پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29167320151122The Explanation of the Interpretation Method and its Influence over Social Sciences with an Emphasis on Ayat Allah Javadi Amoli’s Thoughtsصورتبندی روش تأویل و تأثیر آن بر علوم اجتماعی با تأکید بر اندیشه آیتالله جوادی آملی52943018FAرضا ملاییدانشجوی دکترای فلسفه علوم اجنماعی دانشگاه باقرالعلوم عحمید پارسانیادانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20160528The interpretation method in Transcendent Theosophy has some properties that when applied to social phenomena give an especial description of them. Indicating the fundamentals of interpretation method in Transcendent Theosophy, we will explain two kinds of interpretation, that is, existential and conceptual interpretations. Then we will formulate the stages of interpretation method according to Transcendent Theosophy and show how each kind of interpretations go through two stages to reach the inner face of the phenomena: breaking the veil and turning back to the origin. Applying this method to understand the social phenomena involves that the social scientist after breaking the veil get through to the inner face of the social phenomenon. In the light of this method, it becomes clear that the inner face of the social phenomena are their being sing, symbol, and Ayah. Social phenomena in their Inner faces are signs and symbols that show the names and attributes of the divinity in the scene of human communities and their relations. So, understanding the social phenomena, real or value-dependent, will be feasible only in the light of the divine names dominating them. <br /> روش تأویل براساس حکمت متعالیه، ویژگیهای خاصی دارد. این روش وقتی برای فهم پدیدههای اجتماعی بهکار میرود، توصیفی عمیق از آنها عرضه میکند. هدف این نوشتار صورتبندی روش تأویل براساس حکمت متعالیه و با تأکید بر آراء آیت الله جوادی آملی است. در این مقاله پس از اشاره به مبانی و مراحل روش تأویل براساس حکمت متعالیه، به تبیین "تأویل وجودی" و "تأویل مفهومی" پرداخته و دو مرحلۀ "خرق حجاب" و "بازگشت به اصل" برای رسیدن به چهره باطنی پدیدهها بیان میشود. یافتههای این پژوهش چنین است: «دانشمند علوم اجتماعی با بهکارگیری این روش پس از خرق حجابهای فهم پدیدۀ اجتماعی، به اصل و چهرۀ باطنی آنها که همان نماد و نشانه بودن است میرسد»؛ «چهرۀ باطنی پدیدههای اجتماعی، نشانهها و نمادهایی هستند که اسما و صفات الهی را در صحنۀ اجتماعات انسانی و روابط حاکم بر آنها نشان میدهند»؛ نتیجه اینکه، فهم پدیدههای اجتماعی، اعم از حقیقی و اعتباری، جز در پرتو فهم اسماء الهیِ حاکم بر آنها امکانپذیر نیست.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29167320151122The Science of the Philosophy of Right in Ayat allah Javadi Amoli’s Thoughtsدانش فلسفه حق، در اندیشه آیت الله جوادی آملی296943020FAمحمد حسین طالبیدانشیار فلسفه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20160612The most important issues in the science of the philosophy of right are the notion of right, the kinds of right, the right holders, and the origin of right. In this paper, with aids of textual research, we will try to draw the thoughts of Ayat Allah Javadi Amoli about these problems out of his writings. The below propositions are the extract of his thoughts: (1) the notion of right (subject matter of the science of philosophy of right) is a philosophical notion; (2) the right could be divided in terms of four features: origin, holder, correlation or the lack of correlation with inclusive or exclusive obligation; (3) all beings could have some rights; (4) God is the origin of all rights.مهمترین مسائل دانش فلسفۀ حق عبارتاند از: مفهوم حق، انواع حق، صاحبان حق و منشأ حق. این مقاله با روش عقلی و کتابخانهای میخواهد اندیشۀ آیتالله جوادی آملی را دربارۀ این مسائل از آثار مکتوبشان استخراج کند. گزارههای زیر خلاصۀ اندیشۀ وی دراینباره است: 1. مفهوم حق (موضوع دانش فلسفۀ حق) مفهومی فلسفی است؛ 2. حق میتواند اساس چهار تقسیم قرار گیرد: منشأ؛ صاحب؛ تلازم یا عدمتلازم با تکلیف مقابل یا مجامع؛ قابلیت و عدمقابلیت انتقال از صاحب حق؛ 3. همۀ موجودات میتوانند صاحب حق باشند؛ 4. خاستگاه همۀ حقها خدای متعال است.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29167320151122The elements of education in the Thoughts of Ayat Allah Javadi Amoliمبانی تعلیموتربیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی6910143026FAرضا حبیبیدکترای فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20161008We try in this paper, with aids of an analytic-descriptive method, to collect and analyze Ayat Allah Javadi Amoli’s views about the most important elements of the education. Regarding the large extent of the elements of education, we had been forced to be selective, so that we only chose the epistemological and anthropological elements. The section on the epistemological elements concerns the maximalist nature of the religion and its inclusiveness over the education, the validity of the rational finings, and the validity of empirical human sciences data. The section on the anthropological elements concerns the fact that man has two dimensions, is a living theologian, his dignity, and his representativeness of God. The scientific comprehensiveness of this professor, his attention to emerging problems in different fields, including education, and the positions he takes in different domains related to the elements of education has made an appropriate ground for collecting and organizing educational problems and designing educational systems according to his views.موضوع این نوشتار، تبیین مبانی تعلیموتربیت از دیدگاه حضرت آیتالله جوادی حفظهالله است. در این مقاله تلاش کردهایم با روش توصیفی ـ تحلیلی، دیدگاههای ایشان را دربارۀ مهمترین مبانی تعلیموتربیت گردآوری و تحلیل کنیم. باتوجهبه گستردگی مباحثِ مبانی تعلیموتربیت، ناگزیر از گزینش برخی مبانی بودیم؛ یعنی مبانی معرفتشناختی و انسانشناختی. بخش مبانی معرفتشناختی دربارۀ چند مبنا ازجمله حداکثری بودن دین و شمول آن نسبت به حوزۀ تعلیموتربیت، اعتبار یافته های عقل و معتبر بودن داده های علوم انسانی تجربی است. بخش مبانی انسانشناختی نیز دربارۀ دوبعدی بودن انسان، حی متأله بودن انسان، کرامت انسان و خلافت الهی است. جامعیت علمی استاد ازیکطرف، توجه به مسائل نوظهور در حوزههای مختلف ازجمله تربیت ازطرفدیگر و موضعگیری در حیطههای متنوع مرتبط با مبانی تعلیموتربیت، زمینۀ مساعدی را برای گردآوری، تنظیم مبانی و مسائل تربیتی و طراحی نظام تربیتی از دیدگاه ایشان فراهم کرده است.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29167320151122The Way in which Philosophy Extends to Include Sciences in the Islamic Philosophy with an Emphasis on Ayat Allah Javadi Amoli’s Expositionچگونگی امتداد یافتن فلسفه به علوم در فلسفه اسلامی با تأکید بر تقریر آیتالله جوادی آملی9914843029FAعلی لطیفیدکترای فلسفه تعلیم و تربیت و عضو گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20160910The principal problem in the present study is to answer the following question: how philosophy, according to Islamic philosophers, extends to the sciences referring to life and how philosophy contribute to the production and reproduction of scientific theories. With aids of an analytic-descriptive method and by reading out the topics in the Islamic philosophy referring to the philosophy and sciences relations (with especial attention to Ayat Allah Javadi Amoli’s exposition), we try first to describe the most important features of Islamic philosophy views about the relation between philosophy and sciences and then with a logical analysis we will say the points of this view, its implications, its capacities, and the new horizons it opens in the way in which philosophy extends to sciences. The distinction criterion in sciences, the subject-matters of philosophy and sciences and their relation, the status of subject-matter, elements and problems in sciences and their relation with each other are among the most important problems in Islamic philosophy which make an appropriate framework for investigating the way in which philosophy extends to sciences; these topics will be discussed in the section on ‘reading out’. In the final section the most important implications and capacities of this readout for the way in which philosophy could contribute to the production and reproduction of scientific theories will brought out in form of five fundamental principles: the contribution of philosophy to providing premises necessary for establishing some of the scientific problems, emphasis on the scientist proficiency over his/her principles of philosophical knowledge, the role this proficiency plays in theoretical deepening and argumentative accuracy of theories, and also a true interpretation of the term ‘additional philosophies’ according to Islamic philosophy. <br /> مسئلۀ اساسی پژوهش حاضر پاسخگویی به این پرسش است که ازنظر فلسفۀ اسلامی، امتداد و بسط فلسفه به علومِ ناظر به زندگی چگونه رخ میدهد و فلسفه چگونه در تولید و تولد نظریههای علمی نقشآفرینی میکند. این مقاله میکوشد با روش توصیفی ـ تحلیلی، ضمن بازخوانی آن دسته از مباحث فلسفۀ اسلامی (با توجه ویژه به تقریر آیتالله جوادی آملی) دربارۀ رابطۀ فلسفه و علوم، ابتدا مهمترین ابعادِ دیدگاه فلسفۀ اسلامی را دربارۀ رابطۀ فلسفه و علوم توصیف کند و سپس با تحلیل منطقی نکتههای این دیدگاه، دلالتها، ظرفیتها و افقگشاییهای آن را دربارۀ چگونگی امتداد فلسفه به علوم آوردهایم. ملاک تمایز در علوم، موضوع فلسفه و موضوع علوم و نسبت آنها با یکدیگر، جایگاه موضوع، مبادی و مسائل در علوم و نسبت آنها با یکدیگر از مهمترین مسائل فلسفۀ اسلامیاند که چهارچوب نظری مناسبی برای بررسی چگونگی امتداد فلسفه به علوم فراهم میکنند که در بخش «بازخوانی» به آنها توجه کردهایم. در بخش پایانی نیز مهمترین دلالتها و ظرفیتهای این بازخوانی برای چگونگی نقشآفرینی فلسفه در تولید و تولد نظریههای علمی در قالب پنج اصل بنیادین آمدهاند که ازجملۀ آنها میتوان به نقش فلسفه در تأمین مقدمات برای اثبات برخی مسائل علمی، تأکید بر اشراف دانشمند بر مبادی فلسفی دانش خود، نقش این اشراف در تعمیق نظری و تدقیق استدلالی نظریهها و همچنین تفسیر صحیحی از اصطلاح «فلسفۀ مضاف» و منطبق بر مبانی فلسفۀ اسلامی اشاره کرد.<br /> پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29167320151122The Signification of Particular Concepts and their Role in Aristotelian Logicدلالت معنایی مفاهیم جزئی و نقش آنها در منطق ارسطویی15118643032FAحسام الدین شریفیدانشگاه باقر العلوم علیه السلامJournal Article20151117Aristotelian logicians for the most part divide concepts into universal and particular and then discriminate and explain them. But some scholars like Ayat Allah Javadi Amoli believe that there is no particular concept and all concepts are universal. It seems that, for the destiny of this division being clear, it is necessary to explain plainly the distinction criterion for particular and universal concepts. When this criterion being clarified, the signification of these two kinds of concepts and the explanation of true and false propositions containing them will be clarified too. Logicians believe that particular concepts have no use in argumentative sciences, because they do not provide a persistent, certain science. However, sometimes some particular concepts have been used in argumentative sciences and there are scholars who believe that statements containing particular concepts could make persistent certainty for men. Their remarks may be justifiable in the light of earlier scholars’ sayings. <br /> بیشتر منطقدانان ارسطویی مفاهیم را به کلی و جزئی تقسیم و تمایز آنها را تبیین میکنند؛ اما برخی معتقدند مفهوم جزئی وجود ندارد و تمام مفاهیم کلیاند. بهنظر میرسد برای روشن شدن سرنوشت این تقسیم، باید ملاک تمایز مفهوم جزئی و کلی را بهدرستی تبیین کنیم. با روشن شدن این ملاک، میزان دلالت معنایی هریک از ایندو مفهوم و تبیین صدق و کذب گزارههای متشکل از آنها نیز روشن میشود. منطقدانان معتقدند نمیتوان از مفاهیم جزئی در علوم برهانی بهره برد؛ زیرا علم یقینیِ همیشگی در اختیار انسان قرار نمیدهند؛ بااینحال، گاهی از مفاهیم جزئی در علوم برهانی استفاده شده است و برخی معتقدند قضایای متشکل از مفاهیم جزئی، یقین دائم برای انسان ایجاد میکنند. شاید بتوان سخن ایشان را باتوجهبه سخن حکمای پیشین توجیه کرد. پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29167320151122Phenomenology of Humanity and Cosmos before and after the Copernican Revolutionپدیدارشناسی انسان و کیهان پیش و پس از انقلاب کپرنیکی15118743040FAمحمدعلی روزبهانیدانشجوی دکترای فلسفه علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانیومطالعات فرهنگی تهرانشمس الملوک مصطفویعضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.علیرضا شفاهدانشجوی دکترای فلسفۀ علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران.Journal Article20160106In this paper, we investigate four views about the cosmos that belong to the time of the mythical beliefs, the formation period of philosophy in ancient Greece, the persistent Ptolemaic system of middle ages, and the emergence of the new science from the findings of Nicolas of Cusa, Copernicus, Kepler, and Galileo and explain their mythical implications in six aspects: God-cosmos relation, the livingness of humanity and universe, the man familiarity with cosmos and his wondering about it, the dialogues of man with cosmos, the length and breadth of the universe, and finally the relation between science and lived experience. We insist on the certainty of the metaphysical and mythical influences on all scientific theories and show that these influences doesn’t follow the volition or worldview of the theorist. <br /> در این مقاله چهار دیدگاه را دربارۀ کیهان از اندیشههای روزگارِ باورهای اساطیری، روزگار پیدایش فلسفه در یونان باستان، منظومۀ ماندگار بطلمیوس در قرون وسطا و پیدایی علم جدید از یافتههای نیکولاس کوزایی، کپرنیک، کپلر و گالیله بازجستهایم و دلالتهای اسطورهشناختی آنها را در شش محور ارتباط خدا و کیهان، حیات انسان و جهان، انس انسان با کیهان و حیرتش از آن، گفت وشنود انسان با کیهان، طول و عرض کیهان و سرانجام رابطۀ علم و تجربۀ زیسته تبیین کردهایم. ما بر حتمی بودن تأثیرات متافیزیکی و اسطورهشناختی هر نظریۀ علمی تأکید کردهایم و با شواهد تاریخی نشان دادهایم این تأثیرات تابع اراده یا آیین و جهانبینی نظریهپرداز نیست.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29167320151122The meaning of lifeکتابشناسی (ترجمه): معنای زندگی (ریچارد تیلور)18720243043FAهدایت علوی تبارعضو هیئتعلمی گروه فلسفۀ دانشگاه علامهطباطباییJournal Article20170109According to Richard Taylor, the concept of "meaningfulness" is more difficult to understand than the concept of "meaninglessness". Therefore, he firstly defines the meaningless life, the best example of which is the ancient myth of Sisyphus, and then, by comparison, gives a definition of the meaningful life. He regards the meaningless life as a pointless one that nothing comes of it, nothing at all. The meaningful life, as a result, would be a life that has a point. But if the point of life is nothing but life itself and we are engaged in a repetitious activities in which we have no interest, then our lives would have no meaning. Similarly, if we achieve our goals and then we rest and enjoy the result, we would suffer infinite boredom and our lives would be meaningless. Taylor concludes that meaning of life consists in doing the activities in which our wills and interests are involved. The meaning of life is nothing but to satisfy our desires. The meaning of life, thus, originates from within us not from without. <br /> <br /> از نظر ریچارد تیلور مفهوم «بیمعنایی» دشواری کمتری نسبت به مفهوم «معناداری» دارد. به همین دلیل او ابتدا به تعریف زندگی بیمعنا، که بهترین نمونۀ آن افسانۀ باستانی سیسوفوس است، میپردازد و سپس از طریق مقایسه زندگی بامعنا را تعریف میکند. وی زندگی بیمعنا را زندگی بیهوده میداند که مطلقاً هیچ حاصلی ندارد. بنابراین، زندگی بامعنا زندگی هدفمند خواهد بود. اما اگر هدف زندگی صرفاً خود زندگی باشد و انسان به فعالیتهای تکراری بپردازد که به آنها علاقهای ندارد، زندگی او معنایی نخواهد داشت. همچنین اگر انسان به اهداف خود برسد و سپس به استراحت بپردازد و از نتیجۀ کارهایش لذت ببرد دچار ملال بیپایان میشود و زندگیاش بیمعنا خواهد شد. تیلور نتیجه میگیرد که معنای زندگی عبارت است از انجام فعالیتهایی که اراده و علاقۀ ما به آنها تعلق گرفته است. معنای زندگی چیزی جز ارضای امیالمان نیست. از این رو، معنای زندگی از درون ما نشأت میگیرد نه از بیرون.