امکان معرفت تجربی به خدا در اندیشه اسلامی و حدود آن با تأکید بر دیدگاه صدرایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

بسیاری از فیلسوفان دین برجسته مسیحی، تجربه دینی را همان تجربه خدا تفسیر می‌کنند و تجربه خدا در نظر کسانی مانند سویین‌برن و آلستون ـ دو تن از فیلسوفان دین برجسته معاصر ـ نوعی معرفت تجربی به خداوند است. این مقاله با بیان دیدگاه حکمت متعالیه صدرایی درباره حدود و انواع معرفت انسان به خدا، راه را برای دستیابی به موضع ایشان درباره معرفت تجربی به خداوند هموار کرده، اصول مورد‌نظر ایشان در این خصوص را تبیین می‌کند؛ از جمله این اصول آن است که: کُنه ذات خداوند به هیچ‌وجه برای هیچ‌کس جز خود او مکشوف نیست و بنابراین معرفت تجربی به خداوند هرگز به کُنه ذات حق تعلق نمی‌گیرد؛ تعلق معرفت حضوری و بی‌واسطه به اسما و تجلیات خداوند امری ممکن، محقق و بلکه فراگیر است؛ آنچه اختصاصی است، علم به چنین علمی است، نه اصل آن؛ مراتب این علم، متناسب با درجات قرب به خداوند است؛ اگر معرفت تجربی به خداوند مصداق علم حضوری باشد، دارای بالاترین درجه اعتبار معرفتی خواهد بود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Possibility and Limits of the Experiential Knowledge of God in Islamic Thought with an Emphasis on the Sadrian Point of View

نویسنده [English]

  • Ali Shirwani Shirwani
چکیده [English]

Many of the prominent Christian philosophers of religion interpret religious experience as experience with the Divine. According to individuals such as Swinburne and Alston—two leading contemporary philosophers of religions—experience with the Divine is a type of experiential knowledge of God. By presenting the viewpoint of Sadrian Transcendental Theosophy regarding the limits and types of man’s knowledge of God, this article paves the way for understanding MullÁSadrÁ’s stance regarding experiential knowledge as it pertains to God and elucidates on its relevant principles. By way of example, one of these principles is the following: on no account can the core of God’s essence be disclosed to anyone except God Himself. Hence, experiential knowledge of God will never pertain to the core of His essence. However, experiential and unmediated knowledge of God’s Names and manifestations is a possible phenomenon that cannot only be materialized, but it is actually prevalent. That which is exclusive is knowledge of such a knowledge, not its principles. The levels of this knowledge correspond to the levels of divine proximity. If experiential knowledge of God is an example of knowledge by presence then it will possess one of the highest degrees of gnostic authenticity.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • religious experi ence
  • divine experience
  • experiential knowledge of God
  • knowledge of God
  • transcendental theosophy