%0 Journal Article %T نظریه سنجش‌پذیری گزاره‌های عرفانی و نقد سه نظریه رقیب %J دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا %I پژوهشگاه علوم وحیانی معارج %Z 2383-2916 %A فضلی, علی %D 2014 %\ 04/21/2014 %V 6 %N 1 %P 107-130 %! نظریه سنجش‌پذیری گزاره‌های عرفانی و نقد سه نظریه رقیب %K سنجش‌پذیری %K خطاناپذیری %K معیارناپذیری %K توصیف‌ناپذیری %R %X از شاخه‌های فلسفۀ عرفان، فلسفۀ عرفان نظری است و از مسائل فلسفۀ عرفان نظری، منطق و میزان عرفان نظری است. اساس این منطق نیز بر سنجش‌پذیری گزاره‌های عرفانی است که بر پایۀ «لکل علم میزان» و «لکل حکم معیار» تکیه دارد تا راه نقد و سنجش گزاره‌ها را برای شناخت صدق و خطایشان هموار سازد. اما در برابر نظریۀ سنجش‌پذیری، سه نظریۀ رقیب خطاناپذیری، معیارناپذیری و توصیف‌ناپذیری وجود دارند. در نظریۀ خطاناپذیری، بر خطاناپذیری وجدانیات عرفانی؛ در نظریۀ معیارناپذیری، بر فهم‌ناپذیری؛ و در نظریۀ توصیف‌ناپذیری، بر معنادار، منطق‌ناپذیری و عدم واقع‌‌نمایی و بی‌معنایی گزاره‌های عرفانی تأکید شده است. این سه نظریه، راه سنجش گزاره‌های عرفانی را منسد، و بنیان منطق عرفان نظری را سست و اعتبار سنجش را برای یافتن صدق و خطای گزاره‌های عرفانی، از بین می‌برند. بر این اساس، تحقیق حاضر در صدد تبیین سنجش‌پذیری و نقد سه نظریۀ رقیب است تا بنیان منطق عرفان نظری را استوار سازد %U https://hikmat.isramags.ir/article_8524_8fa1e7f3e4395391dce0e3ff87eb3b54.pdf