پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164120120521An Investigation into the Ethics from the Viewpoint of Erich Fromm With a Focus on the Views of Āyatullāh Jawādī Àmulīبررسی اخلاق از دیدگاه اریک فروم با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی7386559FAروح الله شاکری زواردهیمژگان فغفوریJournal Article20121013All ethical systems, in accordance with theoretical fundamentals are based upon their own ideological perspectives. This article deals with the issue that Erich Fromm (b. 1900-1980) in formulating his didactic system, has derived humanistic teachings. Thus its ethical propositions are specific to the worldly life of human being and the ethical consequences resulting from this system also fit in with a humanistic society.
Since the promotion of humanistic ethics, in addition to turning people away from the true ethical sources of Islam, causes the appearance of atheistic and deviating thoughts in the feilds of ethics and mysticism, the examination of the intellectual bases of this renowned author, particularly with regard to the true Islamic teachings, appears to be useful. Because of a considerably wide range of the issues of the Islamic ethics, the ethical perspectives of Āyatullāh Jawādī Àmulī, which are based on the words of the God Almighty and the conduct of the infallible Imams, have been emphasized in this article directing at criticizing the views of Erich Fromm.
Āyatullāh Jawādī Àmulī has stressed the spiritual and bodily aspects of human existence as well as the immortality of his spiritual dimention; thus, he thinks that the observance and practice of the ethical Islamic teachings, is effective not only in the present life, but also in the eternal and other-worldly life.
The present study deals with the distinction of the fundamentals of the ethical views of Erich Fromm with the ethical perspectives of Islam in the way of formulation of the principles for the attainment of happiness.هر نظام اخلاقی برپایهٔ مبانی نظری بر ایدئولوژیک خاص خود استوار است. در نوشتار حاضر به این مسئله پرداخته شده است که اریک فروم (1980 ـ 1900 م) این مبانی را جهت تدوین نظام اخلاقی ـ تربیتی خود از آموزههای اومانیستی اتخاذ کرده است. لذا گزارههای اخلاقی آن منحصر به حیات دنیوی انسان است و پیامدهای اخلاقی حاصل از این نظام نیز متناسب با جامعهای اومانیست میباشد.
از آنجایی که رواج اخلاقیاتِ اومانیستی، ضمن دورکردن افراد از منابع حقهٔ اخلاقی در اسلام، زمینههای پیدایش تفکرات انحرافی و الحادی را در حوزهٔ اخلاق و عرفان پدید میآورد، بررسی پایههای فکری این نویسندهٔ شهیر، بهویژه با تکیه بر معارف حقهٔ اسلامی، خالی از فایده نیست. بدان جهت که مباحث اخلاق اسلامی از گستردگی قابل توجهی برخوردار است، دیدگاههای اخلاقی حضرت آیت الله جوادی آملی که برپایهٔ کلام حق تعالی و سیرهٔ معصومین است در جهت نقد دیدگاههای فروم در این مقاله مورد اتکا قرار گرفته است.
آیت الله جوادی آملی، بر ابعاد روحانی و جسمانی وجود انسان و خلود بُعد روحانی او تأکید دارند؛ و ازاینرو عمل به آموزههای اخلاقی اسلام را علاوه بر عالم حاضر، در حیات جاودانه و اخروی انسان نیز مؤثر میدانند.
نوشتار حاضر به تفاوت مبانی دیدگاههای اخلاقی اریک فروم با دیدگاه اخلاقی اسلام در مسیر تدوین اصول دستیابی انسان به نیکبختی میپردازد.
پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164120120521An Analysis of the Semantic, Logical, Epistemological and Ontological Aspects of The Theory of tabÁtabÁi’s Imaginary Mental Mattersتحلیل وجوه معناشناختی، منطقی، معرفتشناختی و وجودشناختی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی39676560FAعلی لطیفیJournal Article20121013The theory of imaginary mental matters (IÝtibÁriyyÁt), is one of the new and innovative viewpoints of ÝAllÁma tabÁtabÁi, which has not yet been properly analysed and investigated. An important step in describing his veiw about the imaginary mental matters, is paying attention to the variety of concepts and questions addressed in his various works. The primary supposition of this study is that what ÝAllÁma tabÁtabÁi has put forward in the discussion of imaginary mental matters, includes a range of minor views and theories in various semantic, logical, epistemological and ontological spheres, and would not just incorporate some questions of philosophy of ethics or the issue of the division of types of perception into the real and imaginary mental. On this basis, the prsesnt article tries, by re-examination and analysing the Allama’s arguments in this field, to separate various semantic, logical, epistemological and ontological dimensions of IÝtibÁriyyÁt and to classify the claims of the late ÝAllÁma in each sphere, so that, to be able to descibe this theory and its various aspects more carefully.نظریهٔ اعتباریات، از جمله دیدگاههای بدیع و ابتکاری علامهٔ طباطبایی است که هنوز آنگونه که شایسته است، مورد تحلیل و موشکافی قرار نگرفته است. یکی از مهمترین قدمها در تبیین دیدگاه علامه در باب اعتباریات، توجه به تعدّد و تنوّع مفاهیم و مطالب مطروحه در آثار متعدد علامه طباطبایی است. فرض بنیادین این پژوهش، آن است که آنچه علامه طباطبایی در ذیل مبحث اعتباریات مطرح کردهاند، دربردارندهٔ مجموعهای از دیدگاهها و نظریههای خُردتر در حوزههای مختلف معناشناسی، منطق، معرفتشناسی و وجودشناسی است و تنها شامل برخی مسائل فلسفهٔ اخلاق یا مسئلهٔ تقسیم انواع ادراک به ادراکات اعتباری و حقیقی نمیشود. براینپایه، این مقاله میکوشد با بازخوانی و تحلیل بیانات علامه در این زمینه، به تفکیک ابعاد و ساحتهای مختلف معناشناختی، منطقی، معرفتشناختی و وجودشناختی مبحث اعتباریات و دستهبندی مدعیات مرحوم علامه در هر یک از این حوزهها پرداخته، قدمی در جهت تبیینی دقیقتر این نظریه و ابعاد متنوع آن بردارد.
پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164120120521Rebirth of the Philosophies of Humanities With Respect to the Islamic Philosophyچگونگی بازتولید فلسفههای علوم انسانی با تکیه بر فلسفه اسلامی691706561FAحسین سوزنچیJournal Article20121013Today, proving that most of the doctrines of the modern humanities is incompatible with the Islamic teachings and that enhancing development in it is necessary, is not an easy task. What is harder and more difficult is description of this point that how can this development, not by a superficial attitude and recourse to the Qur’anic verses and Islamic traditions, but by appealing to the Islamic thought and learning which is the outcome of centuries of scholarly activities of Muslim intellectuals and strong interaction with contemporary thoughts, be taken place?. Although bringing such a development requires the help of a large number of the Islamic traditional sciences, the present article is just aimed at dealing with the manner and extent of contributing “the contemporary Islamic philosophy” in the development of modern humanities.
In the traditional classification of knowledge, “First Philosophy”, because of admittance of the hierarchical nature of knowledge, was considered as the “mother of sciences” so that, epistemologically, it could support all other sciences. With the decline of metaphysics in the modern times as well as inculcating the idea that the ontology has ended up, the philosophy as ontology was formally excluded and its priority over other sciences was challenged; but, materialistic ontology, behind a curtain, became an underlying basis of sciences and by predominance of presuppositions as material, taking the existence of humans as divergent, and the exclusion of ultimate causality in analyzing human realities, the philosophical independence and principality of much of the discussions related to humanities, were questioned. Also, the idea of conventionality and adherence to fictitious entities dominated, reducing the discussions of these groups of sciences to a series of physical and conventional issues combined with materialistic presuppositions concerning the essence of human being.
Describing the model of ontological study in exploring specific affairs, this article attempts to demonstrate that how “applied ontologies” can be a justified model for scholarship in the sphere of “applied philosophies” (philosophy of psychology, philosophy of economics, and so on), and how progress in modern humanities would be in need of such applied philosophies. Likewise, showing cases of the realization of such applied ontologies in the history of Islamic thought, as well as giving instances of introducing such topics in criticizing and refinement of modern humanities,makes the practical possibility of such a model more obvious.
امروزه اثبات اینکه بسیاری از آموزههای علوم انسانی مدرن، با آموزههای اسلامی ناسازگار است و تحول در این علوم، امری ضروری است، کار دشواری نیست. آنچه دشوار است تبیین این نکته است که چگونه میتوان این تحول را، نه با نگاه خام و گذاشتن چند آیه و روایت در کنار متون جدید، بلکه با استمداد از علوم و اندیشههای اسلامیای که حاصل قرنها تلاش علمی اندیشمندان مسلمان بوده و در تعاملی پویا با اندیشههای معاصر، رقم زد. اگرچه این تحولبخشی نیازمند استمداد از بسیاری از دانشهای سنتی مسلمانان است، اما هدف مقالهٔ حاضر، این است که فقط شیوه و میزان کمک «فلسفهٔ اسلامی موجود» به تحولآفرینی در علوم انسانی مدرن را مورد بحث قرار دهد.
در طبقهبندیهای سنتی علوم، به دلیل پذیرش ماهیت سلسله مراتبی دانشها، «فلسفهٔ اولی» مادر علوم شمرده میشد، و به لحاظ معرفتشناختی، شایستگی این را دارد که پشتوانهٔ تمام علوم دیگر قرار گیرد. با انحطاط مابعدالطبیعه در دوران جدید و القای بنبست در عرصه وجودشناسی، فلسفه به مثابهٔ علم وجودشناسی رسما کنار زده شد، و تقدم فلسفه بر سایر علوم زیر سؤال رفت؛ اما در پس پرده، وجودشناسی ماتریالیستی زیربنای علوم گردید و با غلبه یافتن پیشفرضهایی همچون مادی و متباین دانستن وجود انسانها و کنار گذاشتن مبحث علیت غایی در تحلیل واقعیات انسانی، استقلال و اصالت فلسفی بسیاری از مباحث علوم انسانی زیر سؤال رفت و فضای قراردادانگاری و تبعیت از اعتباریاتِ بیضابطه غلبه یافت و مباحث این دسته از علوم، به یک سلسله مباحث حسی و قراردادی آمیخته با پیشداوریهای ماتریالیستی در باب ماهیت انسان، فروکاسته شد.
این مقاله میکوشد با تبیین الگوی مطالعه وجودشناختی در بررسی امور خاص، نشان دهد که چگونه «وجودشناسی مضاف» میتواند الگوی موجهی برای تحقیق در عرصهٔ «فلسفههای مضاف» (فلسفه روانشناسی، فلسفهٔ اقتصاد، و...) باشد؛ و نیز اینکه چگونه تحولآفرینی در علوم انسانی مدرن، نیازمند بهرهمندی از چنین «فلسفههای مضاف»ی است. همچنین با نشان دادن مصادیقی از تحقق یافتن چنین وجودشناسیهای مضافی در تاریخ اندیشهٔ اسلامی، و ارائه مصادیقی از ورود این گونه مباحث در نقد و اصلاح علوم انسانی جدید، امکان عملی چنین الگویی را آشکارتر سازد.
پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164120120521A Critique of the Principles of Empiricism in Humanitiesنقد و بررسی مبانی تجربهگرایی در علوم انسانی1711426562FAعلی مصباحJournal Article20121013“Empiricism” as the first approach in the humanities, attracted the attention of the scholars of this area, and in spite of the criticisms and serious rivals, is still predominant in the scholarships relevant to the humanities and social sciences. Adherents and opponents of empiricism in the humanities have made use of various approaches and ways to prove their own views and to refute the arguments of the opponents: from a shift in the subject of humanities to the progress in their goals and to the transformation of their ontological and epistemological bases. A key point overlooked by the critics of empiricism in humanities, seems to be the investigation of the nature of the subject of humanities and its methodological implications. Paying attention to this point can reveal a number of the shortcomings of empiricism.
The point of departure of this article is the methodological principle that the method of each science is related to its subject, and it is the nature of the subject that determines the appropriate research method. Accordingly, it tries to analyze the nature of the subject of the humanities and to show that it does not fit the empirical method. The approach of this study is logical analysis of the notions employed in the subjects of the questions of humanities in order to illustrate that these issues include such concepts as primary intelligibles, logical secondary intelligibles, and imaginary mental matters (<em>iÝtibÁrÐyyÁt</em>), the study of each of which needs a specific and unique method. Hence, the suggestion of the present article is that although the empirical method, in the study of some of the subjects of humanities has its own appropriate and limited efficiency, it cannot be considered and emphasized as the only helpful and favorable method; but, a significant part of the questions of the humanities involves other ways in order to be able to explore all of their subjects and achieve their goals.
«تجربهگرایی» به عنوان اولین رویکرد در علوم انسانی، مورد توجه دانشمندان این عرصه قرار گرفت، و هنوز هم، باوجود نقدها و رقیبهای جدی، روش غالب در تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی است. موافقان و مخالفان تجربهگرایی در علوم انسانی از شیوهها و راهبردهای مختلفی برای اثبات نظر خویش و ابطال نظریات مخالف بهره بردهاند: از تغییر در موضوع علوم انسانی، تا تحول در هدف آنها، تا دگرگونی در مبانی هستیشناختی یا معرفتشناختی آنها. به نظر میرسد نکتهای کلیدی که منتقدان تجربهگرایی در علوم انسانی از آن غفلت ورزیدهاند، بررسی و تحلیل ماهیت موضوع علوم انسانی و لوازم روششناختی آن است. توجه به این نکته میتواند برخی کاستیهای تجربهگرایی را آشکار کند.
نقطهٔ عزیمت این مقاله را این اصل روششناختی تشکیل میدهد که روش هر علم وابسته به موضوع آن است، و ماهیت موضوع است که نوع روش تحقیق مناسب را تعیین میکند. بر این اساس، سعی میشود تا ماهیت موضوع علوم انسانی، تحلیل، و عدم تناسب روش تجربی با آن نشان داده شود. راهبرد این نوشتار برای این کار، تحلیل منطقی مفاهیمی است که در موضوعات مسائل علوم انسانی بهکار میروند تا نشان دهد این موضوعات شامل مفاهیمی از سنخ معقولات اولیٰ، معقولات ثانیهٔ منطقی، و اعتباریات محضاند و مطالعهٔ هر دسته از آنها نیازمند روشی ویژه و منحصربهفرد میباشد. از اینرو، پیشنهاد نوشتار حاضر، آن است که روش تجربی هرچند در بررسی و مطالعهٔ برخی از موضوعات علوم انسانی، کارآیی محدود و مناسب خود را دارد، لکن نمیتواند به عنوان تنها روش مطلوب و مفید در این علوم مورد تأکید و توجه قرار گیرد؛ بلکه عمدهٔ مسائل علوم انسانی به روشهایی دیگر نیازمندند تا بتوانند همهٔ موضوعات خویش را بررسی کرده، به اهداف خود دست یابند.
پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164120120521Reflection of Neo-Platonism on the Philosophy of MullÁ SadrÁانعکاس فلسفه فلوطین درحکمت صدرالمتألهین1431706563FAمحمدمهدی گرجیاننرجس رودگرJournal Article20121013Plotinus was a major philosopher of the ancient Greek whose Enneads had a significant influence upon the Islamic philosophy. Among Muslim philosophers, MullÁ ÑadrÁ has greatly benefited from his views and doctrines, so that a good deal of specific theories of the Transcendent Philosophy (al-Îikmat al-MutaÝÁliya) have their roots in Plotinus’ views. Some of his views are: belief in the hierarchical degrees of being, the principle of ‘the simple reality is all things’, the principle of The One (al-WÁÎid), belief in the hierarchical degrees of the soul, the existential degrees in the human soul, and the belief in the presence of the whole material existents in transcendental world etc. However, what are the differences and similarities of the two Neoplatonic and Sadrian systems? By presenting the essential views and doctrines of the philosophy of Plotinus and MullÁ ÑadrÁ, this study seeks to show notable similarities and dissimilarities of the two systems. One of the consequences of this comparison is to understand and discover the extent of which the Transcendent Philosophy is influenced by Plotinus’ philosophy.
فلوطین از حکمای یونان باستان است و کتابش <em>اثولوج</em><em>یا</em> تأثیرات فراوانی بر فلسفهٔ اسلامی نهاده است. در بین حکمای مسلمان، صدرالمتألهین بیشترین استفاده را از آراء و نظریات او کرده است؛ به طوری که بسیاری از نظریاتِ خاصِ حکمت متعالیه، ریشه در آرای فلوطین دارد. برخی از آرای فلوطین عبارتند از: اعتقاد به ذومراتب بودن هستی، قاعدهٔ بسیط الحقیقه کل الاشیاء، قاعدهٔ الواحد، اعتقاد به ذومراتب بودن نفس و حضور مراتب وجودی در نفس آدمی، اعتقاد به حضور تمام موجودات عالم ماده در عوالم برین و... . اما دو فلسفهٔ فلوطینی وصدرایی دارای چه شباهتها و تفاوتهایی است؟ نوشتار پیش رو درصدد است ضمن معرفی آراء و نظریات اساسی فلسفهٔ فلوطین و صدرالمتألهین، موارد مشابهت و افتراقِ این دو فلسفه را نشان دهد. ازجمله نتایج این تطبیق و مقایسه، کشف و درک میزان تأثیرپذیری حکمت متعالیه از فلسفهٔ فلوطین است.
<br clear="all" />پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164120120521Sublime Happiness According to Ibn Miskawayhتبیین سعادت قصوی از منظر مسکویه1711916564FAعینالله خادمیJournal Article20121013In addition to describing his own positions about sublime happiness (al-saÝÁdat al-quÒwÁ), Ibn Miskawayh gives an account of the views of the earlier philosophers and explores the views of Pythagoras, Socrates, Plato and Aristotle. To explain the views of Ibn Miskawayh about sublime happiness, his account can be divided into two negative and positive sections: according to his negative account, the attainment of sublime happiness is not enjoyment of physical pleasures. As in his negative explanation, sublime happiness would not lie in the attainment of happiness. And in the positive explanation there are six criteria (attainment of horizons of angels, receiving wisdom from inhabitants of the Highest Chiefs (al-malaÞ al-aÝlÁ), loving movement towards God, achieving ultimate perfection in the two theoretical and practical dimensions, the attainment of unlimited blessings of paradise and seeking to be nearer to God). The author argues that these criteria are not mutually exclusive, rather they can be brought together. Although some of these criteria are vulnerable to criticism, overall they are indicative of Ibn Miskawayh’s strong influence by the sacred religion of Islam.
مسکویه، علاوه بر بیان دیدگاه خودش دربارهٔ سعادت قصوی، دیدگاه حکیمان سلف را دربارهٔ این مسئله گزارش میکند و دیدگاههای فیثاغورث، سقراط، افلاطون و ارسطو را برمیرسد. برای تبیین دیدگاه مسکویه دربارهٔ سعادت قصوی، میتوان بیان او را به دو قسمت سلبی و ثبوتی تقسیم کرد: بر اساس بیان سلبی او، حصول سعادت قصوی در تمتع از لذات حسی نیست. بر اساس بیان ثبوتی او شش ملاک (رسیدن به افق فرشتگان، دریافت حکمت از ساکنان ملأ اعلی، حرکت شوقی و عشقی به سوی خدا، دستیابی به کمال نهایی در دو بعد نظری و عملی، رسیدن به نعم بیحد و حصر بهشت، و تقرب به خدا) وجود دارد. نگارنده بر این باور است که این ملاکها مانعة الجمع نیستند، بلکه امکان جمع این ملاکها وجود دارد. گرچه برخی از این ملاکها قابل نقد هستند، اما در مجموع این ملاکها، مبین تأثر شدید مسکویه از دین مقدس اسلام است.
سعادت قصوی، کمال نهایی، نظری و عملی، تقرب به خدا، بهشت، مسکویه.پژوهشگاه علوم وحیانی معارجدوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا2383-29164120120521Resurrection, Prophethood, and leadership in the al-RisÁlat al-IÝtiqÁdÁt of al-shaykh al-sadÙq and al-Shaykh al-Mufidمعاد، نبوت و امامت در رسالهٔ اعتقادات شیخ صدوق و شیخ مفید1932246565FAفروغ رحیمپورJournal Article20121013al-shaykh al-sadÙq and al-Shaykh al-Mufid, the two early Imami theologians, examining a variety of issues in the sphere of the fundamentals of religious belief (uÒÙl-i DÐn), and with a ShiÝite doctrinal approach, have bequeathed to posterity some of their findings and insights. Constant examination of the thoughts of the predecessors, particularly when the antiquity becomes highly significant and validating, makes purer views available to scholars. Thus it is of great importance.
This article attempts to compare and analyze the positions of al-shaykh al-sadÙq and al-Shaykh al-Mufid concerning the three religious principles of resurrection, prophethood and leadership. In the discussion of the resurrection there is a widespread agreement, despite the discussions of prophethood and leadership, in which there are considerable disagreements. This article, focusing on the RisÁlat al-IÝtiqÁdÁt of al-shaykh al-sadÙq and TashÎh al-IÝtiqÁd of al-Shaykh al-MufÐd, and exploring their other works, undertakes to compare and examine the positions of the two in the afore-mentioned doctrines.
شیخ صدوق و شیخ مفید، دو متکلم متقدم امامیه، با بررسی موضوعات مختلف در حیطه اصول دین، و با رویکرد اعتقادی شیعه، مجموعهای از دریافتها و نگرشهایشان را در اختیار آیندگان گذاشتهاند. بازخوانی مداوم و مکرر اندیشههای پیشینیان، خصوصا در مواردی که قدمت، اهمیت ویژه و اعتباردهنده دارد، آرای خالص و دست نخوردهتری را در اختیار محققان قرار میدهد. ازاینرو حائز اهمیت فراوان است.
در این مقاله به مقایسه و تحلیل دیدگاههای صدوق و مفید در سه اصل معاد، نبوت و امامت میپردازیم. در بحث معاد، همرأیی غالب شده است، برخلاف مباحث نبوت و امامت، که اختلاف نظرهای چشمگیری در آن دیده میشود. مقاله با محوریت رسالهٔ <em>الاعتقادات</em> صدوق و <em>تصح</em><em>یح الاعتقاد</em> مفید، ضمن بررسی دیگر آثار آنان، رأی این دو را در اصول مذکور مقایسه و ارزیابی میکند.