پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29161220091201Ethics Between Theory and Applicationالاخلاق بین النظریة و التطبیق9166655FAآیت الله جوادی آملیJournal Article20091020The article that appears in this issue with the title, “Ethics between Theory and Application” is the text of a message sent by ÀyatullÁh JawÁdÐ ÀmulÐ (may Allah protect him), in response to the invitation of Mr. ‘AbdullÁh bin KhÁlid Àl KhalÐfah, head of the Supreme Council for Islamic Affairs in Bahrain, to the symposium, <em>Our Ethics between Theory and Wayfaring,</em> which was convened in Bahrain last year.
نوشتار حاضر با عنوان «الاخلاق بین النظریة و التطبیق» پیام حضرت آیة الله جوادی آملی (دامظله) به همایش «أخلاقنا بین النظریة و السلوک» و در پاسخ به دعوت آقای عبدالله بن خالد آلخلیفه رئیس شورای عالی امور اسلامی بحرین است. این همایش سال گذشته در بحرین برگزار گردید.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29161220091201A Reflection upon the Station of the Intellect in the Matrix of Religious Understandingتبیین برخی از مطالب منزلت عقل در هندسهٴ معرفت دینی17406656FAآیت الله جوادی آملیJournal Article20091020The relation between ‘reason’ and ‘faith’ or between ‘science’ and ‘religion’ is a subject that has occupied the minds of thinkers for a very long time, giving rise to many and various views. One of the most important and novel views in this regard is the one posited by ÀyatullÁh JawÁdÐ ÀmulÐ in his book <em>The Station of the Intellect in the Matrix of Religious Understanding. </em>After the publication of this book an article, titled “The Position of the Intellect and Revelation in the Matrix of Human Understanding,” appeared in the journal <em>Philosophical Knowledge</em>, no. 24, which raised certain questions about the book and suggested points for further consideration. The present treatise contains explanations that respond to the questions and points raised in the aforementioned article.
Editor-in-Chiefنسبت میان «عقل و ایمان» یا «علم و دین» موضوعی است که از گذشتههای دور ذهن اندیشهورزان را به خود مشغول داشته و دیدگاههای متنوع و مختلفی از سوی صاحبنظران در این باب ارائه شده است. یکی از نظریات مهم و بدیع در این باب، از آنِ حضرت استاد آیة الله جوادی آملی a است که در کتاب <em>منزلت عقل در هندسهٴ معرفت دینی</em> بازتاب یافته است. پس از نشر این اثر، مقالهای با عنوان «جایگاه عقل و وحی در هندسهٴ معرفت بشری» در فصلنامهٴ <em>معرفت فلسفی</em>، شمارهٴ 24 منتشر گردید که در آن تأملات و پرسشهایی در خصوص این کتاب مطرح شده بود. مقالهٴ حاضر حاوی نکات و توضیحاتی ناظر به آن تأملات و پرسشها است.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29161220091201Ghazali’s Views on the Rule of ‘Al-Wahid...’: Analysis and Critiqueدیدگاههای غزالی درباره قاعدهٴ الواحد و نقد آنها41636657FAسید محسن میری (حسینی)Journal Article20091020This article is divided into two parts: Part one explains in general the gist of the Rule of ‘Al-WÁÎid’ and then follows its historical development until the time of Ghazali—outlining the social and intellectual milieu of the period; Part two critiques Ghazali’s views with respect to the Rule of ‘Al- WÁÎid’ itself, as well as its application to God.
این مقاله از دو بخش تشکیل میگردد: بخش اول با تبیین اجمالی مضمون قاعدهٴ <em>الواحد</em> و سیر تاریخی آن آغاز میشود و با نگاهی گذرا به شرایط اجتماعی و جهان فکری غزالی، ادامه خواهد یافت. بخش دوم نیز به طرح و نقد دیدگاههای غزالی در باب اصل قاعدهٴ <em>الواحد</em> و نیز تطبیق آن بر خداوند اختصاص دارد.
پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29161220091201A History of Secondary Intelligibles in the Thought of Muslim Philosophersمعقولات ثانی در اندیشهٴ حکما65946658FAمرتضی واعظ جوادی آملیJournal Article20091020While sciences pertaining to the sensory and particular realm are in some ways valuable, the true worth of knowledge not only depends upon the intelligible and intellectual order, but it can be said that the very identity and perfection of man issues from his intellectual understanding. Man, in his arc of ascent, perfection and transcendence, and by way of trans-substantial motion, moves from the world of sensible and imaginal particulars to the realm of the intellects, the universals and the primary intelligibles. In this manner, and by an existential culmination, he reaches the origin of his human reality—the active intellect—and thereby finds access to the secondary intelligibles. The cognitive content of the experimental sciences is acquired by way of the intelligibles in general, while that of metaphysics is indebted to the secondary intelligibles in particular. Similarly, logic is founded upon the secondary logical intelligibles while philosophy subsists by way of the secondary philosophical intelligibles. Hence understanding the reality and modality of existence of secondary intelligibles—both from an ontological and an epistemological perspective—becomes quintessential. This article goes over the history and follows the development of this important subject in the thought of Muslim philosophers. It begins by presenting the conceptual foundations of the discussion in hand and continues by outlining the types and divisions of secondary intelligibles. It looks at how the subject was handled by Islamic philosophy by surveying the views of the Peripatetics, the Illuminationists, and the Transcendent Philosophers. The paper presents the intermediate and advanced opinions of MullÁ ÑadrÁ and ends with an introspective analysis of the modality of existence of the secondary philosophical intelligibles from the perspective of Transcendent Philosophy.
دانشهای حسی و جزئی، گرچه ارزشمندند، ارزش علوم به معقولات، و هویت و کمال انسان به معرفت عقلانی است.
انسان در فرایند تکامل و تعالی خود با حرکت جوهری، وادی حقایق جزئیِ محسوس و متخیل را پیموده و گرد و غبار مادیت و جزئیت را از ساحت قوهٴ تفکر خود شسته، به بارگاه ملکهٴ عقل و حقایق کلی و معقولات اولی بار مییابد و با این تمهید و ارتقای وجودی به نقطهٴ آغازین حقیقت انسانی خود، یعنی عقل بالفعل و ادراک حقایق و معقولات ثانوی و غیراولی هستی دست مییابد.
در علوم تجربی ورود به وادی علم، در گرو معقولات است و در علوم تجریدی نیز دانشها در گرو معقولات ثانوی هستند. علم منطق که میزان درست اندیشیدن است، با معقولات ثانی منطقی تأمین میشود و فلسفه نیز که علم هستیشناسی و احکام وجود است، با معقولات ثانی فلسفی تحقق مییابد.
از این رو شناخت حقیقت و نحوهٴ وجود معقول ثانی، از دو منظر معرفتشناسی و هستیشناسی، اهمیت و ضرورت دارد. در این نوشتار به این موضوع مهم در گذر اندیشهٴ حکمای اسلامی پرداخته میشود و در آن، مبادی تصوری بحث و اقسام معقولات ثانی، جایگاه طرح بحث معقولات ثانی در فلسفه، آرای حکمای مشربهای فلسفیِ مشّاء، اشراق و حکمت متعالیه دربارهٴ معقولات ثانی و نظر متوسط و نهایی مرحوم صدرالمتألهین، و در پایان تحلیلی تحقیقی از منظر حکمت متعالیه درباره نحوهٴ وجود معقولات ثانی فلسفی ارائه میشود.
پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29161220091201The Knowledge of Truth on the Basis of Transcendent Philosophyمعرفت حق بر مبنای حکمت متعالیه65946659FAسید محمد طباطباییJournal Article20091020The ‘Argument of the Sincere’ <em>(burhÁn-e ÒiddÐqÐn), </em>which is subsequent to essential contingency and the impossibility of an infinite regression, following on the groundwork of Avicenna, found its full blossoming in the school of Transcendent Philosophy—leaving in the process an indelible imprint on philosophical and theological works to come. While it is true that MullÁ HÁdÐ SabzawÁrÐ did not see the MullÁ ÑadrÁ’s explication of this Argument to be without defect, it was the novelty and ingenuity of ÝAllÁmah ÓabÁÔabÁÞÐ and ÀyatullÁh JawÁdÐ ÀmulÐ that made the special place of this explication among the other arguments for the existence of God fully known. The Argument of the Sincere is one of the most definitive and sublime of <em>tawÎÐdÐ</em> proofs whose middle term is none other than the Necessary Existent Itself. ÝAllÁmah ÓabÁÔabÁÞÐ’s succinct and exact exposition of the Argument, simply by the invalidation of sophistry, not only proves the existence of God but also His absolutely true unicity. The Argument in question here needs no preliminaries and is truly the first principle of philosophy as such. What is of import in this particular explication of the Argument is the fact that it is does not need any presuppositions whatsoever and that it suffices itself with a small series of preconceptions and presential certainties.
برهان صدّیقین که بر پایهٴ امکان ماهوی و استحالهٴ دور و تسلسل شکل گرفته بود، پس از مرحوم بوعلی، در مکتب حکمت متعالیه شکوفا شد و در آثار فلسفی و کلامی اثر فراوانی گذاشت.
گرچه حکیم سبزواری، تقریر صدرای شیرازی را خالی از اشکال نمیدیدند، اما نوآوری مرحوم علامه طباطبایی و حضرت آیة الله جوادی آملی در برهان مذکور، جایگاه این تقریر را در میان براهین اثبات وجود خدا مشخّص میسازد؛ چرا که برهان صدّیقین محکمترین و شریفترین برهانهای توحیدی است و حدّ وسط آن غیر از واجب تعالی نیست.
تقریر اسدّ و اخصر علامه طباطبایی از این برهان، علاوه بر اثبات وجود، وحدت حقّهٴ حقیقیّه را نیز برای حضرت حق اثبات میکند و تنها با اعتماد به بطلان سفسطه نزدیکترین راه را به سوی معرفت و اثبات خداوند متعال نشان میدهد. سخن از تقریر برهانی است که نیاز به هیچ مقدّمهای نداشته، میتواند اوّلین مسالهٴ فلسفی باشد. آنچه در تکمیل این تقریر مهم است، این است که برای اثبات مبدأ تعالی، نیاز به هیچ یک از مبادی تصدیقی نباشد و تنها به یک سلسله مبادی تصوّری بسنده شود.
پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29161220091201Islamic Philosophy in Contemporary Iranفلسفه اسلامی در ایران معاصر1111436660FAمحمد فنایی اشکوریJournal Article20091020History bears witness to the fact that Islamic Iran was always a cradle for wisdom and philosophical thought. The great sages and mystics of this land—from FÁrÁbÐ to Ibn SÐnÁ, MawlÁnÁ RÙmÐ to SuhrawardÐ, and Sayyid Íaydar ÀmulÐ to MullÁ ÑadrÁ—are known the world over as the torchbearers of knowledge and spirituality. It is no accident that traditionally the seekers of knowledge in all corners of the world would look to the prodigies of Iran for such wisdom; hence traces of the works of these Islamic-Iranian authors can be found in the East and the West. But is this honour a historical phenomena and a thing of the past? Or is this lamp still lit? In response it can be said that while the flame has flickered and has given off light of different intensities, it has never been extinguished and continues to give light even today. An overall awareness of the philosophical life of contemporary Iran—by introducing the leaders of this movement to all seekers of knowledge in and outside of Iran—is beneficial and can only but help in the continuation of this rich tradition. Moreover, it is a necessary step insofar as it provides posterity with access to a most valued heritage. The present study is an overview of the intellectual life of some of the leading figures of Islamic philosophy in contemporary Iran.
به گواهی تاریخ، ایران اسلامی همواره مهد حکمت و اندیشهورزی بوده است. حکیمان و عارفان این دیار ـ از فارابی و ابنسینا و مولوی تا سهروردی و حیدر آملی و صدرای شیرازی ـ در همهجای دنیا به عنوان ستارگان درخشان معرفت و معنویت شناخته شدهاند. از این رو، از دیرباز طالبان معرفت از اطراف و اکناف عالم، چشم به فرزانگان این دیار دوختهاند و آثار اندیشوران ایرانی ـ اسلامی را در شرق و غرب عالم میتوان ردیابی کرد. اما آیا این افتخار فقط متعلق به گذشته است و به تاریخ پیوسته است؟ یا این چراغ پرفروغ همچنان تابان و درخشان است؟ در پاسخ میتوان گفت که هرچند گذر روزگاران، گاه موجب نوسانهایی در فروغ این چراغ شده است، اما خوشبختانه این شعله مقدس هیچگاه خاموش نشده و تا به امروز همچنان در نورافشانی است. آشنایی با حیات فکری و فلسفی معاصر ایران و پیشگامان آن و معرفی آن به تشنگان حقیقت در داخل و خارج ایران، گامی است سودمند در استمرار این سنت قویم و غنی، و قدمی است ضروری در بهرهگیری نسل جدید از این میراث گرانسنگ. نوشتار حاضر نگاهی است گذرا به حیات علمی برخی از پیشروان حکمت و معرفت اسلامی در ایران معاصر.