شناخت ابعاد وجودی انسان از نگاه ابن عربی و شنکره

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ریاست دانشکده ادیان

2 هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذهب.

چکیده

خداوند انسان را به‌صورت خود آفریده است. ازآنجاکه انسان موضوع اصلی آفرینش است، اندیشمندان ادیان مختلف، دربارۀ او بحث کرده‌اند و برایش ابعادی برشمرده‌اند. شناخت این ابعاد، برای رسیدن به هدف خلقت، یعنی کمال، ضروری است. این مقاله، دیدگاه دو متفکر بزرگ، ابن‌عربی مسلمان و شنکرۀ هندو را دربارۀ ابعاد وجودی انسان بررسی می‌کند. هردو معتقدند انسان دو بعد مادی و روحانی دارد. با برداشتن حجاب مادیات، روح او با یگانۀ مطلق یکی می‌شود و به کمال می‌رسد. آن‌ها معتقدند ابعاد وجودی انسان، فقط در ویژگی‌ها متفاوت‌اند؛ اما در اصل وجود، تفاوتی ندارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Understanding Existential Dimensions of Human from the Perspective of Ibn Arabi and Shankara

نویسندگان [English]

  • Mohammad Mahdi Alimardi 1
  • Mohammad Rouhani 2
  • Tayebeh Nouhi 3
1 Dean of Religions faculty
چکیده [English]

God has created human in his own image. Since he is the main subject of creation, scholars of different religions discussed about him and mentioned some of his dimensions. The understanding of these dimensions is essential for the purpose of his creation, namely the perfection. The article studied the viewpoints of two outstanding thinkers of Islam and Hinduism, Ibn Arabi and Shankara, concerning the existential dimensions of human. Both thinkers consider the two physical and spiritual dimensions for human. His spirit is identified with the absolute One and then reaches perfection by removing the veil of material. They believe that the existential dimensions of human are only different in characteristics, but not in the origin of being. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human
  • completeness
  • Atman
  • spirit
  • Body
  • Sharira
  • jiva

فارسی:

1. ابن‌ابی‌جمهور (1405)، احسائی عوالی الئالی، انتشارات سید الشهدا، قم.

2. ابن‌عربی، محی‌الدین (1364)، رسائل (رسائل‌الغوثیه)، ترجمۀ حسن گیلانی، تصحیح نجیب مایل هروی، انتشارات مولی، تهران.

3. ــــــــ (1366)، فصوص‌الحکم، تصحیح ابوالعلا عفیفی، انتشارات الزهرا، تهران.

4. ــــــــ (1388الف)، رساله حفبفه الحقائق، ترجمۀ شاه‌داعی شیرازی، تصحیح نجیب مایل هروی، انتشارات مولی، تهران.

5. ــــــــ (1388ب)، رساله غوثیه، ترجمۀ حسن گیلاتی، تصحیح نجیب مایل هروی، انتشارات مولی، تهران.

6. ــــــــ (1405)، فتوحات مکیه، 4 جلد، دارالصادر‌، بیروت.

7. ــــــــ (1980)، فصوص‌الحکم، تصحیح ابوالعلا عفیفی، داراکتاب العربی، بیروت.

8. جامی، عبدالرحمن‌بن‌احمد (1370)، نقدالنصوص فی شرح تنفس‌النفوس، تصحیح ویلیام چیتیک، موسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران.

9. جندی، مؤیدالدین (1362)، نفحه‌الروح و تحفه‌الفتوح، به‌کوشش نجیب مایل هروی، مولی‌، تهران.

  1. جوادی آملی، عبدالله (1372)، تحریر تمهید القواعد، انتشارات الزهرا، قم.
  2. حسن‌زاده آملی، حسن (1388)، عیون مسائل نفس و شرح آن (شرح‌العیون فی شرح‌العیون)، ترجمۀ محمدحسین نائیجی، انتشارات قائم آل محمد6، قم.
  3. صفدی، صلاح‌الدین (1962)، الوافی بالوفیات، تصحیح هلموت ریتر، آلمان .
  4. فرغانی، محمد بن احمد، (1386)، منتهی‌المدارک (شرح تائبه ابن‌فارض) تصحیح و سام خطاوی، انتشارات اشراق، قم.
  5. فناری، محمدبن‌حمزه (1362)، مصباح‌الانس، انتشارات مولی، تهران.
  6. قونوی، صدرالدین محمدابن‌اسحاق (1404)، اعجازالبیان فی تأویل‌القرآن، انتشارات بوستان کتاب، قم.
  7. قیصری، شرف الدین داوود بن محمود (1357)، رسائل قیصری (رساله التوحید النبوه و الولایه)‌، تحقیق: سیدجلال‌الدین آشتیانی، انجمن حکمت و فلسفه، تهران.
  8. ــــــــ (1375)، شرح فصوص‌الحکم، به‌کوشش سیدجلال‌الدین آشتیانی، انتشارات علمی فرهنگی، تهران.
  9. کاشانی، عبدالرزاق (1321)، شرح فصوص‌الحکم، به‌کوشش مصطفی البابی الحلبی.

 انگلیسی:

  1. Bernard, Theos (1947), Hindu philosophy,Philosophical Library, New york.
  2. Davis, Carol M. (2009), Complementary Therapies in Rehabilitation, Slack incorporated, United States of America.
  3. Deussen, Paul (1979), The philosophy of Upanishads, Munshiram Manoharlal Publishers Pvt. Limited, New Delhi,.
  4. Devdutt, Pattanik (2006a), A hand book of hindu mythology, Penyuin Group, Lndon.a
  5. ______ (2006b), Shiva to Shankara, Malabar hall, India. B
  6. Glucklich, Ariel (2008), The strides of Vishnu (Hindu culture in historical perspective), Oxford University, New York.
  7. Guenon, Rene (2004), Man & his becoming according to the Vedanta, translator: Richard C. Nicholson, Library of Congress Cataloging in Publication Data.
  8. Hick, John (1994) Death and Eternal Life, West minester, United States of America.
  9. Jaidera, Singh (1985) Vedanta and advaitasaivagama of Kashmir, Rama Krishnan mission institute of culture.
  10. Melton, J. Gordon (2011) An Encyclopedia of Holydays Festivals, Oxford, England.
  11. N. S Erich, Dharmdeo (1999) Astudy of Hinduism, Vikas publishing Mouse Pvt, New Delhi.
  12. P. T. Raju (1985) Structural Depths of Indian Thought, Publishers Pvt. Limited, New Delhi.
  13. Radha Krishnan (1994) The Principle Upanishads, ethited with introducted text, translation and notes by s. Radha Krishnan, Atlantic highland.
  14. Radha Krishnan, s. (1997) Introduction on the Principle Upanishad, Harper, India.
  15. Rajarshi Mini, Swami (2006) Yoga: A Synthesis of Psychology and Metaphysics, Publisher Pvt. Ltd, Delhi.
  16. Sachari, P. N, Sriniva (1982) The Philosophy of Bhedabheda,Motilal Publishers Private Limited, India.
  17. Sen Sharma, DebaBrata (1983) The Philosophy of Sadhana, State University of New York, USA.
  18. Sharma, Chandradhar (1996) The Advaita Tradition In Indian Philosophy, Motilal Banarsidass publishers driratelimited, Delhi, India.
  19. Shatuck, Cybelle (1999) Hinduism, Routledge, London.
  20. Shumsky, Susan G. (2003) Exploring Chakras: Awaken Your Untapped Energy, Career Perss, USA.
  21. Sinha, Jadunath (1999) Indian Philosophy, Motilal Banarsidass, Delhi, India.
  22. Srinivasachari, P. N. (1978) The Philosophy of Visistadvajta, The adyar Library and research center, India.
  23. Swami Tyagisananda (1949) Svet. Upa, Sri Ramakrishna Math, India.