per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2016-12-21
8
2
5
26
63531
Research Paper
رابطه اعتباریات و تکوین از نظر آیت الله جوادی آملی
Ayatollah Javadi Amoli on the relation between the conventional and Genesis
حسام الدین شریفی
hesharifi@yahoo.com
1
دکترای فلسفه دانشگاه باقر العلوم علیه السلام
علامهطباطبایی مفاهیم اعتباری را در بحثهای خود بسیار رواج داد. در تفسیر سخنان ایشان دیدگاههای مختلفی وجود دارد. آیتاللهجوادی آملی، یکی از شاگردان برجستۀ ایشان، به شرح و تکمیل دیدگاه علامه پرداخته است. در سخن ایشان، اعتباری گاهی صفت وجود و گاهی صفت مفهوم است. بهنظر ایشان وجود و مفهوم اعتباری، ریشه و غایتی تکوینی و نفسالامری دارند و بهتبع، خود آنها هم تکوین و نفسالامر دارند؛ برایناساس، مفاهیم و گزارههای اعتباری محض یا اجتماعی هم گاهی نفسالامر و حقیقت دارند؛ به شرطی که ریشه و غایت اعتبار در آنها، حقیقی و نفسالامری باشد و یقین به این ریشه و غایت حاصل شده باشد؛ دراینصورت، گزارۀ اعتباری، ضرورت صدق و یقین دارد و بر این گزارهها میتوان برهان اقامه کرد. اگر ریشه و غایت اعتبار، حقیقی و یقینی نباشند، اعتبار نفسالامر ندارد.
Allameh Tabatabai became very popular in his discussions of conventional concepts. There are different views on how to interpret his words. Ayatollah Javadi Amoli, one of his most distinguished students, has described and completed the Allamah’s view. In his words, “conventional” is sometimes an attribute of existence and sometimes an attribute of concept. For him, the conventional existence and concept has a kind of genetic and noumenal origin, and consequently, it has a genesis and a noumenon. Accordingly, purely conventional or social concepts and propositions could have also their own noumenon or truth, provided that the root and the end of the convention is real and noumenal, and this origin is certain. In this case, the conventional proposition will necessarily be true and certain, and a rational argument can be made for these propositions. If the root and the end of the conventional are not true and certain, then it will not have a noumenal validity.
https://hikmat.isramags.ir/article_63531_1f2732fb504a1ff861b9bec3586701c5.pdf
اعتباریات
مفهوم اعتباری
وجود اعتباری
نفسالامر
یقین
the conventional
conventional concept
conventional existence
noumenon
certainty
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2016-12-21
8
2
27
58
65396
Research Paper
دیدگاه آیتالله جوادی آملی درباره عرفان نظری
Ayatollah Javadi Amoli on Theoretical Mysticism
مهدی صدفی
mahdi.sadafi@gmail.com
1
دکتری حکمت متعالیه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
آیتاللهجوادی آملی بهتبع استاد خود علامهطباطبایی و براساس حکمت صدرایی، با تحلیل عین ربط بودن معلول به علت، وحدت وجود عرفانی را پایهریزی میکند. با این تحلیل، ماهیت به مفهوم، و سازوکار هستیشناختی و منطق هستی در این نظرگاه به تقسیم شیء به وجود و مفهوم برمیگردد؛ بنابراین آنچه متن هستی را پُر کرده فقط وجود است که به علم حضوریِ شهودی در مشهد نفس عارف قرار میگیرد و جز آن مفهومی است که قوامبخش علم عرفان نظری است و کاروبار استدلالات، احتجاجات و منطق عرفانی را فراهم میکند؛ ازسویدیگر همین تقسیمبندی پایۀ منطقی دوگانۀ «بود و نمود» میشود، که والاتر از نگاه تشکیکی است که مقام ذات را حقیقتِ رقایق فیض منبسط و وجودات مقید میداند. در این دیدگاه عرفانی، جز ذات اطلاقی حق، که لابهشرط مقسمی است و والاتر از مقام و منصب است، دیگر مراتب هستی نمود و سایۀ این حقیقت فوقِمتعالاند. این عرفان اصیل توحیدی، تعریف انسان موحد را نیز متفاوت میکند؛ دیگر مانند فلسفه سخن گفتن از ثبوتِ استقلالی نفس عارف و قوای ادراکی او در درک هستی خارجی رخت میبندد و هویت انسان با نظر به توحید عرفانی خود پرسشبرانگیز میشود که چگونه دربرابر حقیقت توحید، وجود و هویت موحد میتواند موجه باشد. این پرسش بحث را دربارۀ فنای عرفانی بهدرستی پیشمیکشد.
Ayatollah Javadi Amoli, following his polymath professor, Allameh Tabatabai, and Mulla Sadra’s transcendental Wisdom, by means of an analysis of the relational existence of effect in respect to its cause, establishes the foundations of the mystical unity of existence. According to this analysis, essence refers to concept, and the ontological mechanism and logic of existence in this view refer to the division of the object into "existence" and "concept". Therefore, what has filled the realm of being is the existence alone which the mystic is aware of it by an intuitional, inner knowledge, and everything other than that is merely a concept that constitutes the science of theoretical mysticism and provides the business of reasoning, cognitions, and mystical logic. On the other hand, this very division becomes a logical basis for the dichotomy between “reality and appearance”, which is superior to the gradation of existence view that considers the essence as the truth of low-grade and confined existences. In this mystical view, except the absolute essence of the God, which is absolutely unconditional and above any gradation, every other levels of existence are only appearances and shadows of this super-transcendent truth. With this original mystical monotheism, the definition of "monotheist man" also changes. It won’t be any more possible to talk, like philosophers, about the positivity of mystic’s self and his perceptual powers as independent means for understanding the external being, and the identity of man, in the light of his mystical monotheism, is questioned as to how is justifiable against the truth of monotheism. It is here that this guiding question leads to the discussion of mystical annihilation in its proper manner.
https://hikmat.isramags.ir/article_65396_102c577d00e67be28104256569333382.pdf
وجود رابط
وحدت وجود عرفانی
بود و نمود
فنای عرفانی
انسان موحد
آیتالله جوادی آملی
relational existence
mystical unity of existence
reality and appearance
mystical annihilation
monotheist man
Ayatollah Javadi Amoli
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2016-12-21
8
2
59
84
63318
Research Paper
تأویل رویا و مبانی جهانشناختی و انسانشناختی آن در عرفان اسلامی
Interpretation of Dreams and Its Cosmological and Anthropological Foundations in Islamic Mysticism
احمد سعیدی
ahmadsaeidi67@yahoo.com
1
محمد حسین گیلانپور
gilanpoormh@gmail.com
2
استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
دانشجوی دکتری جامعة المصطفی العالمیة.
در عرفان اسلامی، مباحث بسیاری دربارۀ رویا و تأویل و تعبیر آن وجود دارد. ازنظر عارفان مسلمان، جهان (عالم کبیر) و انسان (عالم صغیر)، مراتب و لایههای متعددی دارند که با یکدیگر متطابق و متناظرند. یکی از مراتب عالم کبیر، عالم مثال منفصل یا مطلق و مرتبۀ انسانی متناظر با آن مثال متصل یا مقید است و رویا همیشه به این دو مرتبه مربوط میشود. رویا اگر در مثال منفصل دیده شده باشد، بدون تعبیر صادق خواهد بود؛ درحالیکه در مثال متصل، فقط با تعبیر میتواند صادق باشد. غیر از موطن رویا، عوامل دیگری مانند زمان و مکان دیده شدن رویا، بینندۀ رویا (رائی) و اعتدال مزاجی او، آنچه در رویا دیده شده است (مرئی) و ویژگیهای آن نیز در نوع رویا تأثیرگذارند و باید برای تعبیر و تأویل رویا درنظر گرفته شوند.
در عرفان اسلامی مباحث زیادی دربارة رؤیا و تأویل و تعبیر آن دیده میشود. از منظر عارفان مسلمان،
In Islamic mysticism, there are many discussions about dreaming and interpreting it. According to the Muslim mystics, the world (macrocosm) and man (microcosm) have several levels and layers that are mutually matched. One of the degrees of the macrocosm is the absolute or major world of imagination, and its human counterpart is the conditional or minor world of imagination, and dreams are always related to these two worlds of imagination. Dream, if seen in the major world of imagination, is true without interpretation, while in the minor world of imagination, it can only be true by interpretation. Apart from the origin of the dream, other factors such as the time and place of dreaming, the viewer of the dream (dreamer) and his temperament, what is seen in the dream, and its characteristics are effective in the type of the dream, and must be considered for interpretation it.
https://hikmat.isramags.ir/article_63318_2d866cc936dada21be897a7067b125c1.pdf
رویا
تأویل
تعبیر
مثال منفصل
مثال متصل
Interpretation of dreams
minor world of imagination
major world of imagination
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2016-12-21
8
2
85
106
64957
Research Paper
تحلیل ماهیت و هدف زندگی دنیوی از دیدگاه علامهطباطبایی با محوریت رسالههای انسان در دنیا و ولایت
Allameh Tabataba'I on the nature and purpose of the worldly life (Based on the two Treatises of Man in the world and wilaya)
حسن مرادی
dr.hassan.moradi@gmail.com
1
محمود صیدی
m.saidiy@ayhoo.com
2
الهه کابلی
elahekaboli1@gmail.com
3
استادیار فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شاهد
استادیار فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه شاهد
کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی
موضوع این مقاله، معنای زندگی و مسئلهاش تعریف ماهیت و هدف زندگی دنیوی از دید علامهطباطبایی است. دادن پاسخی نو براساس نظریۀ اعتباریات و نظریۀ ولایت در قرآن و عرفان اسلامی، ضرورت پرداختن به این مسئله را آشکار میکند. روش کارْ بیان مسئله، سپس تبیین جواب دیگران و علامه و در انتها، مقایسۀ جوابهاست. ازنظر ایشان دنیا معلول عوالم قبل از خود است و هنگام معاد به همان علت خود برمیگردد. زندگی دنیوی ترکیبی از وجود حقیقی، باطنی و تکوینی یا سختافزار با وجود اعتباری، ظاهری و تشریعی یا نرمافزار است؛ درنتیجه، هدف از هبوط انسان و زندگی دنیوی، ظهور آن باطن در این ظاهر است تا با تجربه کردن پایینترین مرتبۀ هستی و جمع آن با مراتب قبلی و بالاتر، به مقام ولایت (جامعیت اول و آخر یا باطن و ظاهر) برسد و خلیفۀ خدا در زمین شود. در پاسخ به مهمترین اشکال مخالفانِ نظریههای فراطبیعتگرا، یعنی بیمعنا شدن ذات زندگی دنیوی و ابزاری شدن آن در مقابل امری بالاتر و برتر، از آموزه مهم اما مغفول یکپارچگی دنیا و آخرت و یکپارچگی مراتب قبل از دنیا، در دنیا و بعد از دنیا در انسان استفاده کرده ایم. نوآوری این تحقیق، استفاده از نظریۀ اعتبارات و نظریۀ ولایت برای جواب دادن به سوال از معنای زندگی و نقد جوابهای دیگران است.
The subject of this paper is the meaning of life and its question is what is the nature and purpose of worldly life from the perspective of Allamah Tabataba’i. Trying to provide a new answer based on the theory of the conventional and Wilaya theory in Qur'an and Islamic mysticism reveals the need to address this issue. Firstly, we will present the problem, then the answers of Allameh and other scholars, and finally we will compare these answers. For Allameh, this world is an effect of former worlds and at the time of resurrection it will return to its very cause. This-worldly life is a mixture of true, esoteric, and developmental existence, or the hardware, with conventional, superficial, institutional existence, or software. As a result, the goal of this-worldly life and the fall of man is the emergence of that inner nature in this appearance in order to experience the lowest order of being and summing it up with the previous and higher orders to reach to the status of Wilaya (which is the inclusiveness of the first and the last, the inner and the outer), and to become the caliph of God on the earth. The innovative aspect of this research is precisely the use of the theory of the conventional and Wilaya theory to answer the question of the meaning of life and criticizing the answers of other scholars.
https://hikmat.isramags.ir/article_64957_eced600fe97db9b8d7ec3e33a93fcb8a.pdf
معنای زندگی
علامهطباطبایی
زندگی دنیوی
اعتباریات
ولایت
Meaning of life
Allame Tabataba'i
worldly life
the conventional
Wilaya
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2016-12-21
8
2
107
134
66479
Research Paper
پیگیری برهان تجرد مشا بر علم الهی در آثار عقلی علامهحلی
Pursuing the Peripatetic Argument of Incorporeality for God's Knowledge in the Works of al-Allamah al-Hilli
محمدرضا لایقی
mrlayeqi@gmail.com
1
دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم
علم الهی یکی از موضوعات مهم الهیاتی از زمانهای دور است. یکی از دلایل فیلسوفان مشا بر علم خداوند به خود و مخلوقات، تجرد اوست. بهنظر آنان آنچه مانع پیدایش علم میشود ماده است و خداوند بهدلیل مجرد بودنش، به خود و غیرخود عالم است. حکیمان مسلمان همچون فارابی و بوعلی، این برهان را از آثار فیلسوفان مشایی یونان وام گرفته و در آثار خود نقل کردهاند. ازآنبهبعد، دیگر فیلسوفان و متکلمان مسلمان نیز دربارۀ این برهان بحث کردهاند. متکلمان بیشتر با نگرش انتقادی به این برهان نگریستهاند.
خواجۀ طوسی در بیانی کوتاه در کتاب تجریدالاعتقاد به این برهان اشاره کرده و علامهحلی در شرحش بر تجرید، گستردهتر به آن پرداخته است. در این برهان، با صغرا قرار گرفتن تجرد خداوند، عاقلیت هر موجود مجردی کبرا قرار میگیرد و عاقلیت و عالمیت خداوند بهدست میآید. علامه در پایان سخن، بحث بیشتر را به کتابهای عقلی خود ارجاع میدهد.
در این نوشته میخواهیم با پیشینهیابی این برهان در تاریخ عقل بشری، ردپای آن را در آثار عقلی حلی پیبگیریم، تقریرهای فلسفی این برهان را نشان دهیم و تشابه و تفاوت آنها را واکاوی کنیم. همچنین دیدگاه علامه را در هریک از این آثار از نظر میگذرانیم و دیدگاه نهاییشان را روشن میکنیم.
God's knowledge is one of the important issues of theology which raises debates among scholars throughout history. Peripatetic philosophers assumed God's incorporeality as one of the reasons for God’s knowledge of himself and creatures. They argued matter is the obstacle for knowledge and as a result of His incorporeality, God has knowledge of himself and other. Avicenna had borrowed the argument from the Greek peripatetic philosophers and stated in his works. Then other Muslim philosophers and theologians have studied the argument. Generally, the theologians had critical view toward the argument and criticized it in different aspcts. Nasir al-Din al-Tusi had mentioned the summery of the argument in his book Tajrid al-i'tiqad and later al-Allamah al-Hilli developed the argument in his commentary to al-Tusi’s book. At the end of his commentaries, al- Hilli referred the issue to his more intellectual books. Thus, the present paper is trying to review the roots of the argument throughout the history of human’s thought and in al-Hilli’s intellectual works as well as revealing the philosophical clarifications of the argument.
https://hikmat.isramags.ir/article_66479_71205b9236aab2a093720ada0810d6b3.pdf
تجرد
برهان تجرد
تعقل
فیلسوفان مشا
آثار عقلی علامهحلی
Incorporeality
argument of incorporeality
Intelligence
Peripatetic philosophers
intellectual works of al-Allamah al-Hilli
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2016-12-21
8
2
135
152
63317
Research Paper
حقیقت بداء از نظر ملاصدرا
Mulla Sadra on the real nature of Badāʾ
سیده فاطمه یزدان پناه
nearyas1@gmail.com
1
زهره برقعی
z.borghei@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد دانشگاه قم
استادیار دانشگاه قم.
بداء از آموزههای قطعی و مسلم شیعی و از دیرباز کانون دیدگاهها و مباحث مختلف فلسفی و کلامی بوده است. صدرالمتألهین راهحل جدیدی برای مسئلۀ بداء یافت. او حصول بداء را برای خداوند در عالم مثال میداند. در اندیشۀ وی، عالم مثال مطابق هفتآسمان قرآن است که موطن ملائکۀ عماله است؛ چون هفتآسمان قرآن یکی از موطنهای امری خداوند و فعل موطنهای امری، فعل خداوند است؛ ازاینرو بداء که در این موطن و برای ملائکۀ عماله رخ میدهد، به خداوند متعال نسبت داده میشود. در این مقاله، دیدگاه ملاصدرا را دربارۀ بداء در پرتو آیات و روایات تبیین و تحلیل میکنیم.
Badāʾ is one of the certain teachings of Shia and there is a disagreement among Islamic philosophers and theologians about its real meaning. Among Islamic philosophers, Mulla Sadra has a unique solution for this question. He believes that Badāʾ occurs in the level of the seven heavens as mentioned in the holy Quran, while he considers this level in accordance with the world of imagination. Ommalah angles are responsible to manage the affairs of the world of matter, and therefore Badāʾ happens for them and as they are the messengers of Allah, Badāʾ is also attributed to Allah. This paper explains the theory of Mulla Sadra about Badāʾ and the answers he has given to the doubts on this issue by considering the verses of the holy Quran and the Islamic traditions.
https://hikmat.isramags.ir/article_63317_fc1eba318f37365eca2fbdb2ec1173b5.pdf
بداء
هفتآسمان قرآن
ملائکۀ عماله
صدرالمتألهین
عالم مثال
Badāʾ
the seven heavens in Quran
Mulla Sadra
Ommale angles
world of imagination
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2016-12-21
8
2
153
192
65532
tar
ابن سینا در فرایند تجرید
Avicenna on abstraction
ترجمه: آصف احسانی
asifehsani2008@gmail.com
1
دکتری فلسفه اسلامی جامعه المصطفی العالمیه.
نظریه تجرید یکی از گیج کننده ترین اجزای فلسفه ابن سینا است. آنچه که ابن سینا در عبارات زیادی درباره ظرفیت عقل انسان برای به چنگ اوردن دانش کلی از داده های حس می گوید، به نظر می رسد به وضوح درتضاد با عباراتی قرار دارد که در همان آثار درباره فیضان دانش از عقل فعال، جوهری که بگونه منفصل موجود است، می گوید. وقتی او مدعی است که" ملاحظه ی جزئیات( که در خیال ذخیره شده اند) نفس را آماده می سازد تا امر تجرید شده از عقل فعال بر آن افاضه شود" ، به نظر می رسد او دو مفهوم ناسازگاررا در یک نظریه درهم می آمیزد: یا صور معقول از بالا افاضه می شوند یا آنها از داده های که توسط حواس جمع اوری شده اند، تجرید می شوند اما نه هردو.
The theory of abstraction is one of the most puzzling parts ofAvicenna's philosophy. What Avicenna says in many passages about thehuman intellect's capacity to derive universal knowledge from sense-dataseems to plainly contradict passages in the same works about the emanationof knowledge from the active intellect, a separately existing substance.When he maintains that "considering the particulars [stored inimagination] disposes the soul for something abstracted to flow upon itfrom the active intellect", 1 he appears to combine two incompatible conceptsin one doctrine: either the intelligible forms emanate from above orthey are abstracted from the data collected by the senses, but not both.
https://hikmat.isramags.ir/article_65532_98cc402391000c0a7a5525c8f65113b3.pdf
ابن سینا
تجرید
عقل
عقل فعال
Avicenna
Abstraction
Intellect
active intellect