پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164420121221The Temporal Originatedness and Eternity of the World: a Study of the Viewpoint of the Contemporary Theosophists, Allameh Taba’tabaii, Ayatollah Jawadi Amoli, and Ayatollah Mesbah Yazdiحدوث و قدم زمانی عالم (بررسی آرای حکیمان معاصر، علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی، و آیتالله مصباح یزدی)7256538FAعلی شیروانینرجس رودگرJournal Article20121011The temporal originatedness and the eternity of the world are two of the most ancient issues addressed in philosophy. Sadr-ol-Mote’alehin, however, has provided a new response to this issue based on the theory of transubstantiation and the constant renovation of the world. Although the statements of the contemporary philosophers of this school of thought are all steps taken in revision and development of Mulla-Sadra’s theory, there are some controversies among such statements too. This study seeks to explain, investigate, and criticize the viewpoints of the learned contemporary philosophers Allameh Tabatabaii, Ayatollah Jawadi Amoli, and Ayatollah Mesbah Yazdi in this regard. These views will be subject to investigation and critique on two different fronts: a) the definition of the temporal originatedness and eternity of the world based on each of these philosophers’ viewpoint; and b) the determination of the temporal originatedness of the world or its eternity based on the definition provided by these philosophers.
The achievements of this study are to come up with various definitions of the temporal originatedness and eternity of the world, and to choose the best relevant definition to come up with the sententia as to the temporal originatedness or the eternity of the world.
حدوث و قدم زمانی عالم، از کهنترین مسائل فلسفی است. صدرالمتألهین بر اساس حرکت جوهری وتجدد مداوم عالم، پاسخی جدید به این مسأله داده است. گفتههای فیلسوفان معاصر این مکتب، گامی در تنقیح و پرورش نظریۀ صدرایی است؛ اما در این سخنان اختلاف نظرهایی دیده میشود. در این نوشتار، نظریات حکمای فرزانۀ معاصر، علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی و آیتالله مصباح یزدی تبیین، بررسی و نقد میشود. این نقد و بررسی، در دو بخش صورت میگیرد: ۱. تعریف حدوث وقدم زمانی از دیدگاه هریک از اساتید؛ و ۲. تعیین حدوث یا قدم زمانی عالم بنا بر تعریف ایشان.
دستاورد این پژوهش، رسیدن به تعریفهای متعددی از حدوث و قدم زمانی، وحکم به حدوث یا قدم عالم بر اساس تعریف و انتخاب قول برگزیده در این باب میباشد.
https://hikmat.isramags.ir/article_6538_adf879357155c6591fa421dc08c9fc19.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164420121221A Study of J.L. Mackie’s Error Theory in Meta-ethics Based on Ayatollah JawadiAmoli’s Viewsنقد و بررسی تئوری خطای جی. ال. مکی در فرا اخلاق (بر اساس مبانی آیت الله جوادی آملی)27516539FAسید اکبر حسینی قلعهبهمنJournal Article20121011In his renowned book on the philosophy of religion called “Ethics: Inventing Right and Wrong”, J.L. Mackie has presented a skeptical stance. Based on this standpoint, since religious rules and propositions are dependent upon the objectivity of the ethical values and truths, and because these have been repudiated for two main reasons of ‘peculiarity of ethical truths’ and ‘relativity of ethical values’, such ethical rules are regarded as untrue. Mackie has called this standpoint of his as put forward in this book ‘The Error Theory’. This research is an attempt to examine and critique this standpoint based on the views of Muslim scholars including Ayatollah Jawadi Amoli. Clearly, for Muslim scholars, ethical truths are realities that are described using abstract concepts of secondary philosophical intelligibles’ kind. From this perspective, the existence of these issues in the world is explicable the way that the existence of realities of abstract nature is explained.
<em>جی. ال. مکی</em>، در کتاب معروف خود در باب فلسفه اخلاق به <em>نام اخلاق: جعل درست و خطا</em>دیدگاه شکگرایانهای را مطرح میکند که براساس آن، از آنجا که احکام و گزارههای اخلاقی صدقشان را منوط به عینیت ارزشها و حقایق اخلاقی کردهاند، و عینیت این حقایق به دو دلیل عجیب بودن حقایق اخلاقی و نسبیت ارزشهای اخلاقی مورد انکار قرار گرفته است، این احکام کاذب هستند. وی در این کتاب عنوان دیدگاه خودش را نظریه خطا گذاشته است که در این نوشتار در تلاش هستیم با استفاده از مبانی متفکران مسلمان از جمله <em>حضرت استاد آیت الله جوادی آملی</em> (حفظهالله) این دیدگاه را به نقد و بررسی بگذاریم. البته روشن است که نزد متفکران مسلمان، حقایق اخلاقی واقعیتهایی هستند که با مفاهیم انتزاعی از سنخ معقولات ثانیۀ فلسفی از آنها حکایت میشود و وجود این امور در عالم، همانند وجود حقایقی که با مفاهیم انتزاعی قابل تبیین هستند، قابل بیان میباشند.https://hikmat.isramags.ir/article_6539_57f3719598b1b55649c27111681c6c5b.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164420121221On the Sufis’ Intellect-aversionاندر حکایت عقلگریزی صوفیان53816540FAمحمد فنایی اشکوریJournal Article20121011In a part of mystical literature, as well as the words of some individuals affiliated with mysticism, intellect and mysticism have been portrayed as being at odds with each other and they were presented as two totally irreconcilable and adverse paths. These people consider intellect not as a source and a way of acquiring knowledge, thus, they give no credit to the achievements of intellect, and consequently, to the Humanities. Based on these people’s viewpoint, intellect is not only an invalid resource of knowledge but also a barrier to acquiring knowledge and a cause of falling into aberration. Interestingly, some of such individuals have resorted to logical reasoning to discredit intellect. In the present paper, some of the argumentations of these people will be addressed and investigated. It is worth emphasizing, however, that the opposition of some mystics, or so-called mystics, to intellect does not indicate as to the opposition of all mystics to intellect or the irreconcilability and conflict of mysticism and intellect, for such oppositions could simply originate from a lack of proper understanding of mysticism and intellect. We believe that not only are not mysticism and intellect irreconcilable, they are mutually confirming and supporting. The pinnacle of this mutual confirmation and support can be seen in Mulla-Sadra’s Transcendent Theosophy.
در بخشی از ادبیات عرفانی و سخنان برخی از منسوبان به عرفان، عقل و عرفان در برابر هم قرار گرفته، دو راه ناسازگار و مخالف یکدیگر تلقی شدهاند. این گروه، عقل را یک منبع یا راه تحصیل معرفت نمیدانند و برای دستاوردهای عقل و در نتیجه علوم بشری، اعتباری قائل نیستند. از نظر ایشان، عقل نه تنها منبع معتبری برای معرفت نیست، بلکه مانع معرفت و موجب گمراهی نیز میباشد. جالب آن که برخی از اینان برای اثبات بیاعتباری عقل، به استدلالهای عقلی متوسل شدهاند. در این نوشتار، پارهای از ادلۀ ایشان طرح و بررسی خواهد شد. باید تأکید کرد که مقابلۀ بعضی از عارفان یا مدعیان عرفان با عقل، به معنای مخالفت همۀ عرفا با عقل یا ناسازگاری عرفان و عقل نیست؛ چراکه این مخالفت میتواند از سوء فهم نسبت عرفان و عقل ناشی باشد. به نظر ما عرفان و عقل نه تنها ناسازگار نیستند، بلکه مؤید و معاضد یکدیگرند. اوج این تعامل و تعاضد را میتوان در حکمت متعالیه صدرایی شاهد بود.
https://hikmat.isramags.ir/article_6540_9865e0c0dcb6bb4f9b6a4e4aa5b81c4b.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164420121221The Paradox of the Imaginable Stage of Temporalego in Mulla-Sadra’s Egologyپارادوکس مرتبه مثالی نفس حادث در نفسشناسی صدرالمتألّهین831046541FAمعصومه سادات سالکJournal Article20121011Despite their immateriality, temporal beings are not void of material attributes (i.e. quantity, measure, and shape), while such attributes are somehow involved in the individual specification and thus individuation of beings and they lead to the particularization of these forms. Assuming an ‘Imaginable stage’ for the human ego, one is also able to imagine some precedence for humans in this world. In such an imagination, there will be a numerical plurality as many as the corporeal individuals. Based on Mulla-Sadra’s viewpoint, the human ego is of corporeal originatedness and the precedence of such an ego is referred to the existence of an intellectual congregation in the Divine Areal Region or in the world of intellectual transcendents. Through such an interpretation, not only the idea of the originatedness of human ego remains preserved, but the rationally impossible consequences and the invalid succession of the idea of the eternal existence of ego will not find the opportunity to manifest. Therefore, the descending hierarchy, especially the subsequent stages of the fallen existences in the Arc of descent, does not seem reconcilable with the view of corporal originatedness and the background of the intellectual existence of ego, despite Sadr-ol-Mote’alehin’s great emphasis on the imaginable existence of existences, makes it difficult to explicate the manner of their origination from the intellectual stage to the material world. It might be possible to do away with this contradiction by assuming the pre-existence of the material making up the body as a common factor in human form; however, material is of little significance in Mulla-Sadra’s school of philosophy, in addition, it is innovative and cannot be employed in this stage. Based on Mulla-Sadra’s views, the assumption as to the existence of a direct link between the common matter of the form (in the material world) and the imaginable matter is an invalid assumption. However, in some scientific works some statements can be found that indicate a belief in a stage of human imaginable ego in the stages in the Arc of descent and support the view of the eternity of the ego and add to the vagueness of the theory of ‘Corporeal Originatedness’.
موجودات مثالی به رغم تجرد، از عوارض ماده (مقدار، اندازه و شکل) خالی نیستند؛ در حالیکه این عوارض، به گونهای در تعین شخصی و در نتیجه تفرد موجودات، نقش دارند و باعث جزئی شدن این صور میشوند. با فرض «مرتبۀ مثالی» برای نفس انسانی، میتوان سابقهای در این عالم برای انسان تصور کرد. در این تصور به تعداد افراد مادی کثرت عددی خواهیم داشت. بنا بر نظر <em>ملاصدرا</em> نفس انسانی، جسمانیة الحدوث است و سابقۀ چنین نفسی، به وجود جمعی عقلانی در صقع ربوبی و یا عالم مفارقات عقلی، ارجاع داده میشود. با این تفسیر، هم حدوث نفس انسان محفوظ میماند و هم پیامدهای عقلی محال و توالی فاسد قدم نفس، مجال بروز نمییابند. بنابراین سلسلۀ تنزلات به ویژه مراتب قبلی وجودات تنزلیافته در قوس نزول، با مبنای حدوث جسمانی نفس، چندان قابل جمع به نظر نمیرسد و پیشینۀ وجود عقلی نفس ـ با وجود تأکید فراوان صدرالمتألهین بر وجود مثالی موجودات ـ تبیین چگونگی حدوث آن را از مرتبۀ عقلی به عالم ماده، دشوار میسازد. شاید بتوان این ناسازگاری را با فرض سابقۀ مادۀ بدن، به عنوان متحد صورت انسانی، حل کرد؛ اما ماده در فلسفۀ صدرایی نقش کماهمیتی دارد، و علاوه بر آن ابداعی است و نمیتواند در این مرتبه نقشی داشته باشد. بر اساس مبانی صدرایی، فرض پیوند مستقیم میان مادۀ متحد با صورت (در عالم ماده) با مادۀ مثالی، فرضی نادرست است. در پارهای از آثار عباراتی میتوان یافت که اعتقاد به مرتبۀ مثالی نفس انسانی را در سلسلۀ نزولی نشان میدهد و وجه قدم نفس را تقویت میکند و بر ابهامات نظریۀ «جسمانیة الحدوث» میافزاید.
https://hikmat.isramags.ir/article_6541_db4bdae7f63c85af1573bd9fbc4707e4.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164420121221The Hermeneutic Approach to the Social Studies from the Viewpoint of the Muslim Philosophersرویکرد تفهمی در علوم اجتماعی از دیدگاه فلاسفه اسلامی1051196542FAقاسم ابراهیمیپورJournal Article20121011The Muslim philosophers have created a capacity for the hermeneutic approach to form by categorizing Humanities under the category of Applied Sciences. Accordingly, the understanding and interpretation of action are ratified based on the cultural norms and instrumental motivation. However, a scholar’s job does not end here and goes beyond the realms of common hermeneutic approaches. Thus, based on Islamic philosophy, the existential consequences of action which are no longer affiliated with the domain of idealities will also be explicated in this regard. Moreover, the objectives of the action as well as the suitability of the idealities will also be examined through non-hermeneutic methods in order to achieve such objectives as well.فلاسفه اسلامی با قرار دادن علوم انسانی در زمرۀ علوم عملی، ظرفیت شکلگیری رویکرد تفهمی را ایجاد نمودهاند. بر این مبنا فهم و تفسیر کنش بر مبنای قواعد فرهنگی و انگیزه عامل به رسمیت شناخته میشود. اما کار دانشمند به همین جا ختم نشده و از رویکردهای تفهمی رایج فراتر میرود. بر مبنای فلسفۀ اسلامی، پیامدهای تکوینی کنش که دیگر به حوزه اعتباریات ارتباطی ندارد نیز مورد تبیین قرار میگیرد. همچنین اهداف کنش و شایستگی اعتباریات برای دستیابی به این اهداف نیز با روشهای غیر تفهمی مورد بررسی قرار میگیرد.
https://hikmat.isramags.ir/article_6542_a848213c569490f11795fe758fa4330c.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164420121221Alvin Plantinga’s Stance on the Logical Problem of Evilمسأله منطقی شر از دیدگاه آلوین پلانتینگا1211536543FAاعلی تورانیمعصومه عامریJournal Article20121011The contemporary atheists have maintained the belief in the existence of evil to inflict serious criticism on religious beliefs. They believe a contradiction to exist between the belief in the existence of evil and the belief in the existence of a God with an infinite power and supreme goodness, in that it is not possible to believe both in the existence of God and the existence of evil at the same time. Simply put, the logical problem of evil is as follows: God is omnipotent; God is omnibenevolent; yet evil exists. According to J.L. Mackie, this set of propositions is contradictory, thus, one must not believe in such a God, and this is how he concludes that God does not exist. In response to J.L. Mackie, Alvin Plantinga has put forward the idea of possible worlds. He then argues that God’s infinite power does not include some worlds, and that these are the worlds in which humans choose goodness over evil while having freewill. Through this argument, Plantinga seeks to demonstrate that not only there is no explicit contradiction between a theosopher’s beliefs and the existence of evil, there is also no implicit contradiction between them either.ملحدان معاصر، وجود شر در جهان را انتقادی قوی بر اعتقادات دینی دانستهاند. ایشان مدعی هستند میان وجود شر و اعتقاد به خدایی با قدرت بی نهایت و خیر محض، تناقض وجود دارد و نمیتوان هم به خدا و هم به وجود شر اعتقاد داشت. مسألۀ منطقی شر به شکل ساده چنین است: خدا قادر مطلق است. خدا خیر مطلق است. شر وجود دارد. جی. ال. مکی میگوید: این مجموعه با هم ناسازگارند. لذا نباید به چنین خدایی اعتقاد داشت. در نتیجه خدا وجود ندارد. آلوین پلانتینگا در جواب جی. ال. مکی با طرح جهانهای ممکن و این که قدرت بی نهایت خدا شامل برخی از جهانها نمیشود و آن جهان، عالمی است که انسانها در آن مختار باشند، اما جملگی خیر اختیار کنند؛ قصد دارد اثبات کند جمع قضایای مورد باور انسان متأله با وجود شرور نه تنها تناقض صریح ندارد؛ بلکه تناقض ضمنی نیز ندارد. https://hikmat.isramags.ir/article_6543_d5ca5fde915d8fd31b74fe1266b16dfe.pdfپژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164420121221A Reflection on Methodology in Humanitiesتأملی بر روششناسی در علوم انسانی1551836544FAنرگس نیکخواه قمصریفاطمه کاظمی آرانیJournal Article20121011Islam has claimed a new status in the contemporary world and this has necessitated that, in light of the studies that are based on religious and theistic knowledge, it plays the role of a rich resource in the order of the world’s identity and civilization. Moreover, the reproduction of certain texts with secular and at times even anti-religious and anti-theistic, orientations in Humanities in the Muslim countries has added to the significance of the issue of methodology due to its considerable role in the production of knowledge in Humanities. Therefore, the present paper aims at a critical and scrutinizing review of the common methodologies in Humanities and their related epistemological, ontological, and anthropological issues so as to prove the realist method of Mulla-Sadra to be an efficient method of producing Islamic Humanities.موقعیت جدید اسلام در جهان معاصر و ضرورت نقشآفرینی آن به عنوان منبعی غنی در سامان بخشیدن به هویت فرهنگی و تمدنی مسلمانان در پرتو علوم مبتنی بر معرفت دینی و توحیدی از یکسو و بازتولید متونی با جهتگیریهای غیردینی و گاه متعارض با دین و اندیشه توحیدی در حوزۀ علوم انسانی در کشورهای اسلامی از سوی دیگر، مسئله روششناسی را به واسطه نقش قابل تأمل آن در تولید علوم و معارف انسانی جایگاهی ویژه میبخشد. از اینرو نوشتار حاضر بر آن است تا با مروری نقادانه و موشکافانه بر روششناسیهای رایج علوم انسانی و مقومات معرفتشناختی، هستیشناختی و انسانشناختی هر یک، امتیازات روش رئالیزم صدرایی را به عنوان روشی کارآمد در تولید علوم انسانی اسلامی نشان دهد.
https://hikmat.isramags.ir/article_6544_9b9b60cdd5e38f94c654ecdf03518fb5.pdf