@article { author = {bAGHERIAN, Seyyed MAHDI and Moinzadeh, Mahdi and Chawoushi, Muhammad}, title = {Possibility of "general" Humanities based on "in-dividual" concept in Neo-kantian-Baden school- point of view.}, journal = {Isra Hikmat}, volume = {10}, number = {1}, pages = {97-123}, year = {2018}, publisher = {Affiliated to the Ma‘arij Research, Center for Revelatory Sciences}, issn = {2383-2916}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {"The Human" has based on meaningful "in-dividuals" and "cases", In contrast with "instances" in natural science. hence methodological autonomy of humanities from natural science and The constitution non-positive humanities faces challenges to explain and preserve of "generality". The Emergence of the Humanities in 19th century in Germany is philosophical-historical important event. This article presents, according to Neo-kantian-Baden school- point of view, the possibility of preserving and explaining "generality" In Humanities (historical science, cultural science) based on material and methodological demarcation between natural science and humanities.}, keywords = {humanities,in-dividual,Validity,general,Neo-kantian}, title_fa = {امکان علم انسانی «عمومی» براساس مفهوم «فردی» ازنظر فیلسوفان نوکانتی (مکتب بادن)}, abstract_fa = {ابتنای امر انسانی، مطالعۀ «فردی» و «موردهای» معنادار دربرابر مصادیق در علوم طبیعی است؛ پس در استقلال روش‌شناختی علوم انسانی از علوم طبیعی و ابتنای علوم انسانی غیرپوزیتیو، تبیین و حفظ عمومیت مسئله‌ساز است. باتوجه‌به اهمیت فلسفی- تاریخی ظهور علوم انسانی در آلمان قرن نوزده، این مقاله به برساخت و تبیین امکان حفظ عمومیت در علوم انسانی (علوم تاریخی و علوم فرهنگی) غیرپوزیتیو در سنت نوکانتی (مکتب بادن) براساس تفاوت‌های صوری و مادی آن با علوم طبیعی می‌پردازد.}, keywords_fa = {علوم انسانی,‌ فردی,اعتبار (ارزش),‌عمومی,‌ نوکانتی}, url = {https://hikmat.isramags.ir/article_100608.html}, eprint = {https://hikmat.isramags.ir/article_100608_ee4b18a57065b83127d465ce3fd08bd3.pdf} }