امکان علم انسانی «عمومی» براساس مفهوم «فردی» ازنظر فیلسوفان نوکانتی (مکتب بادن)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

2 استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

ابتنای امر انسانی، مطالعۀ «فردی» و «موردهای» معنادار دربرابر مصادیق در علوم طبیعی است؛ پس در استقلال روش‌شناختی علوم انسانی از علوم طبیعی و ابتنای علوم انسانی غیرپوزیتیو، تبیین و حفظ عمومیت مسئله‌ساز است. باتوجه‌به اهمیت فلسفی- تاریخی ظهور علوم انسانی در آلمان قرن نوزده، این مقاله به برساخت و تبیین امکان حفظ عمومیت در علوم انسانی (علوم تاریخی و علوم فرهنگی) غیرپوزیتیو در سنت نوکانتی (مکتب بادن) براساس تفاوت‌های صوری و مادی آن با علوم طبیعی می‌پردازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Possibility of "general" Humanities based on "in-dividual" concept in Neo-kantian-Baden school- point of view.

نویسندگان [English]

  • Seyyed MAHDI bAGHERIAN 1
  • Mahdi Moinzadeh 2
  • Muhammad Chawoushi 1
1 Institute for Humanities and Cultural Studies
2 Institute for Humanities and Cultural Studies
چکیده [English]

"The Human" has based on meaningful "in-dividuals" and "cases", In contrast with "instances" in natural science. hence methodological autonomy of humanities from natural science and The constitution non-positive humanities faces challenges to explain and preserve of "generality". The Emergence of the Humanities in 19th century in Germany is philosophical-historical important event. This article presents, according to Neo-kantian-Baden school- point of view, the possibility of preserving and explaining "generality" In Humanities (historical science, cultural science) based on material and methodological demarcation between natural science and humanities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Humanities
  • in-dividual
  • validity
  • general
  • Neo-kantian
  1. Beiser Frederick, 2013, Late German Idealism: Trendelenburg and Lotze Oxford, Oxford University Press.
  2. Beiser, Frederick, 2011, The German Historicist Tradition, Oxford University Press.
  3.  Heis, Jeremy, 2018, Neo-Kantianism , The Stanford Encyclopedia of Philosophy.https://plato.stanford.edu/entries/neo-kantianism/
  4. Lotze,H, 1884, Logic, in three books: of Thought, of Investigation, and of Knowledge, ed. and trans. B. Bosanquet; 2nd edition, 1887, Oxford, Clarendon Press.
  5. Oakes, Guy, 1988. Weber and Rickert: Concept Formation in the Cultural Sciences, Cambridge MA: MIT Press.
  6. Rickert, Heinrich, 1986, The limit of concept formation in natural science,  Translated by Guy Oakes. New York: Cambridge University Press.
  7.  Sullivan, David, 2018, Hermann Lotze , The Stanford Encyclopedia of Philosophy.https://plato.stanford.edu/entries/neo-kantianism/
  8. Windelband, W. & Oakes, G. (1894). History and natural science. History and Theory, 19: 165-168.