@article { author = {ehsani, asef and kordfirozjae, yasali}, title = {Avicenna:estimation meanings and the problem of intentionality}, journal = {Isra Hikmat}, volume = {9}, number = {2}, pages = {63-92}, year = {2018}, publisher = {Affiliated to the Ma‘arij Research, Center for Revelatory Sciences}, issn = {2383-2916}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the midst of inner senses, Avicenna distinguishes estimation as the ruler and believes it understands the meanings. In this study, the functions and judgments of estimation are examined and shown that the estimative  meanings in one hand, are essentially relative and interrelated, and on the other hand, these meanings are intentional. The main question of this study is the intentional direction of estimative meanings and by using the descriptive- analytic method attempts to investigate the intentional value of these meanings in accordance with the criteria and characteristics that the researchers have identified for the intentionality theory. By analyzing the meanings, it becomes clear that most of the features of the intentionality theory are provided through these meanings, and they play a role as a bridge between the mind and the ego. For Avicenna, knowledge is having an idea of something in the realm of the mind, and the intentional target areas are objects in the world. That is, between the mind and its belonging, there is a form of continuity, and the reception of meanings is carried out intentionally}, keywords = {Avicenna,estimation meaning,intentionality,mental existence}, title_fa = {ابن‌سینا؛ معانی وهمی و مسألة روی‌آورندگی}, abstract_fa = {ابن‌سینا در میان حواس باطنی، وهم را به‌مثابۀ قوۀ حاکم تمایز می‌بخشد و باور دارد وهم معانی را ادراک می‌کند. در این پژوهش عملکرد‌ها و احکام وهم بررسی و نشان داده شده است که معانی وهمی ازسوی، اساساً نسبی‌اند و حیث ارتباط‌مندانه دارند و از دیگر سو، این معانی دارای وجه روی‌آوردی هستند. پرسش اصلی این تحقیق ناظر به همین وجه معطوف‌بودگی معانی وهمی است و تلاش کرده است با توجه به معیارها و مشخصه‌هایی که اهل تحقیق برای نظریۀ روی‌آورندگی مشخص کرده‌اند، و با استفاده از روش تحلیلی‌ـ‌توصیفی، روی‌آوردی بودن این معانی را بررسی کند. با تحلیل معانی وهمی، آشکار می‌شود که بیشتر ویژگی‌های نظریۀ روی‌آورندگی، از طریق این معانی تأمین می‌شوند و این‌ها به‌مثابۀ پل ارتباطی میان ذهن و عین، نقش ایفا می‌کنند و دارای حیث نشان‌دهندگی هستند. برای ابن‌سینا علم، داشتنِ تصوری از چیزی در قلمرو ذهن است و نقاط آماج قصدیِ فکر، اشیاءِ موجود در جهان هستند؛ یعنی میان ذهن و متعلق آن، گونه‌ای پیوستگی وجود دارد و دریافت معانی وهمی، به گونه‌ای روی‌آوردی انجام می‌پذیرد.}, keywords_fa = {ابن‌سینا,معانی وهمی,روی‌آورندگی,وجود ذهنی}, url = {https://hikmat.isramags.ir/article_88980.html}, eprint = {https://hikmat.isramags.ir/article_88980_6fef5e8d5a6d099f5f548f7ce2b358c7.pdf} }