per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2014-10-23
6
3
5
25
11746
Research Paper
هنر دینی از منظر علامه جوادی آملی
Religious Art in the Viewpoint of Ayatollah Javadi Amoli
حمید رضا خادمی
khademi4020@gmail.com
1
سید مسعود مسعودیان
smm_et@yahoo.com
2
استادیار مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی( سازمان سمت)
معاونت هنر و رسانه بنیاد اسراء
آیتالله جوادی آملی، به هنر دینی توجه خاص نموده و شاخصها و مبانی آن را بیان کردهاند. این مقاله ضمن بیان تعریف و تفسیر علامه جوادی آملی از هنر دینی، شاخصهای هنر دینی را در منظومۀ فکری ایشان تبیین میکند. این شاخصها درحقیقت، از دیدگاه اصیل حکمت متعالیۀ ملاصدرا متأثرند. منزلت رفیع عقل و عالم معقول در خلق اثر هنری، توجه به نقش قوۀ خیال همچون کارگاه خلق اثر هنری، اهمیت دادن به رسالتهای اخلاقی هنر و هنرمند، موهبت دانستن هنر برای ارتقای کمالات انسانی و همچنین کارکردها و ویژگیهای معرفتی هنر از مهمترین شاخصها و مباحث هنر دینی از منظر علامه جوادی آملی است. استاد جوادی آملی با اشاره به دو بخش انگیزه و اندیشه در وجود انسان، جهانآرایی را رسالت هنر دینی معرفی میکنند؛ ایشان با طرح نظریۀ تقلید از خلقت، خروجی حتمی فرآیند خلق اثر هنری را هنر دینی میدانند.
Ayatollah Javadi Amoli is one of the contemporary thinkers of Islamic world who pays attention to Religious Art and explains its characteristics and principles. Not only does this paper express the definition and the interpretation of Religious Art in his thinking system, but also its characteristics affected by original viewpoints of Transcendent Philosophy. For Ayatollah Javadi Amoli, the most important characteristics of Religious Art are: the supreme place of intellect and intellectual world as the origins of artwork, the role of imagination as the faculty of creating artwork, the importance of the ethical policies of art and artist as well as the cognitive functions and features of art. Given the two elements of motivation and thought in human being, he considers the illustrating world as the policy of Religious Art and the output of process of creating artwork by the projection of Mimesis as the invariable act of Religious Art.
https://hikmat.isramags.ir/article_11746_db073ec2ac1f4914947422f630b16563.pdf
هنر دینی
حکمت متعالیه
علامه
جوادی آملی
ملاصدرا
religious art
Transcendental philosophy
Javadi Amoli
Mulla Sadra
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2014-10-23
6
3
25
40
11747
Research Paper
اثبات واجبالوجود براساس فرض تسلسل: نگاهی به برهان ابنسینا و اقامة برهانی بدیع
Proof for the Necessary Being Using the Infinite Regression Principle: Looking at Avicenna's Argument and the Formation of a Novel Argument
نفیسه اهل سرمدی
sarmadi.na58@gmail.com
1
مرتضی طباطبائیان نیم آورد
mortazatabatabaian@gmail.com
2
استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان
دانشجوی فلسفه اسلامی دانشگاه اصفهان
براهین اثبات واجبالوجود، براساس چگونگی ارتباطشان با تسلسل، به سه دسته تقسیم میشوند: 1) از ابطال تسلسل، واجب را اثبات میکنند؛ 2) لابشرط از وجود یا عدم تسلسل، واجب را اثبات میکنند؛ 3) براساس فرض تسلسل، واجبالوجود را اثبات میکنند. برهان ابنسینا تنها برهان دستۀ سوم است. این نوشتار سه گام اصلی دارد: در گام نخست، به برهان ابنسینا پرداختهایم و از زبان شارح مواقف، به اشکال صدرا بر این برهان پاسخ گفتهایم؛ در دومین گام، برای اثبات واجب، طرحی نو درانداخته و برهان دیگری از دستۀ سوم صورتبندی کردهایم؛ مقایسۀ این برهان بدیع با برهان سینوی و بیان شباهتها و تفاوتهای آنها، آخرین گام این پژوهش است.
Arguments on proof for the Necessary Being are classified into three different categories from the point of view of their relation to regression: (1) proof for the Necessary through rejecting regression; (2) non-condition being or lack of regression affirms the Necessary (3) the Necessary Being is affirmed through regression principle. Avicenna's argument is the third one. The present paper is formed in three stages. In the first step, Avicenna's argument is discussed and Mulla Sadra's critique is responded by the words of interpreter of Mavaqif. In the second step, there is a new projection to proof for the Necessary Being by the other argument of third category. The final step of the research is to compare the novel argument with Avicenna's argument and to express the similarities and the differences.
https://hikmat.isramags.ir/article_11747_c9726606880f72def066702df8e5d442.pdf
واجب الوجود
تسلسل
مجموعه ممکنات
necessary being
infinite regression
collection of possibilities
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2014-10-23
6
3
41
56
11745
Research Paper
بازنگری نوآوری حکیم سبزواری در باب حدوث عالم: حدوث اسمی
A Review of Sabzawari's Innovation in the Temporality of Universe: Nominal Temporality
حسینعلی شیدان شید
shidanshid@rihu.ac.ir
1
محمدهادی توکّلی
iranianhadi@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دانشجوی دکتری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
نظریۀ «حدوث اسمی» از نوآوریهای حکیم سبزواری است. سخنان ایشان نهتنها خالی از ابهام و پیچیدگی نیست، بلکه گوناگون است و گاه ناسازگار بهنظر میرسد؛ اما با تأمّل در آثار وی، بهنظر میآید نظریّۀ او تطوّر سهمرحلهای داشته و وی این نظریه را به سه شکل تفسیر کرده است. شارحان معمولاً فقط به تفسیر اوّل توجه کردهاند. دقت کردن به این مراحل و تفسیرهای سهگانه، ناسازگاری سخنان گوناگون وی را توجیه میکند. مقالۀ حاضر، این مراحل یا تفسیرهای سهگانه را گزارش، تحلیل و نقد میکند. در مرحلۀ اوّل، مقصود از «اسم» در حدوث اسمی، اسم عینی (مقابل اسم لفظی) است. در مرحلۀ دوم نیز مقصود اسم عینی است؛ اما تمام اسماء عینی، حادث اسمی نیستند. بلکه برخی از اسما، مانند اسماء حُسنی، قدیم اسمیاند. در مرحلۀ سوم، مقصود از اسما، اسماء عینی نیست، بلکه منظور فقط ماهیّات موجود در ذهن است.
The theory of nominal temporality, which is one of Sabzawari's innovations, has undergone three stages in his thought. To explain the doctrine, Sabzawari's words have some ambiguity, complexity and contradictions. The first stage has been generally noticed by the commentators of Sabzawari's works. Given these stages and his three interpretations of nominal temporality, the contradiction between his different words is explained. The present article reports, analyses and reviews these triple levels or interpretations. In the first stage, the intention of "name" in "Nominal Temporality" is objective name (versus verbal). In the second stage, the intention is objective name, but he did not regard all objective names as nominal temporal things; rather, some names –like the most beautiful names (al-asma' al-husna)- are eternally nominal. In the third stage, the intention of name is not an objective one, rather only quiddities being in mind.
https://hikmat.isramags.ir/article_11745_caa13e0b5dec6c044c4c3c097a7575ff.pdf
حدوث و قدم
حدوث اسمی
حکیم سبزواری
اسما و صفات خداوند
اعیان ثابته
temporality & eternity
nominal temporality
Sabzawari
Divine Names & Attributes
Eternal essences
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2014-10-23
6
3
57
78
11751
Research Paper
تفسیر انسان بر اساس حرکت جوهری
The Interpretation of Human Being according to Substantial Motion
مریم ملکوتی خواه
maryam.malakoutikhah@yahoo.com
1
محمد تقی چاوشی
layasadatchavoshi@gmail.com
2
زهرا خزاعی
z.khazaei@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه قم
استادیار پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دانشیار دانشگاه قم
صدرالمتألهین در روایت خود از اسفار چهارگانهاش انسانی را به تصویر میکشد که چون وجود او در حرکت و صیرورت است، هر آن، در مرتبۀ جدیدی از هستی به فعلیت میرسد. این نحوۀ وجود، مناسبات عمیقی را با هستی، برای انسان رقم میزند. در این نوشتار برآنیم آن مناسبات را تبیین کنیم. نخست، در مفهوم حرکت جوهری تأمل میکنیم؛ حرکتی که سراسر هستی مادی را دربرگرفته است و انسان نیز که مراتبی از وجودش مادی است، از این حرکت مستثنی نخواهد بود. سپس، به وجود انسان، که مرتبهای از هستی سیال است، توجه خواهیم کرد و تلاش میکنیم وضع او را در هستی، بهروشنی تببین کنیم. آنچه درنهایت حاصل خواهد شد، مسافری است که درعیناینکه سائر در خویش است، سائر در مراتب هستی است. اگر سفر او در خویشتنِ خویش، با اندک تذکری همراه باشد، او با مشاهدۀ مناظر وجود خویش، مراتب هستی را بازمییابد؛ زیرا انسان و هستی، هیچ بینونتی ندارند. بیتردید آنچه ما را در این سیر بهپیش خواهد برد، تماشای انسان، فقط در آیینۀ وجود است.
Mulla Sadra, according to his spiritual four journeys, pictures human being as his existence being in motion and becoming, so he actualizes a new level of existence every moment and becomes identified with it. This type of being has created deep relationships between human being and the world. This paper seeks to clarify these relationships. In this regard, we first explain the concept of substantial motion which involves the entire material entities including human being. After that we focus on the existence of human being as a level of indeterminate being and try to make clear his position in the world. What will be in final stage is a traveler who is traveling in oneself and at the same time, traveling in the levels of being, and if his journey in the middle of the self is accompanied with the hint by observing his sights of existence, one retrieves the levels of being because they are the same. Certainly, what moves us forward in the path is only the observation of human being in the mirror of existence.
https://hikmat.isramags.ir/article_11751_f80c938dc5adaa91966e7c9467950f56.pdf
ملاصدرا
حرکت جوهری
حرکت جوهری اشتدادی
انسان
هستی
Mulla Sadra
substantial motion
Intensive Substantial Motion
Human
existence
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2014-10-23
6
3
79
110
11748
Research Paper
شناخت ابعاد وجودی انسان از نگاه ابن عربی و شنکره
Understanding Existential Dimensions of Human from the Perspective of Ibn Arabi and Shankara
محمد مهدی علیمردی
alim536@chmail.ir
1
محمد روحانی
2
طیبه نوحی
3
ریاست دانشکده ادیان
هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب.
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذهب.
خداوند انسان را بهصورت خود آفریده است. ازآنجاکه انسان موضوع اصلی آفرینش است، اندیشمندان ادیان مختلف، دربارۀ او بحث کردهاند و برایش ابعادی برشمردهاند. شناخت این ابعاد، برای رسیدن به هدف خلقت، یعنی کمال، ضروری است. این مقاله، دیدگاه دو متفکر بزرگ، ابنعربی مسلمان و شنکرۀ هندو را دربارۀ ابعاد وجودی انسان بررسی میکند. هردو معتقدند انسان دو بعد مادی و روحانی دارد. با برداشتن حجاب مادیات، روح او با یگانۀ مطلق یکی میشود و به کمال میرسد. آنها معتقدند ابعاد وجودی انسان، فقط در ویژگیها متفاوتاند؛ اما در اصل وجود، تفاوتی ندارند.
God has created human in his own image. Since he is the main subject of creation, scholars of different religions discussed about him and mentioned some of his dimensions. The understanding of these dimensions is essential for the purpose of his creation, namely the perfection. The article studied the viewpoints of two outstanding thinkers of Islam and Hinduism, Ibn Arabi and Shankara, concerning the existential dimensions of human. Both thinkers consider the two physical and spiritual dimensions for human. His spirit is identified with the absolute One and then reaches perfection by removing the veil of material. They believe that the existential dimensions of human are only different in characteristics, but not in the origin of being.
https://hikmat.isramags.ir/article_11748_3f6fb45a6a0a4d79f585f9f16afac24c.pdf
انسان
کمال
آتمن
نفس
بدن
شریره
جیوه
Human
completeness
Atman
spirit
Body
Sharira
jiva
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2014-10-23
6
3
111
132
11749
Research Paper
تبیین تمثیل دوم (اصل علیت) در نقد عقل محض
The Explanation of Second Analogy (Principle of Causality) in Critique of Pure Reason
محمدهادی حاضری
hadihazeri@gmail.com
1
محمد محمدرضایی
mmrezaei391@yahoo.com
2
کارشناس ارشد دانشگاه تهران پردیس فارابی
مدیرگروه فلسفه دین دانشگاه تهران پردیس فارابی
به فراخور مناقشاتِ جریانِ عینیسازیِ مفهوم ذهنی علیت، توجه کانت به اصل علیت جلب شد؛ پرسشی که همواره در امتداد تردیدهای فیلسوفان دورۀ مدرن دربارۀ دوگانگیِ نفس و بدن وجود داشته است. فیلسوفانی همچون هیوم، که یکی از تأثیرگذاران بر اندیشۀ کانت بود، مسیر علیت را در ذهن متوقف کردند تا خارج و وقایع بیرونی را از رابطۀ ضروریِ علّی محروم کنند؛ اما کانت تلاش کرد اصل علیت را در واقعیت پدیداری پیاده کند و ضرورت برگشتناپذیر توالیِ پدیدارها را با تمثیل تجربی اثبات کند. تمثیل تجربی، یعنی راهی که بدان، تصورات پدیدارها، که هرآینه رابطۀ متوالی و متعاقب متعلق تجربۀ ممکناند، با قاعدهای کلی و ضروری، محکم و برگشتناپذیر شوند. کانت باتوجهبه صورت ادراک زمان، که امکان پدیداریِ اشیا بر آن متکی است، و پُر بودنِ زمان، یعنی عدم امکانِ حصول پدیدار بدونِ سبقت پدیدار پیشین، علیت را قاعدهای ساخت که این رابطه را خللناپذیر کند.
Kant's attention to the causality is due to conflicts of processes of objectification in subjective concept of causality. The question has always been along the doubts of philosophers in modern era about the duality of body and soul. Philosophers such as Hume - one of the influential persons on Kant's thought - limited causality in mind in so far as denied the causal necessary relationship in external events. But Kant tried to implement causality in the reality of phenomenal objects, and by the help of experimental analogy, confirmed the necessity of irreversible succession of phenomena. Experimental analogy, the way in which the images of phenomena belong to the possible experience as consecutive relationship, becomes firm and irreversible by a universal and necessary rule. Given the perception form of time in which the possibility of appearance of objects consists and given the filling with time (i.e. it is not possible coming one phenomenon without overtaking previous phenomenon), Kant makes the causality as the invincible relationship.
https://hikmat.isramags.ir/article_11749_c58c0b9ecfb2c55128d96a32ddcf5079.pdf
زمان
پدیدار
قاعده
اصل علیت
برگشتناپذیری
time
phenomena
rule
principle of causality
irreversible
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2014-10-23
6
3
133
151
11741
Research Paper
جوهر به مثابه امر واقعی در فلسفه لاک
Substance as Reality in John Locke
نازنین زهرا بیگدلی
www.nz.bigdeli@gmail.com
1
ابراهیم موسوی
brhmmsv@yahoo.com
2
حامد شیواپور
h_shivapoor@yahoo.com
3
دانشجو دکتری دانشگاه اصفهان
عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه مفید قم
استادیار دانشگاه مفید قم.
بحث لاک دربارۀ جوهر، دشواریهای فراوانی دارد. وی ازیکسو، جوهر را ناشناختهای تلقی میکند که فقط تصوری نسبی و مبهم از آن داریم؛ ازسویدیگر، به فرضیۀ ذرهای[1] معتقد است که طبق آن، عالم واقع درنهایت، متشکل از اتمها و ذرات مادی است. پرسش اصلی این است که جوهر برای لاک چه جایگاهی دارد. آیا واقعی است؟ یا فقط ذهنی است؟ آیا میتوان جوهر را همان اتمها و ذرات مادی دانست؟ بهعبارتِدیگر، چگونه این دو دیدگاه لاک، یعنی فرضیۀ ذرهای و ناشناخته بودن جوهر، سازگارند؟ برای رسیدن به پاسخ، ابتدا بحث جوهر را در فلسفۀ لاک بهاختصار توضیح میدهیم و سپس پاسخ نگارنده را به مسئلۀ مزبور بررسی میکنیم. نگارنده متعقد است راهکار، تمایز حوزههای توجه لاک به جوهر (حوزۀ معرفتشناسانه) و فرضیۀ ذرهای (حوزۀ وجودشناسانه) است. [1] . Corpuscularian hypothesis
Lock’s doctrine of substance has a lot of difficulties. On the one hand, He considers substance as an unknown thing of which we just have a relative and ambiguous representation. On the other hand, He believes in corpuscularian hypothesis in which the physical world ultimately consists of atoms and physical corpuscles. The main question for Locke is what the place of substance is; is it real, or just subjective? Can substance be considered the very atoms and physical corpuscles? In other words, how these two views of Locke, i.e., the corpuscularian and unknowable hypotheses of substance, are compatible? To get the answer, first, we briefly explain Lock’s doctrine of substance, and then evaluate the article author's response to the issue. The author believes that the solution is the distinction between Locke's fields of intention to substance (the epistemological domain) and corpuscularian hypothesis (the ontological domain).
https://hikmat.isramags.ir/article_11741_6941c9784aea79a4d6816264db18af84.pdf
لاک
جوهر
فرضیۀ ذرهای
کیفیات
تجربهگرایی
Locke
Substance
corpuscularian hypothesis
qualities
Empiricism
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2014-10-23
6
3
152
168
ترجمه
11752
tar
کتاب شناسی: فلسفه عرفان: ذاتگرایی و ساخت گرایی
Mystical philosophy: essentialism and constructivism
نویسنده: راندولف ت. دیبل
1
مترجم: مهدی صدفی
mahdi.sadafi@gmail.com
2
دانشجو ارشد، گروه فلسفه
دانشجوی دکتری پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و مدیر گروه عرفان پژوهشگاه علوم وحیانی معارج.
درآمد پژوهش های دانشگاهی اخیر دربارۀ عرفان در تقارنی ایدئولوژیک بین دو مکتبِ تفسیریِ عرفان پایه ریزی شده اند: جاودان گرایی (ذات گرایی یا بی زمینه مندی)، ضدجاودان گرایی (ساخت گرایی، التفات گرایی، زمینه مندی). نگرش نخست، به کلیت تجربه عرفانی می پردازد؛ درحالی که عرفان در نگرش دوم، همانند دیگر تجربه های انسانی کاملاً مشروط تلقی می شود. من با تبیین معنای «عرفان» آغاز می کنم. سپس به تعریف و تصویر دو مکتب جاودان گرایی و ضدجاودان گرایی توسط استدلال های شاگردان برجستۀ آن می پردازم. نکته اینکه دو مکتب تفسیری، مغالطۀ فصل امر یا مغالطۀ جایگزین های منحصربه فردرا مرتکب می شوند؛ ازاین رو نمی توانند از مدعای خود عبور کنند؛ بنابراین در میان بحث، راهِ حل سومی را برای حلّ معارضات این دو مکتب و تکیه بر ویژگی ها و نکات مثبت آنان مطرح می کنم و به برخی مشکلات و معضلات تفسیرهای شاگردان و طرفداران این دو مکتب میپردازم.
https://hikmat.isramags.ir/article_11752_85499b78b5ea38bfcc4fdebeb2ed8513.pdf
فلسفه
عرفان
فلسفه عرفان
ذاتگرایی
ساخت گرایی
mystical
philosophy
essentialism
and
constructivism