی است. بر فرض تأیید چنین دستگاهی، درمییابیم که آنها به فلسفهٔ اخلاق زندگی خود پایبندند. در این مقاله نشان داده میشود که عقلانیت اسلامی عمل، یک «عقلانیت فازی» است که میتواند رفتار همهٔ انسانها را توضیح دهد. بنابراین، علوم انسانی اسلامی، جهانیتر از علوم متعارف انسانی است. یادآور میشود که اسلام در این مقاله، برای عقلانیت و علوم انسانی، قیدی شناختی ـ و نه قیدی جامعهشناختی و فرهنگی ـ است.
https://hikmat.isramags.ir/article_6553_7c29c28b3744484902af051a0ba532e9.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164220120922Relationship between the Divine Law and Policy in the Transcendental Theosophyشریعت و سیاست در حکمت متعالیه51766554FAشریف لکزاییJournal Article20121013This article tries to explain the relationship between the divine law and policy in the transcendentaltheosophy and also the four distinctions (difference in Origin, difference in Final Goal, difference in actions, and difference in passivity) of these two views of Mulla Sadra will be discussed. Paying attention to the analysis regarding the relationship between the body and soul is an innovation. In this paper as Mulla Sadra specifies, the relationship between the divine law and policy has been analyzed from the perspective of the relationship between the body and soul. In addition, this argument has been considered in terms of the theory of “substantial motion”. What is prominent in the Mulla Sadra's discussions is that he believes that the ultimate goal of the policy is to empower the divine law. So from this perspective, we can say that the policy prepares the ground for empowering divine law, which has been discussed in detail in this paper emphasizing on the relationship between the body and soul; and between the divine law and policy. این مقاله در پاسخ به مسألهٔ «رابطهٔ شریعت و سیاست در حکمت متعالیه» با بحث در این زمینه به تبیین تمایزهای چهارگانهٔ (تفاوت در مبدأ و خاستگاه، تفاوت در غایت، تفاوت در فعل، تفاوت در انفعال) این دو مقوله از نظر <em>ملاصدرا</em> میپردازد. توجه به تحلیل بحث از منظر رابطهٔ نفس و بدن از نوآوریهای این بحث است که رابطهٔ شریعت و سیاست همان گونه که خود <em>ملاصدرا</em> تصریح میکند، در رابطهٔ نفس و بدن تحلیل شده است. همچنین در ادامه، این بحث از منظر نظریهٔ حرکت جوهری نیز مورد توجه قرار گرفته است. آنچه در مباحث <em>ملاصدرا</em> برجستگی دارد، این است که وی پایان سیاست را آغاز شریعت میداند. از همین منظر میتوان گفت که قدرتگیری شریعت، با زمینهسازی سیاست و در زمینهٔ سیاست صورت میگیرد. تأکیدات بر این موضوع با توجه به بحث رابطهٔ «نفس و بدن» و «شریعت و سیاست» به طور مبسوط آمده است. https://hikmat.isramags.ir/article_6554_21bf3448bf13c3d26a9a82dbd37ac239.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164220120922A Review on the Relationship between Islam and Environmental Ethics With Emphasis on the View of Ayatullah Jawadi Amuliاسلام و اخلاق زیستمحیطی با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی771116555FAمحمد تقی اسلامیJournal Article20121013The most challenging problem in environmental ethics debates is the threatening environmental crisis which has been emerged due to the development in human material life. Those who are concerned together with researchers in this field have discussed on how to settle or manage the risk. The most important of these discussions include review on environmental ethical issues, understanding the correct moral relationship between human beings and natural organisms, finding the causes of environmental problems and difficulties, and criticism of manly western traditional morality in confrontation with the environment. In this article we try to enlighten these discussions and also draw the outlines of Islamic approach regarding the view of Hazrat Ayatullah Jawadi Amuli (may God protect him).
مهمترین چالش و معضلی که بحث اخلاق در محیط زیست را دامن زده، پدید آمدن مخاطره یا بحران زیستمحیطی است که بر اثر توسعهٔ زندگی مادی انسان پدید آمده است. دغدغهمندان و پژوهشگران این عرصه مباحثاتی را در جهت چگونگی برطرفسازی این مخاطره یا نحوهٔ مدیریت آن به راه انداختهاند که مهمترین آنها به نحوهٔ بازنگری مسائل اخلاقی در محیط زیست، شناخت رابطهٔ اخلاقی صحیح انسان با سایر موجودات طبیعی، ریشهیابی معضلات و مشکلات زیستمحیطی، و نقد اخلاق سنتی مردانهٔ غربی در مواجهه با محیط زیست بازمیگردد. در این مقاله ضمن گزارش روشن این مباحثات، سعی شده خطوط کلی منظر اسلامی در آنها با نظر به آثار حضرت استاد آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) ترسیم شود.
اخلاق، محیط زیست، اخلاق زیستمحیطی، اسلام، استقلال طبیعت، اکوسیستم، اکوفمنیسم.https://hikmat.isramags.ir/article_6555_530b41580b25b16454a7878a1ba942a7.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164220120922Intrinsic Value of Nature in View of Mullah Sadra Shiraziارزش ذاتی طبیعت در نگاه صدرالمتألهین شیرازی1131296556FAمحمدرضا مصطفیپورJournal Article20121013Environmental ethics is a controversial topic of our era which has attracted many philosophers' attention, in which understanding of nature by human, human relationship with the environment, and the sense of responsibility toward it are considered. This article aims at replying to this question of whether the nature has intrinsic value or extrinsic one; that is to say whether the value of nature is because that it serves human or the value of nature is inherent and also independent of what is inside the human's mind or it is human who gives value to it and or it is worthless regardless of human valuation?
Since Mullah Sadra considers the universe, based on his philosophic fundamentals, as God's creature being the symbol of Allah's Names of Outstanding Excellence and His Elevated Attributes; and that he especially considers the system of existence as the Best Order due to divine wisdom and justice, he concludes that this Best Order has intrinsic value regardless of its being in human's service. In addition, since around the world is a manifestation of the Exalted God's names and attributes; all the creatures, as the manifestation of God's Beautiful Names, deserve to be cherished by human. The feature of being cherished by human indicates their intrinsic value because all the creatures around the world are a beam of His sovereignty and indication of His absolute existence.
بحث «اخلاق محیط زیست»، از مباحثی است که در دوران ما توجه بسیاری از فیلسوفان را به خود جلب کرده است که در آن از شناخت طبیعت از سوی انسان و رابطه انسان با محیط زیست و احساس مسؤولیت نسبت به آن، سخن به میان میآید. در این مقاله به این سؤال پاسخ داده میشود که آیا طبیعت دارای ارزش ذاتی است یا ارزش آن غیری است؛ یعنی طبیعت از این جهت ارزش دارد که در خدمت مصالح و منافع انسان است و همچنین آیا طبیعت دارای ارزش واقعی مستقل از ذهن انسان است یا انسان است که برای آن ارزش قائل است و صرف نظر از ارزشگذاری انسان، فاقد ارزش است؟
صدرالمتألهین بر اساس مبانی فلسفی خود، به لحاظ اینکه جهان را مخلوق خدایی میداند که از اسمای حسنا و صفات علیا برخوردار است، بهویژه با عنایت به حکمت و عدالت الاهی، نظام هستی را نظام احسن میخواند و این نظام احسن صرف نظر از آنکه در خدمت انسان باشد، دارای ارزش ذاتی است. افزون بر آن، چون سراسر عالم مظاهر صفات و اسمای خدای متعال است، سزاوار است که آدمی به تمامی موجودات به عنوان مظاهر و تجلیات اسمای حسنای خدا محبت کند. زیرا جملگی آنها پرتوی از آثار قدرت حق و از انوار وجود مطلق او است و مقتضای محبت به آنها حاکی از ارزش ذاتی آنها است.
https://hikmat.isramags.ir/article_6556_bac0921ed1e7bed7b869266e04ceb3f2.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164220120922Social Ontology in View of Allameh Motahhariهستیشناسی اجتماعی در تفکر علامهٴ شهید مطهری1311646557FAعباس کشاورز شکریزاهد غفاری هشجینمهدی جمشیدیJournal Article20121013The main purpose of this paper is to present a structured and systematic analysis on the dispersing comments of Ostad Motahhari (RA) on the subject of “social ontology”. The main point of this paper is to investigate Ayatullah Motahhari's answers to the ontological arguments on the “philosophy of social science”. Among the issues discussed in social ontology, four fundamental issues have been studied including “social anthropology”, “philosophical identity studies of the society”, “causality in the social world” and “the theme of social changes”. It is a belief in social anthropology that there exists a special kind of belief to “subjective qualities” in social activists, and pre-social identity will have a profound impact on the social explanation. In the second part of the paper it will be proven that Allameh Motahhari (RA) considers the society as “a real existence”, however he does not regard individuals assimilated into the community but he believes that every individual has a “relative independence” in the social structure. In the section of “causality in the social world” it is said that in view of Ayatullah, there exists a causal relationship within the social world; however the causes in question are not limited to the material ones, but the spiritual and immaterial causes also influence on social changes. In the final section, it has been discussed that the Ayatullah regards “social changes” as a special identity out of the conflict between the truth and falsehood.هدف اصلی این مقاله، ارائهٔ یک تحلیل ساختاریافته و منظومهوار از نظریات پراکندهٔ <em>استاد مطهری</em> دربارهٔ «هستیشناسی اجتماعی» است. هستیشناسی اجتماعی (بحث فلسفی در قلمرو مبادی و مبانی هستیشناختی علم اجتماعی)، یکی از موضوعات عمدهٔ فلسفهٔ علم اجتماعی است. به این ترتیب، پرسش اصلی مقالهٔ پیش رو این است که <em>آیتالله مطهری</em> چه پاسخهایی به مسائل هستیشناختی «فلسفهٔ علم اجتماعی» داده است؟ از میان مباحث مربوط به بحث هستیشناسی اجتماعی، چهار مقولهٔ بنیادی مطالعه شده است: «انسانشناسی اجتماعی»؛ «هویتپژوهی فلسفی جامعه»؛ و «علیّت در جهان اجتماعی» و «مضمون دگرگونیهای اجتماعی». در بخش انسانشناسی اجتماعی مشخص شده باورمندی به گونهای خاص از معانی ذهنی در کنشگران اجتماعی و هویتمندی پیشااجتماعی، تأثیر عمیقی بر تبیین اجتماعی مینهد. در بخش دوم مقاله، ثابت شده که <em>علامه مطهری </em>برای جامعه، «وجود حقیقی» قائل است؛ اما در عین حال، فرد را مستحیل در جامعه نمیانگارد و برای فرد، «استقلال نسبی» از ساختارهای اجتماعی را میپذیرد. در بخش «علیّت در جهان اجتماعی» گفته میشود که از نظر آیتالله، در جهان اجتماعی، رابطهٔ علیت وجود دارد، اما علل، محدود به علل مادّی نیست؛ بلکه «علل معنوی و غیرمادّی» نیز در تحولات اجتماعی، مدخلیت دارند. در بخش پایانی نیز آمده است که <em>آیتالله شهید</em>، برای پارهای از «دگرگونیهای اجتماعی»، هویتی از نوع نزاع حق و باطل قائل شده است.
https://hikmat.isramags.ir/article_6557_7cdf92a272083d0f604d8baa9a9cc625.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164220120922Fundamentals of Society Formation from the Viewpoint of Allameh Tabtabaei (RH) and its Implications in Social Trainingمبانی تشکیل جامعه از منظر علامه طباطبایی و دلالتهای آن در تربیت اجتماعی1651956558FAرضاعلی نوروزیمنیره عابدیJournal Article20121013This article aims at investigating the quality of society formation from the viewpoint of Allameh Tabatabaei (RH) and eliciting the principles and methods of social training based on which. Three basic fundamentals have been discussed in this article including “the instinct of employment” as a basis for society formation, “inevitability of discrepancies within the society”, and “the importance of family status” as the first step for society formation. Based on these fundamentals, principles and methods of society training should be formulated in such a way that they can employ the instinct of employment to serve the individual and society, help resolve disputes, and be successful in maintaining and strengthening the relationships within the family. By investigating the Allameh Tabatabei's ideas in this area, we can find out its capability for developing such principles and methods. Therefore, by using an attributive - analytical approach and based on the fundamentals of society formation from the viewpoint of Allameh Tabtabaei (RH), the present article attempts to deduce the principles and methods of society training. The results show the effectiveness of social training in improving social relationships and solving problems of the society.
هدف این مقاله، بررسی کیفیت تشکیل جامعه از منظر <em>علامه طباطبایی</em> و استخراج اصول و روشهای تربیت اجتماعی بر پایهٔ آن است. نخست سه مبنای اساسی مورد توجه قرار گرفت که عبارتند از «غریزهٔ استخدام به عنوان مبنای تشکیل اجتماع»، «اجتنابناپذیری اختلاف در جامعه» و «اهمیت خانواده به عنوان اولین گام در پیدایش جامعه». بر اساس این مبانی، اصول و روشهای تربیت اجتماعی باید به گونهای تدوین شده باشد که غریزهٔ استخدام را در جهت خدمت به فرد و جامعه به کار گیرد، به رفع اختلافات کمک کند و در حفظ و تقویت روابط خانوادگی توفیق یابد. با بررسی آرای <em>علامه طباطبایی</em> در این زمینه میتوان به قابلیت آن برای تدوین چنین اصول و روشهایی پی برد. از این رو مقالهٔ حاضر با استفاده از روش اسنادی – تحلیلی و بر اساس مبانی تشکیل جامعه از منظر علامه، به استنتاج اصول و روشهای تربیت اجتماعی پرداخته است. نتایج به دست آمده، بیانگر شدت تأثیرگذاری تربیت اجتماعی، در بهبود روابط اجتماعی و رفع مشکلات جامعه میباشد.
https://hikmat.isramags.ir/article_6558_8d9dd04c3657512f456ae86c7eb3b28d.pdf