TY - JOUR ID - 6570 TI - بازخوانی انتقادی اسلامی‌سازی علوم انسانی از منظر اسماعیل فاروقی JO - دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا JA - ISRA LA - fa SN - 2383-2916 AU - میری (حسینی), سید محسن AD - Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 3 IS - 4 SP - 37 EP - 76 KW - اسلامی‌سازی علوم KW - اسماعیل فاروقی KW - میراث اسلامی KW - علوم انسانی KW - دوگانه‌انگاری KW - المعهد العالمی للفکر الاسلامی DO - N2 - مسئله اسلامی‌سازی دانش، حدود سال 1960 طرح شد و اسماعیل راجی فاروقی از جمله پیشگامان این بحث بوده که آرای وی تاکنون در کانون توجه صاحب‌نظران بوده است. این نوشتار در صدد تبیین، تحلیل، نقد و بررسی دیدگاه‌های وی در این زمینه است. فاروقی همچون برخی دیگر، راه حل عقب‌ماندگی مسلمانان را اصلاح نظام آموزشی و حاکمیت بخشیدن اندیشه و باور اسلامی بر این نظام آموزشی می‌داند. از آنجا که این نظام متکی بر متون، ساختار و مدیریت مناسب آموزشی است، باید اسلامی‌سازی در همه این امور صورت گیرد. راهکار فاروقی در این باره، اصول پنج‌گانه اسلامی حاکم بر علم و نیز مراحل دوازده‌گانه تولید و تدوین متون است. پژوهش حاضر با مروری انتقادی بر ایده‌های پیش‌گفته فاروقی، بر آن است تا مهم‌ترین چالش‌های نظریه وی را بررسی کند.   UR - https://hikmat.isramags.ir/article_6570.html L1 - https://hikmat.isramags.ir/article_6570_ec1bbc3ed8decf6b851d6449ad755976.pdf ER -