per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2015-05-22
7
1
5
26
16168
Research Paper
معنا و مصداق اسم ظاهر و اسم مکنون خدا در روایت ابراهیمبنعمر
The Meaning and Extension of Evident and Hidden Name of God in Ibrahim Ibn Omar's narrative
کاوس روحی برندق
k.roohi@modares.ac.ir
1
نوروز امینی
n.amini@modares.ac.ir
2
تهران دانشگاه تربیت مدرس دانشکده علوم انسانی اتاق 109
دانشگاه تربیت مدرس
یکی از روایات پیچیده در منابع شیعه، روایت ابراهیمبنعمر از امام صادق دربارۀ اسم مکنون الهی و نسبت آن با اسماء حسناست. محتوای این روایت، جنبههای مختلف معنا را برمیتابد؛ ازاینرو باعث گوناگونی دیدگاهها دربارۀ مدلول این روایت شده است. در این مقاله، دیدگاههای مختلف را دربارۀ مفهوم اسم در این روایت میآوریم و تصریح میکنیم که اسم در اینجا، اسم لفظی نیست، بلکه اسم عینی و حقیقت خارجی است. آنگاه دیدگاههای محدثان و فلاسفه را دربارۀ مصادیق اسم ظاهر بررسی میکنیم ونتیجه میگیریم اسماء ظاهر، سه اسم «الله»، «تبارک» و «تعالی» است. در پایان نیز به ماهیت اسم مکنون یادشده در روایت میپردازیم و پس از تحلیل دیدگاههای محدثان و فیلسوفان، نتیجه میگیریم منظور از اسم مکنون، مقام «احدیت» است که با اسماء ظاهر پوشیده شده.
One of the complex narratives in Shia references is the narrative of Ibrahim ibn Omar from Imam Sadiq about Hidden Name (al-Ism al-Maknun) of God and its relation to Most Beautiful Names (al-Asma al-Husna). The content of this narrative has several aspects; so it makes different viewpoints about its concept. In this article, different viewpoints about the concept of Name in this narrative will be studied and it will be specified that here the Name is not verbal but objective and has an external reality. Then the viewpoints of who report the Hadiths and philosophers about the extensions of Evident Name (al-Ism al-Zaher) will be studied. Then it will be proved that the Evident Names are Allah, Tabarak and Ta`ala. Finally, the concept of Hidden Name in the narrative will be studied and after analyzing the viewpoints of who report the Hadiths and philosophers, we will conclude that the purpose of Hidden Name is the stage of unity (Ahadiat) which is covered by Evident Names.
https://hikmat.isramags.ir/article_16168_cec3b1078f1975e6ba578019967da339.pdf
اسم مکنون
اسم مخزون
اسم اعظم
اسماء حسنی
حدیث حدوث اسماء
روایت ابراهیمبنعمر
مقام احدیت
Hidden Name
Stored Name
Most Beautiful Names
Greatest Name
Ibrahim ibn Omar's narrative
stage of unity
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2015-05-22
7
1
48
76
16211
Research Paper
عرفان شهودی و عرفان نظری در مدرسه حِکمی آیتالله جوادی آملی
Intuitional mysticism and theoretical mysticism in the intellectual school of Ayatollah Javadi Amoli
مهدی صدفی
mahdi.sadafi@gmail.com
1
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
آیتالله جوادی آملی بهتبع استاد خود، علامه طباطبایی، با تحلیلِ عینِ ربط بودن معلول به علت، ماهیت را به مفهوم بازمیگرداند؛ ازاینرو خارجی بودن ماهیت را به عرض وجود، که در کلام ملاصدرا است، سخنی مقدماتی و تعلیمی میداند؛ پس آنچه متن خارج را پُر کرده، فقط وجود است که با علم حضوری شهودی اتصالی در مشهد نفس عارف قرار میگیرد. این علمِ شهودیِ عرفانی، عبور از علم و رسیدن به نفس معلوم یا شهود عرفانی عوالم منفصل است؛ اما عارف باید در حیطۀ نظر و برای تبیین و مستدل کردن سخن خود، در عالم مفاهیم و علم حصولی سخن گوید؛ پس چارهای نیست که منطق پا پیشنهد، این مفاهیم را بررسی کند، با آنها معاملۀ علم حصولی کند و شهودات بیواسطه را به رتبة یقین روانشناسانه تقلیل دهد؛ اما معاملۀ منطق با عرفان این نیست که جداافتاده از عرفان شهودی با مفاهیمی در عرفان نظری کار کند، طوریکه مفاهیم نظری را به بدیهی بازگرداند(شیوۀ منطق)، بلکه فقط وقتی مفاهیم نظری و بدیهی از پلیدیها مصوناند که با عین خارجی پاک مرتبط باشند و بتوانند یافتههای متصل خود را به حقایق منفصل برگرداند. مقاله درصدد است تفاوتهای ایندو شیوۀ عرفانی را مقایسه و امکان پیوند آنها را بررسی کند.
Ayatollah Javadi Amoli refers quiddity to concept by analyzing how to related firmly effect to cause, following his teacher, Allame Tabatabai. So, he considers the externality of quiddity in the shadow of existence, in Mulla Sadra's opinion, as teaching introductory words. Therefore, the externality is just existence located in the locus of intuition by presential direct knowledge. This intuitional mystical knowledge is to pass knowledge and to receive the object of knowledge in itself or the mystical intuition of separated worlds [from consciousness]. But the mystic should argue in the world of concepts and indirect knowledge for explaining his arguments. There is no choice to apply logic for analyzing these concepts and considers them as indirect data by putting direct knowledge into bracket of psychological certainty. But the treatment of logic with mysticism is not to work with some concepts of theoretical mysticism separated from intuitional one in order to refer theoretical concepts to self-evident ones (logical method) but both concepts can be protected from impurity of mind, when they are connected to the pure externality as well as to refer connected findings to separated facts. This article tries to analyze the differences of these mystical ways as well as the possibility of linking them.
https://hikmat.isramags.ir/article_16211_871a93838d34fc5ddb5fc4c56af5fc6a.pdf
عرفان نظری
عرفان شهودی
اصالت وجود
علم حضوری
یقین منطقی
یقین روانشناختی
theoretical mysticism
intuitional mysticism
the principality of existence
Presential Knowledge
Logical certainty
psychological certainty
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2015-05-22
7
1
47
76
16212
Research Paper
«حمل» از دیدگاه آیتالله جوادی آملی با تأکید بر حمل عرفانی ظاهر و مظهر
The Predication from Ayatollah Javadi Amoli's viewpoint
محمد حسین زاده
phsadra@gmail.com
1
حوزه علمیه قم/ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
حمل یکی از مباحث مهمی است که در تبیین مسائل منطقی، فلسفی و عرفانی کاربرد فراوانی دارد. این مبحث در طول زمان دچار دگرگونیهای بسیاری شده است. این مقاله دیدگاه آیتالله جوادی آملی را دراینباره تبیین، آن را با دیدگاه ملاصدرا و علامهطباطبایی مقایسه میکند و نوآوریهایش را برمیشمرد. یکی از نوآوریها این است که حمل ظاهر و مظهر، قسم مستقلی از اقسام حمل است که در تبیین منطق عرفان باید از آن استفاده کرد. تبیین آیتالله جوادی آملی از حمل ظاهر و مظهر در قاعدۀ بسیطالحقیقه، با تبیین ملاصدرا تفاوت دارد. این تفاوت از تفاوت در مبانی ایندو فیلسوف در تبیین حقیقت وجود رابط، تقریر وحدت شخصی وجود و تبیین حقیقت مظاهر نشأت میگیرد.
One of the important topics that is very applicable in defining the logical, philosophical and mystical issues is predication. This issue has been changed during the times. This article will define Ayatollah Javadi Amoli`s viewpoint about predication and in addition to comparison of his viewpoint with Mulla Sadra and Allameh Tabatabai's viewpoints, will consider his innovations. One of Ayatollah Javadi Amoli`s innovations is that the predication of manifestation and the locus of it is distinct section of prediction forms which should be applied in defining the logic of mysticism. Ayatollah Javadi Amoli`s explanation of this prediction in simplicity (Basit al-Haqiqa) principle is different from Mulla Sadra`s one and this difference derived from their different principles in explanation of reality of the relative existence, explanation of the personal unity of existence and explanation of the reality of loci of manifestation.
https://hikmat.isramags.ir/article_16212_90438bc3a02226ac53d6b7dd179fd710.pdf
حمل
اصالت وجود
حمل اولی
حمل شایع
حمل حقیقت و رقیقت
حمل ظاهر و مظهر
آیتالله جوادی آملی
predication
the principality of existence
primary predication
common predication
the predication of reality and delicacy
the predication of manifestation and the locus of it
Ayatollah Javadi Amoli
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2015-05-22
7
1
77
98
16213
Research Paper
الفاظ و معانی عرفانی
Mystical words and meanings
رضا حسینی فر
rezahoseinifar@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران
ارتباط وثیق میان «لفظ» و «معنا» موجب میشود تا ذهن آدمی به سرعت از لفظ به معنا منتقل گردد و از این طریق انتقال معانی صورت گیرد. خاستگاه و ماهیت این ارتباط و گونه دلالت لفظ بر معنا، همواره مورد توجه بوده و اندیشمندان فراوانی را در هریک از حوزه های زبان شناسی، فلسفه زبان، روان شناسی، منطق، اصول و عرفان به خود مشغول داشته است. در عرفان اسلامی نیز، از جمله مباحث زیربنایی و مهم، مباحث مربوط به زبان عرفان و به طور خاص بحث الفاظ و معانی عرفانی و رابطه میان لفظ و معنا، به ویژه در «نمادهای تصویری» عرفانی است. این بحث، هم برای علاقه مندان به مباحث نظری عرفان، هم برای اهل راه و سلوک و هم برای عرفان پژوهان، دارای اهمیت و بر مباحث بسیاری، مستقیم یا غیر مستقیم، اثرگذار میباشد. ذکر این نکته ضروری است که تفاوت های ماهوی عرفان با سایر دانش های مبتنی بر حس و عقل موجب تفاوت های فراوانی در وضع و دلالت الفاظ و نیز بحث های پیرامونی آن، همچون حقیقت و مجاز و ... شده است که عدم توجه به این تفاوت ها، ریشه بسیاری از بدفهمیها و مخالفتها با عرفان بوده است. این نوشته بر آن است تا با بهرهگیری از مبانی و کلمات اهل معرفت، به ویژه با تأکید بر اندیشههای دو حکیم و عارف جامع نگر معاصر؛ حضرت امام خمینی و آیت الله جوادی آملی، به سهم خویش، تصویری منسجم و سامانمند به این بحث مهم عرفانی ارائه دهد.
One`s mind is quickly referred to the meaning from the word by the firm relationship between the word and meaning. The origin and nature of this relation and the form that the Word implies meaning always have engaged many scholars in different fields of study such as linguistics, philosophy of language, psychology, logic and principles. In Islamic mysticism, the issues such as the language of mysticism, mystical words and meanings and the relation between the word and meaning, especially "figurative symbols", are fundamental too. This research is important for who are interested in theoretical mysticism and also for who are Salek and mysticism researchers. It also influences directly or indirectly on many fields. It should be mentioned that the intrinsic differences between mysticism and other logical and concrete sciences, makes many differences in form and usage of words and also its related debates such as reality and virtuality. Negligence about these differences is the root of many misunderstandings and oppositions against Mysticism. Based upon the principles and lectures of mystics, especially Imam Khomeini and Ayatollah Javadi Amoli, this research tries to make a coherent this important mystical debate.
https://hikmat.isramags.ir/article_16213_4b8d4fe2d20cfe1c76e87bb1fe314546.pdf
عرفان اسلامی
لفظ
معنا
ظاهر و باطن
توسعه معنایی
حقیقت و مجاز
آیتالله جوادی آملی
Islamic mysticism
word
Meaning
apparent and hidden
meaning extension
reality and virtuality
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2015-05-22
7
1
99
118
16214
Research Paper
بررسی و نقد دیدگاهها دربارۀ گرایش و منش عرفانی شیخالرئیس
Study and Criticism of Viewpoints about Mystical Tendency and Character of Avicenna
علی شیروانی
shirvani@rihu.ac.ir
1
ارزیاب پژوهشگاه معارج
از گذشته تاحال، دیدگاههای گوناگونی دربارۀ بعد عرفانی ابنسینا وجود داشته است. برخی او را فقط فیلسوف مشایی میدانند؛بدون هیچگرایش عرفانی در اندیشه و منش. برخی پا را فراتر میگذارند و او را فردی لذتگرا و درپِی مقام میدانند که بویی از عرفان نبرده است؛ اما برخی مانند عینالقضات همدانی معتقدند او مقام عرفانی والایی دارد. در این مقاله با بررسی شواهد و نقد دیدگاههای رقیب، از دیدگاه میانهای جانبداری میکنیم:اگرچه ابنسینا بهمعنای مصطلح، عارف و صوفی نبوده، در اندیشه و منش،گرایشهای عمیق عرفانی داشته است. او وحدت وجود را نفی میکرده؛ اما ذات فلسفه و عرفان را ناسازگارنمیدانسته، اهل مناجات و راز و نیاز بوده، قوۀ حدس قوی داشته، آثار عرفانی ارزشمندی پدید آورده، امکان کشف و کرامات عارفان را با مبانی فلسفی خویش بهخوبی تبیین کرده و گامهای مؤثری در آشتی دادن فلسفه و عرفان برداشته است.
From past until now, different viewpoints have been existed about mystical aspect of Avicenna. Some of scholars know him just as a Peripatetic philosopher without any tendency to mysticism in thought and character. Other scholars exaggerate the issue and believe that he was a hedonist and ambitious man who didn’t have any tendency to mysticism. But some scholars like 'Ain al-Qozat Hamedani believe that the Avicenna was in a very high-ranking position in mysticism. In this article, after studying the documents and criticism of opponent viewpoints, the moderate approach will be taken – although Avicenna was not a mystic and Sufi in the literally meaning, he have had a deep tendency to mysticism in character and thought. Avicenna rejected the Pantheism (wahdat al-wujud) but he believed that the nature of philosophy and mysticism are not in contradiction; he had the practice of piety; had a great sense of guess; created valuable mystical works; he truly described the possibility of revelation for mystics by his philosophy; and he took influential steps toward reconciling philosophy and mysticism.
https://hikmat.isramags.ir/article_16214_3240f90aaca7ad07d75f8c207d749ee7.pdf
ابنسینا
عرفان
فلسفه
عرفان عقلگرا
فلسفۀ شهودی
Avicenna
mysticism
philosophy
rational mysticism
intuitional philosophy
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2015-05-22
7
1
28
46
16210
Research Paper
تبیین انسان شناختی حقیقت قلبیه و لطیفة قلبیه از نگاه عرفان اسلامی
Humanistic Explanation of Heart reality and Subtle Substance of Heart in Islamic Mysticism
علی فضلی
fazliamoli99@yahoo.com
1
ارزیاب پژوهشگاه معارج
با توجه به آن که قلب موضوع انسان شناختی علم سلوک است؛ دریافت چیستی آن در شناخت علم سلوک حائز اهمیت است. ارباب سلوک و شهود از یک طرف آن را حقیقت انسانیه میخوانند و بر آن حقیقت قلبیه مینامند که همان صورت کمالی ممتدی که دارای احدیت جمعی برزخی تقلبی است و جامع حقایق کونیه و قابل تجلیات الهیه است، برای آن احکام، مراتب، وجوه، مقامات و اطوار و لطائف بیان میدارند و از دیگر سو آن را لطیفه قلبیه میخوانند و در رده لطائف هفت گانه یا هشت گانه حقیقت انسانیه برمی شمارند و آن را به قوۀ شهودی تفصیلی و لطیفۀ تقلبی تعریف میکنند و برای آن خصایص و فصول متمایز از دیگر لطائف بیان میدارند. بنابراین حقیقت قلبیه به تمام حقیقت انسانیه اشاره دارد و در موضوع علم سلوک اخذ میشود و لطیفه قلبیه به یکی از مراتب حقیقت انسانیه اشاره دارد که برخی از منازل سلوک در آن استقرار دارند.
Since heart is the subject of humanistic aspect of knowledge of Soluk (mystical path), it is important to know its nature. The great scholars of Soluk and intuition, on the one hand, describe it as a human reality and call it heart reality which is the continuous perfectible form, it has all-comprehensive, intermediary evolutionary unity, it has all existential realities which is capable of divine emanations and scholars describe rules, levels, aspects, ranks, forms and delicate points for it. On the other hand, they call it subtle substance of heart and mention it in septet or octet levels of human reality, describe it as detailed intuitional faculty and evolutionary subtle substance and mention different characteristics from other subtle substance for it. Therefore, the heart reality refers to all human reality and is derived from Soluk, but subtle substance of heart refers to one of levels of human reality which some levels of Soluk are there.
https://hikmat.isramags.ir/article_16210_b4b57da0afcaf03961710a7ec9919992.pdf
حقیقت انسانیه
حقیقت قلبیه
لطیفۀ قلبیه
human reality
heart reality
subtle substance of heart