ORIGINAL_ARTICLE
«اصل واقعیت» و جایگاه معرفتشناختی آن در اندیشه آیت الله جوادی آملی
< p class="a" dir="RTL">«اصل واقعیت» در دیدگاه آیتالله جوادی آملی قضیه بدیهی اوّلی است. با توجه به جایگاه قضیه بدیهی اوّلی در بنای معرفت، شناخت مصادیق آن در معرفتشناسی، مهم و اثرگذار است. این مقاله، برپایه روش کتابخانهای در گردآوری اطلاعات به همراه تحلیل عقلی، «اصل واقعیت» را در اندیشه استاد جوادی آملی شناسانده است. در این تحقیق، مفاد «اصل واقعیت» و چرایی بدیهی اولی بودن آن تبیین و منشأ ادراک «اصل واقعیت» نمایانده شده است؛ سپس برای شناساندن فراگیرترِ ارزش معرفتشناختیِ این اصل، نسبت آن با «اصل امتناع تناقض» از منظر آیتالله جوادی آملی بررسی شده است. این پژوهش نشان داده است که بداهت «اصل واقعیت» به معنای بداهت تحقق واقعیت یا وجود مطلق در خارج نیست، ازاینرو افزونبر یافتهای معرفت شناختی، در ساحت هستیشناسی نیز نتایج اثرگذاری فراهمآورده است.
https://hikmat.isramags.ir/article_119090_2474ba8203de75c2fe47baf17976f3e8.pdf
2019-08-23
5
28
جوادی آملی
اولیات
اصل واقعیت
اصل امتناع تناقض
وجود مطلق
حسین
علیمحمدی
alimohammadi.hosain@gmail.com
1
دانش آموخته دکتری فلسفه اسلامی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
LEAD_AUTHOR
منابع
1
جوادی آملی، عبدالله (1383)، توحید در قرآن (تفسیر موضوعی قرآن کریم؛ جلد 2)، اسراء، قم.
2
ـــــــــــــــــــ (1384الف)، تبیین براهین اثبات خدا، تحقیق: حمید پارسانیا، اسراء، قم.
3
ـــــــــــــــــــ (1384ب)، فطرت در قرآن (تفسیر موضوعی قرآن کریم؛ جلد 12)، اسراء، قم.
4
ـــــــــــــــــــ (1384ج)، معرفتشناسی در قرآن (تفسیر موضوعی قرآن کریم؛ جلد 13)، اسراء، قم.
5
ـــــــــــــــــــ (1386الف)، رحیق مختوم، جلد 1-1، تنظیم و تدوین: حمید پارسانیا، اسراء، قم.
6
ـــــــــــــــــــ (1386ب)، رحیق مختوم، جلد 1-2، تنظیم و تدوین: حمید پارسانیا، اسراء، قم.
7
ـــــــــــــــــــ (1386ج)، رحیق مختوم، جلد 1-4، تنظیم و تدوین: حمید پارسانیا، اسراء، قم.
8
ـــــــــــــــــــ (1386د)، رحیق مختوم، جلد 1-5، تنظیم و تدوین: حمید پارسانیا، اسراء، قم.
9
ـــــــــــــــــــ (1386ه)، رحیق مختوم، جلد 2-2، تنظیم و تدوین: حمید پارسانیا، اسراء، قم.
10
ـــــــــــــــــــ (1386و)، سرچشمه اندیشه، ج3، تحقیق: عباس رحیمیان محقق. اسراء، قم.
11
ـــــــــــــــــــ (1387الف)، دینشناسی، تحقیق: محمدرضا مصطفیپور، اسراء، قم.
12
ـــــــــــــــــــ (1387ب)، عین نضاخ (تحریر تمهید القواعد)، تحقیق حمید پارسانیا، 3 جلد، اسراء، قم.
13
13. ـــــــــــــــــــ (1387ج)، فلسفه صدرا، ج 2، تحقیق محمدکاظم بادپا، اسراء، قم.
14
ـــــــــــــــــــ (1388الف)، فلسفه صدرا، ج1، تحقیق محمدکاظم بادپا، اسراء، قم.
15
15. ـــــــــــــــــــ (1388ب)، شمسالوحی تبریزی، تحقیق علیرضا روغنی موفق، اسراء، قم.
16
ـــــــــــــــــــ (1389الف)، تسنیم، ج13، تحقیق: عبدالکریم عابدینی. اسراء، قم.
17
17. ـــــــــــــــــــ (1389ب)، تفسیر انسان به انسان، تحقیق: محمدحسین الهیزاده، اسراء، قم.
18
18. ـــــــــــــــــــ (1389ج)، منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، تحقیق احمد واعظی، اسراء، قم.
19
ـــــــــــــــــــ (1396)، رحیق مختوم، ج20، تنظیم و تدوین: حمید پارسانیا، اسراء، قم.
20
20. ـــــــــــــــــــ (بیتا الف)، رحیق مختوم، بخش اول از جلد ششم(6-1) (نشر داخلی)، اسراء، قم.
21
ـــــــــــــــــــ (بیتا ب)، رحیق مختوم، بخش دوم از جلد ششم (6-2) (نشر داخلی)، اسراء، قم.
22
22. ـــــــــــــــــــ (بیتا ج)، شرح فصوص الحکم، ج1 (نشرداخلی)، اسراء، قم.
23
ـــــــــــــــــــ (بیتا د)، شرح فصوص الحکم، فص یوسفی و هودی (نشر داخلی)، اسراء، قم.
24
24.حلى، حسن بن یوسف (1371)، الجوهر النضید، 1جلد، انتشارات بیدار، قم.
25
25.رازى، قطب الدین (بیتا)، شرح مطالع الانوار فى المنطق، 1جلد، انتشارات کتبى نجفى، قم.
26
26.سبزوارى (1369)، شرح المنظومة، 5جلد، نشر ناب – تهران.
27
صدرالدین شیرازی (صدرالمتألهین)(1981)، محمد بن ابراهیم، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، 9جلد، دار احیاء التراث – بیروت.
28
28.طباطبایی، محمد حسین (1981)، تعلیقه اسفار، در صدرالدین شیرازی، الحکمة المتعالیة فى الاسفار العقلیة الاربعة، 9جلد، دار احیاء التراث – بیروت.
29
29.______________ (1430)، نهایة الحکمة (تعلیقه زارعى سبزوارى)، 2جلد، مؤسسه نشر اسلامی، قم.
30
طوسی، نصیر الدین (1375)، شرح الاشارات و التنبیهات، 3جلد، نشر البلاغة، قم.
31
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی پیشرفت کوثری در اندیشه علامه جوادی آملی
< p>پیشرفت چیست و چگونه محقق میشود؟ پرسش اساسی که اذهان اندیشمندان را برای رسیدن به جامعه آرمانی به خود مشغول کرده است. هرچند این مسالهای بنیادین است و هرگونه تلاش برای پاسخ به آن در خور توجه، لکن پرسشی اساسیتر نیز وجود دارد؛ «پیشرفت مطلوب» کدام است؟ در این تحقیق که یک مطالعه توصیفی تحلیلی است پژوهشگر تلاش کرده است تا پاسخِ پرسش مذکور را در اندیشههای علامه جوادی آملی جستجو کند. آیت الله جوادی آملی با الهام از قرآن کریم در پاسخ به این پرسش، مفهوم «پیشرفت کوثری» را مطرح کرده و آن را بدیل «توسعه تکاثری» قرار داده است. یافتههای پژوهش که در قالب مبانی پیشرفت کوثری صورتبندی شده، حاکی از آن است که مفهوم «پیشرفت کوثری» ظرفیت بسیار بالایی برای پاسخ به چیستی پیشرفت مطلوب دارد. بهویژه از این لحاظ که پیشرفت را جایگزین واژه توسعه قرار میدهد و تمایزات الگوی اسلامی پیشرفت را از توسعه غربی نمایان میسازد.
https://hikmat.isramags.ir/article_119796_4f88c85cb4f3449cb2cf3cf6b1c1c06a.pdf
2019-08-23
29
58
پیشرفت
الگوی پیشرفت
پیشرفت کوثری
توسعه تکاثری
جوادی آملی
حسن
یوسف زاده
usefzadeh.h@gmail.com
1
استادیار جامعه المصطفی العالمیه
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم.
1
پاینده، ابوالقاسم (1382)، نهج الفصاحه، دنیای دانش، تهران.
2
جوادی آملی، عبدالله (1375الف)، نسبت دین و دنیا، نشر اسراء، قم.
3
ـــــــــــــــــــ (1375ب)، فلسفه حقوق بشر، نشر اسراء، قم.
4
ـــــــــــــــــــ (1378الف)، فطرت در قرآن (تفسیر موضوعی)، نشر اسراء، قم.
5
ـــــــــــــــــــ (1378ب)، معرفت شناسی در قرآن (تفسیر موضوعی)، نشر اسراء، قم.
6
ـــــــــــــــــــ (1381)، انتظار بشر از دین، نشر اسراء، قم.
7
ـــــــــــــــــــ (1383) توحید در قرآن (تفسیر موضوعی)، نشر اسراء، قم.
8
ـــــــــــــــــــ (1384)، معرفتشناسی در قرآن، نشر اسراء، قم.
9
ـــــــــــــــــــ (1385الف)، حق و تکلیف در اسلام، نشر اسراء، قم.
10
ـــــــــــــــــــ (1385ب)، حیات حقیقی انسان در قرآن (تفسیر موضوعی)، نشر اسراء، قم.
11
ـــــــــــــــــــ (1386)، سرچشمه اندیشه، نشر اسراء، قم.
12
13. ـــــــــــــــــــ (1387)، حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه، نشر اسراء، قم.
13
ـــــــــــــــــــ ( 1388الف)، شمیم ولایت، نشر اسراء، قم.
14
15. ـــــــــــــــــــ (1388ب)، قرآن در قرآن (تفسیر موضوعی) نشر اسراء، قم.
15
ـــــــــــــــــــ (1388ج)، اسلام و محیط زیست، نشر اسراء، قم.
16
17. ـــــــــــــــــــ (1388د)، زن در آینه جلال و جمال، نشر اسراء، قم.
17
18. ـــــــــــــــــــ (1388ی)، ادب فنای مقربان، نشر اسراء، قم.
18
ـــــــــــــــــــ (1389)، جامعه در قرآن (تفسیر موضوعی)، نشر اسراء، قم.
19
20. ـــــــــــــــــــ (1391)، سروش هدایت، نشر اسراء، قم.
20
ـــــــــــــــــــ (1393)، «توسعه ممدوح، توسعه مذموم» (گفتگو با آیت الله جوادی آملی)، نشریه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا، سال سوم، پیاپی10، صص 12-21.
21
22. ـــــــــــــــــــ (1395)، رحیق مختوم، نشر اسراء، قم.
22
حسینی، سیدرضا (1391)، «توسعه کوثری در چارچوب اخلاق الاهی از دیدگاه آیتالله جوادی آملی»، نشریه حکمت اسراء، سال پنجم، پیاپی 13، صص 62-93.
23
24.رودگر، محمدجواد (1393)، «مبانی انسانشناسی وحیانی: نظریه پیشرفت با رویکردی عرفانی»، قبسات، سال نوزدهم، پیاپی71، صص 73-102.
24
25.طباطبائی، محمدحسین (1374)، تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی، قم.
25
26.یوسفی، احمدعلی (1394)، «الگوی پیشرفت ا قتصادی کو ثری و مدل اجرایی آن»، مندرج در مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تهران، ص 7101-7130.
26
Gasper, Des (2011), “Development Ethics- What? Why? How?” Paper for conference on Rethinking Development: Ethics and Social Inclusion, Mexico City, 17-18 August.
27
ORIGINAL_ARTICLE
تابع دوسویی مراتب معرفت و هستی در نظام فلسفی صدرا
علم و معرفت در نظام فلسفی صدرالمتالهین از سنخ وجود است؛ هستی و معرفت دو جزء لاینفکاند و علم از دید وی به لحاظ عینیت و تحقق در عالم هستی در کنار سایر موجودات عالم قرار میگیرد. صدرا هویات معرفتی را نهتنها به خاطر ذهنی بودنشان به مراتب پایینتر هستی تنزل نمیدهد، بلکه به دلیل مجرد بودنشان ارزش وجودی آنها را از جهان طبیعی هم بالاتر میداند. در این مقاله نشان داده شده است که چگونه هر طبقهای از عالم هستی مابهازایی در عالم معرفت داشته و هر مرتبه از معرفت نیز با مرتبهای از عالم هستی متناظر است؛ ادعای مقاله این است که نوعی تناظر یکبهیک و تابع دوسویی ریاضی بین آنها برقرار است؛ لذا ابتدا به شرح اجزا و مراتب عالم هستی در سلسله تشکیکی وجود و سپس به مراتب معرفت در اندیشه صدرا پرداخته شده و در نتیجه با رویکردی سمانتیکی، رابطه ریاضی تابع دوسویی نظام هستیشناسی و معرفتشناسی او نمایان شده است.
https://hikmat.isramags.ir/article_119402_664d68b9edfd5201e149ece2284519f1.pdf
2019-08-23
59
89
هستیشناسی
معرفتشناسی
عینیت
تابع دوسویی
صدرالمتالهین
عبدالحمید
محمدی
rashanmak_co@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای فلسفه تطبیقی دانشگاه قم
LEAD_AUTHOR
نفیسه
ساطع
nafise.sate@yahoo.com
2
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم
AUTHOR
محمد علی
عبداللهی
abdllahi@ut.ac.ir
3
دانشیار گروه فلسفه پردیس فارابی دانشگاه تهران
AUTHOR
جوادی آملی، عبدالله (۱۳۷۵)، رحیق مختوم شرح حکمت متعالیه، تنظیم و تدوین حمید پارسانیا، اسرا، قم.
1
حسنزاده آملی، حسن (۱۳۸۷)، شرح فارسی الاسفار الاربعه، بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، قم.
2
رضانژاد، غلامحسین (۱۳۸۷)، مشاهد الإلوهیه یا شرح کبیر بر الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه ملاصدرا (ج ۱–3)، آیت اشراق، قم.
3
صدرالدین شیرازی، محمدبنابراهیم (۱۳۶۷)، آگاهی و گواهی، ترجمهی مهدی حائری یزدی. وزارت فرهنگ و آموزش عالی، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه)، تهران.
4
صدرالدین شیرازی، محمدبنابراهیم (۱۳۶۸)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه (ج ۱–9). مکتبه المصطفویه، قم.
5
صدرالدین شیرازی، محمدبنابراهیم (۱۳۶۰)، الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
6
صدرالدین شیرازی، محمدبنابراهیم (۱۳۵۴)، المبدا و المعاد، انجمن حکمت و فلسفه ایران، تهران.
7
صدرالدین شیرازی، محمدبنابراهیم (۱۳۶۳الف)، المشاعر، ترجمهی هانری بدیعالملک بن امامقلی، طهوری، تهران.
8
صدرالدین شیرازی، محمدبنابراهیم (۱۳۸۲)، شرح و تعلیقه صدر المتالهین بر الهیات شفا، تصحیح نجف قلی حبیبی و محمد خامنهای (ج ۱–2)، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، تهران.
9
صدرالدین شیرازی، محمدبنابراهیم (۱۳۶۳ب)، مفاتیح الغیب، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران، تهران.
10
عبودیت، عبدالرسول (۱۳۹۲)، درآمدی به نظام حکمت صدرائی (ج ۱–3)، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی، تهران.
11
کاپلستون، فردریک چارلز (۱۳۸۰)، تاریخ فلسفه: یونان و روم، ترجمهی سید جلالالدین مجتبوی، انتشارات سروش و انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
12
13. مطهری، مرتضی (۱۳۷۲)، مجموعه آثار استاد شهید مطهرى (ج ۱–30)، صدرا، قم.
13
Ha’iri Yazdi, Mehdi (1992), The Principles of Epistemology in Islamic Philosophy: Knowledge by Presence, State University of New York Press, United States of America.
14
15. Mishra, Sanjay (2016), Fundamentals of Mathematics: Function and Graphs, Pearson India, India.
15
ORIGINAL_ARTICLE
امکان تحقق علوم انسانی در امتداد تاریخی حکمت صدرایی
علوم انسانی در غرب بر بستر متافیزیک و بر بنیاد سوبژکتیویته به ظهور رسیده است. سوبژکتیویته حکایت از رخدادی دارد که در آن ذات انسان تغییر یافته و انسان مبدل به سوژه شده است. هدف اصلی مقاله پیشرو بررسی امکان تحقق علوم انسانی در حکمت صدرایی است. روش این پژوهش مبتنی بر پدیدارشناسی هرمنوتیکال است که میکوشد چگونگی پیدایش امری را با هویدا ساختن بنیاد آن مورد کنکاش قرار دهد. مطابق این رویکرد تنها در صورتی میتوان انتظار تحقق علوم انسانی در امتداد تاریخی حکمت صدرایی داشت که، حکمت صدرایی نیز حاوی عنصر سوبژکتیوته باشد. نویسندگان معتقدند حکمت صدرایی از این عنصر برخوردار است. لذا از رهگذر روش پدیدارشناختی دو شاهد بر این مدعا اقامه شده است. محور شواهد مطرح شده تمایزی است که حکمت صدرایی در قبال عرفان نظری و حکمت سینوی دارد؛ شواهد مطرح شده نشان داده اند در نتیجه تحولاتی که حکمت صدرایی داشته، ذات حق از راز آمیزی و تعالی که در حکمت سینوی و عرفان نظری دارد بهدر آمده و به چنگ آگاهی میرسد.
https://hikmat.isramags.ir/article_119103_25f6c4565629884ff789637ea7575a24.pdf
2019-08-23
89
120
علوم انسانی
سوبژکتیویته
حکمت صداریی
حکمت سینوی
عرفان نظری
میثم
واثقی
vatheqi590@gmail.com
1
دکتری فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
LEAD_AUTHOR
محمد تقی
چاوشی
tschawuschi@gmail.com
2
هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
ابن ترکه، صائن الدین علی بن محمد (1360) تمهید القواعد، تحقیق و تصحیح: سید جلال الدین آشتیانی، انتشارات وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تهران.
1
ابنسینا، حسین بن عبدالله، (1363) المبدأ و المعاد، موسسه مطالعات اسلامی، تهران.
2
ـــــــــــــــــــــــــ ، (1379) النجاة من الغرق فى بحر الضلالات، مقدمه و تصحیح از محمدتقی دانش پژوه، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
3
ـــــــــــــــــــــــــ ، (1404) شفاء (الهیات)، به تصحیح سعید زاید، مکتب آیتالله مرعشی، قم.
4
جوادی آملی، عبدالله (1393) عین نضاخ (تحریر تمهید القواعد)، تحقیق و تنظیم: حمید پارسانیا، نشر اسراء، قم.
5
دلوز، ژیل(1395) تجربهگرایی و سوبژکتیویته، ترجمه عادل مشایخی، نشر نی، تهران.
6
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم، (1050) ایقاظ النائمین، مقدمه و تصحیح دکتر محسن مؤید، انجمن اسلامى حکمت و فلسفه ایران، تهران.
7
ــــــــــــــــــــــــــــــــ ، (1360) شواهد الربوبیه فی مناهج السلوکیه، تصحیح و تعلیق از سید جلال الدین آشتیانی، المرکز الجامعی للنشر، مشهد.
8
ــــــــــــــــــــــــــــــــ ، (1363الف) المشاعر، به اهتمام هانری کربن، کتابخانه طهور، تهران.
9
ــــــــــــــــــــــــــــــــ ، (1363ب) مفاتیح الغیب، مفاتیح الغیب، مقدمه و تصحیح محمد خواجوى، موسسه تحقیقات فرهنگ، تهران.
10
ــــــــــــــــــــــــــــــــ ، (1383) شرح اصول کافی، تحقیق و تصحیح: مجمد خواجوی، موسسه تحقیقات و مطالعات فرهنگی، تهران.
11
ــــــــــــــــــــــــــــــــ ، (1981) الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، دار الاحیاء التراث، بیروت.
12
13. طهرانی، سید محمدحسین (1436) توحید علمی و عینی در مکاتیب حکمی و عرفانی، مکاتیب میان سید احمد کربلائی و شیخ محمدحسین اصفهانی(کمپانی) و تذییلات و محاکات از سید محمد طباطبائی و سید محمدحسین طهرانی، چاپ نهم، انتشارات علامه طباطبائی، مشهد.
13
فوکو، میشل (1389) نظم اشیاء (دیرینهشناسی علوم انسانی)، ترجمه یحیی امامی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران.
14
15. قونوی، محمدبن اسحاق (1371) رساله النصوص، محقق و مصحح: سید جلال الدین آشتیانی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
15
قیصری، داوود (1375) شرح فصوص الحکم، تصحیح و تحقیق :سید جلال الدین آشتیانی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
16
17. کاشانی، عبدالرزاق (1426) لطائف الأعلام فى إشارات أهل الإلهام، مکتبة الثقافة الدینیة، قاهره.
17
18. کانت، ایمانوئل (1394) در پاسخ به روشنگری چیست؟ ترجمه سیروس آرین پور، در کتاب روشننگری چیست، روشنییاب چیست؟ گردآورنده ارهارد بار ، انتشارات آگاه، تهران.
18
گادامر، هانس گئورگ، (1396) هرمنوتیک دین و اخلاق، ترجمه شهابالدین امیرخانی ، موسسه انتشارات آگاه، تهران.
19
20. هایدگر، مارتین، (1379) «عصر تصویر جهان»، ترجمه حمید طالبزاده، فصلنامه فلسفه، سال اول، شماره 1.
20
ـــــــــــــ ، (1389) هستی و زمان، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، نشر نی، تهران.
21
22. ـــــــــــــ ، (1392) مسائل اساسی پدیدارشناسی، ترجمه پرویز ضیا شهابی، انتشارات مینوی خرد، تهران.
22
ـــــــــــــ ، (1396) فلسفه چیست؟، ترجمه رضا داوری، کتاب فلسفه در قرن بیستم، ژان لاکوست، انتشارات سمت، تهران.
23
24.هیوم، دیوید (1396) رساله ای درباره طبیعت آدمی، ترجمه جلال پیکانی، انتشارات ققنوس، تهران.
24
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل و تبیین نظریه حیث التفاتی در پژوهشهای منطقی
بسیاری از مفاهیم پدیدارشناسی هوسرل، نخستین بار، در کتاب پژوهشهای منطقی معرفی میشوند و حیث التفاتی کانونی ترین مفهوم این اثر پدیدارشناختی است، البته، ایده حیث التفاتی نه تنها در مراحل مختلف اندیشهی پدیدارشناختی هوسرل جایگاه محوری خود را حفظ میکند، بلکه در همهی جریانها و مکاتب پدیدارشناسی محلِ توجه و اعتنا قرار میگیرد. نظریه حیث التفاتی دارای ابعاد گوناگون است و هوسرل در پژوهشهای اول، پنجم و ششم جنبههای متفاوت این نظریه را میکاود، هرچند، ثقل مباحث در دو پژوهش آخر قرار دارد. ساختار حیث التفاتی از سه برههی کنش التفاتی، ابژه التفاتی و محتوای التفاتی فراهم میآید. کنش التفاتی به ساده و پیچیده تقسیم میشود و در آن دو لحظهی کیفیت و ماده از هم تفکیک میگردد؛ وحدت و یگانگی آندو ذات التفاتی کنش را تحقق می بخشد.اما حیث التفاتی صرفا به این حیث تقلیلپذیر نیست، بلکه ذات التفاتی تنها وجه خاصی از این نظریه است و انواع دادگی ابژه و نحوههای متفاوت آشکارگی آن بعد دیگر این نظریه را هویدا میسازد. روی این ملحوظ، تحلیل همه جانبهی حیث التفاتی مستلزم فراروی از دوگانه کیفیت و ماده کنش است، چون در هر کنش با دو بخش مواجهیم، یکی معطوف بودگی به ابژه یعنی ذات التفاتی کنش و بخش دوم ناظر به چگونگی دادگی ابژه است؛ دادگی ابژه شامل دادگی نشانهای، ایماژی و شهودی، اعم از شهود حسی و مقولهای، میشود. در این مقال تلاش میشود با استفاده از روش تحلیلی- توصیفی، ابعاد و زوایای متفاوت این نظریه تبیین و تحلیل گردد.
https://hikmat.isramags.ir/article_119554_366adfdbf9121db6048909097def28ac.pdf
2019-08-23
121
155
حیث التفاتی
پژوهشها
تجربه التفاتی
التفات مقولهای
انواع دادگی
آصف
احسانی
asifehsani2008@gmail.com
1
دانش آموخته دکتری فلسفه اسلامی جامعه المصطفی العالمیه
LEAD_AUTHOR
بل، دیوید (1386) اندیشههای هوسرل،ترجمه فریدون فاطمی، نشرمرکز، تهران.
1
رشیدیان، عبدالکریم (1384) هوسرل در متن آثارش، نشرنی، تهران.
2
ریختهگران، رضا (1375) «هوسرل و مسئله شناسایی»، فصلنامه فرهنگ، پیاپی 18، صص234-252.
3
زهاوی، دان(1392) پدیدارشناسی هوسرل، ترجمه مهدی صاحبکار و ایمان واقفی، انتشارات روزبهان، تهران.
4
ساکالوفسکی، رابرت (1388) درآمدی بر پدیدارشناسی، ترجمه محمد رضا قربانی، نشرگام نو، تهران.
5
Husserl, Edmund, (2001), the Shorter logical investigations, Translated by J. N. Findlay with a new Preface by Michael Dummett, and edited and abridged with a new Introduction by Dermot Moran, London.
6
Kidd, chad(2014) Husserl’s Phenomenological Theory of Intuition, In Linda Osbeck & Barbara Held (eds.), Rational Intuition, Cambridge University Press.
7
Levinas, Emmaunel, (1995), the theory of intuition in Husserls phenomenology, translated Andre Orianne, northwestern university press evanston, illinois
8
LOHMAR, DIETER (2006), Categorial Intuition, from book A companion to phenomenology and existentialism / edited by Hubert L. And Dreyfus
9
Moran, Dermot, (2012) The Husserl Dictionary, University College Dublin, book 327 PUBLICATIONS 634 CITATIONS, January
10
Sokolowski, Robert, (1971) The structure and content of Huesserl,s logical investigations, Journal inquiry, An Interdisciplinary Journal of Philosophy, Volume 14.
11
Sokolowski, Robert,(2002), Semiotics in Husserl's Logical Investigations, from book ONE HUNDRED YEARS OF PHENOMENOLOGYHusserl's Logical Investigations, edited by DAN ZAHAVI and FREDERIK STJERNFELT, Springer Science+ Business Media Dordrecht.
12
ORIGINAL_ARTICLE
تتحقق پراکسیس بمثابهی آزادی و بنیاد انسان (در پرتو نقد مارکس بر مدرنیته)
بحث از آزادی، امکان و لوازم تحقق آن یک امر فلسفی است. یکی از مسائل مهم مدرنیته نیز بحث درباره آزادی انسان است. معنای آزادی در طول تاریخ مدرنیته دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است اما میتوان گفت ملاک محوری آزادی انسان در مدرنیته نوعی خودتعینبخشی انسان است؛ البته خود این ملاک نیز تغییر و تقریرهای مختلفی به خود دیده است. طرح آزادی در اندیشه مارکس با تحقق پراکسیس و ظهور انسان اجتماعی امکانپذیر میشود؛ انسانیکه معنای زندگی را در خودتحققبخشی و در قالب کار یافته است. از نظر مارکس ظهور پراکسیس غایت آزادی و تاریخ بوده و روایت تاریخ چیزی جز عمل آفرینش انسان نیست، پس ظهور پراکسیس با ظهور جامعه و تنها در وجهی اجتماعی امکانپذیر است.
https://hikmat.isramags.ir/article_119267_1ef139cd6da84cf9788c927e09c82f4a.pdf
2019-08-23
158
185
مارکس
پراکسیس
جامعهشناسی
مدرنیته
آزادی
علی
فتوتیان
salmanf.lr85@gmail.com
1
دانش آموخته دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
سید سعید
زاهد زاهدانی
zahedani@shirazu.ac.ir
2
دانشیار بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز
AUTHOR
مجید
موحد مجد
mmovahed@rose.shirazu.ac.ir
3
استاد بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز
AUTHOR
پینکارد، تری (1395) فلسفه آلمانی (میراث ایدئالیسم 1760-1860)، ترجمه ندا قطرویی، انتشارات ققنوس، تهران.
1
چاووشی، محمد تقی ( دردست انتشار/ 1400) پدیدارشناسی روح بمثابه ادب انسان غربی، روزگارنو، تهران.
2
راکمور، تام (1384). مارکس پس از مارکسیسم، ترجمه شهرام خواجیان، انتشارات بازتاب نگار، تهران.
3
فوئرباخ، لودویگ (1396) اصول فلسفه آینده، ترجمه امین قضایی، انتشارات آگاه، تهران.
4
قاضیمرادی، حسن؛ عبادیان، محمود (1391) مقدمهی رسالهی دکتری مارکس (اختلاف بین فلسفهی دموکریتوس و اپیکور) نشر دات، تهران.
5
کانت، ایمانوئل (1362) سنجش خرد ناب، ترجمه میر شمس الدین ادیب سلطانی، انتشارات امیرکبیر، تهران.
6
لویت، کارل (1386) از هگل تا نیچه (انقلاب در اندیشه سده نوزدهم)، ترجمه حسن مرتضوی، نیکا، مشهد.
7
مارکس، کارل (1394) دستنوشتههای اقتصادی و فلسفی، ترجمه حسن مرتضوی، انتشارات آشتیان، تهران.
8
مارکس،کارل؛ انگلس، فردریش (1377) ایدئولوژی آلمانی، ترجمه تیرداد نیکی، شرکت پژوهشی پیام پیروز، تهران.
9
وود، آلن (1391) کارل مارکس، ترجمه شهناز مسمی پرست، انتشارات ققنوس، تهران.
10
Hegel.G.W.F. (1977) The Difference between Fichte’s and Schelling’s System of Philosophy, Prepared and edited by: H.S.Harris and Walter Cerf. State University of New York Press.
11
Hegel.G.W.F. (1999) lectures on the History of Philosophy, Trans: E.S.Haldane. In three volumes. Thoemes Press.
12
Kant Immanuel (1989) in: Reiss H ,1989,Kant’s Political Writing,Cambridge.
13
Marx, Karl(1976). A Critique of Political Economy, volume 1. Trans. Fernbach. London
14
Marx Karl, Engles Friedrich (1975) Selected Correspondence, Moscow: Progress Publisher
15