per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2010-08-23
2
2
7
27
6665
Research Paper
تبیین برخی از اصول معتبر در عرفان نظری
Exposition of Some Reliable Principles of Theoretical Mysticism
آیت الله جوادی آملی
1
نوشتار حاضر، پارهای از رهگشاییها و فواید عرفان نظری را در مواجهه با علم حصولی و ادراکات شهودی برمیرسد. برای تبیین جایگاه عرفان نظری و کارایی آن در اعتبار سنجی علوم حصولی و رهیافتهای شهودی، آشنایی با برخی قواعد و اصول عرفان نظری ضرورت دارد. بدین رو نوشتار حاضر، در نوزده پاره، برخی از این اصول و قواعد را به بحث و بررسی میگذارد و به اجمال آنها را معرفی و مستند میکند. جایگاهشناسی عرفان نظری در میان دریافتهای حصولی و شهودی، از دیگر مباحث این رسالهٴ کوتاه است.
The paper in hand surveys a number of key ideas and benefits of theoretical mysticism vis-à-vis both conceptual or discursive knowledge and intuitive realization. For a clear exposition of the vantage point of theoretical mysticism and its role in appraising both discursive science and intuitive understanding, it is necessary to become acquainted with a number of rules and principles of theoretical mysticism. With a view to accomplishing this, this shortepistle, in nineteen parts, investigates some of the aforementioned rules and principles—both setting them out as well as referencing their sources; and in the process determining the role and position of theoretical mysticism in the midst of the intuitive and discursive modalities of apprehension.
https://hikmat.isramags.ir/article_6665_68ed86c63cbb90e8e23f2e2a198719c3.pdf
وجود
مفهوم
هویت مطلق خدا
حق مخلوق به
برهان
existence
Concept
absolute
identity of God
reality of the created
demonstration
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2010-08-23
2
2
30
62
6666
Research Paper
برهان صدیقین در حکمت متعالیه
The Proof of the Truthful in Transcendental Philosophy
حمید پارسانیا
1
برهان صدیقین در سومین دوره از حیات خود در تاریخ فلسفه اسلامی با تأثیرپذیری از مبانی حکمت متعالیه، تحولاتی را طی کرده است. این مقاله تحولات برهان را در چهارصد سال اخیر دنبال میکند و تقریرات متفاوتی را برمیرسد که این برهان پشت سر گذاشته است.
During the course of the history of Islamic philosophy, the Proof of the Truthful (burhÁn e ÒiddÐqÐn) underwent changes in the third stage of its growth where it was affected by the fundaments of Transcendental Philosophy. This article follows the development of this Proof during the last four centuries and surveys the variegated expositions that it has had in this period.
https://hikmat.isramags.ir/article_6666_4e44f5fd19f0d43cbd9963558a055446.pdf
برهان صدیقین
وجود مطلق
امکان فقری
امکان ماهوی
وحدت شخصی وجود
وحدت تشکیکی وجود
علیت
علامه طباطبایی
ملاصدرا
حکیم سبزواری
The Proof of the Truthful
absolute existence
necessity
essential contingency
contingency by indigence
individuated unicity of being
gradational unity of existence
causality
ÝAllÁmah ÓabÁÔabÁÞÐ
MullÁ ÑadrÁ
ÍakÐm SabzawÁrÐ
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2010-08-23
2
2
63
88
6667
Research Paper
علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی
Religious Knowledge from the Perspective of Àyatullah Jawadi Àmuli
حسین سوزنچی
1
آیت الله جوادی آملی، متفکری است که با تکیه به مباحث مختلف سنت تفکر اسلامی (همچون فلسفه اسلامی و اصول فقه) تبیین خاصی از موضوع علم دینی ارائه میدهد. ایشان معتقدند که علم بما هو علم کشف واقع میکند و بدین رو آنچه واقعا علم است، اسلامی است، اما با بررسی وضعیت علم در دورهٴ جدید معلوم میشود که علوم جدید، واقعا و خالصا علم نیست؛ چرا که از فلسفههای الحادی تأثیر پذیرفتهاند. به باور ایشان، اگر بخواهیم در علوم کنونی تحولی بیفکنیم و علم اسلامی داشته باشیم، باید نگرش خاصی را به علم تقویت کنیم، جایگاه دستاوردهای معرفتی بشر (از علوم تجربی گرفته تا علوم فلسفی و شهودی) را در هندسهٴ معرفت دینی معلوم سازیم و تعامل خاصی بین دستاوردهای تجربی و عقلی و شهودی با منابع نقلی برقرار سازیم. لُبّ دیدگاه ایشان را شاید بتوان توجه به مراتب طولی عقل در درک حقایق عالم و تلازم همه جانبهٴ عقل و نقل دانست. مقالهٴ حاضر میکوشد مبانی دینشناختی و علمشناختی ایشان را در زمینهٴ علوم بشری و علم دینی تبیین کند.
Àyatullah Jawadi Àmuli is a thinker who by drawing from various fields of the Islamic intellectual tradition—such as Islamic philosophy and the principles of jurisprudence—presents a unique exposition of ‘religious knowledge’. He is of the belief that knowledge qua knowledge is a disclosure of reality and hence any true knowledge is Islamic. He further claims that an analysis of “knowledge” [cum ‘science’] in the modern period leads to the conclusion that modern sciences are not true and bona fide knowledge, insofar as they have been affected by profane philosophy. In his opinion, if we were to bring about fundamental changes in the existing sciences and come to an ‘Islamic science’, we must lend force to a particular take on ‘knowledge’ and ‘science’. Such an approach would involve first, situating the cognitive and scientific accomplishments of humanity (spanning the scope from experimental sciences to sciences such as philosophy and mysticism) within the geometry of religious knowledge, and second, establishing a particular correlation and correspondence between experimental, rational, and mystical findings on the one hand and traditional sources on the other. The crux of his perspective can be characterised by its conscious awareness of the hierarchy and multiple states of the intellect in the latter’s comprehension of the realities of the world and the extensive correlation between the intellect and tradition. The article at hand attempts to present a survey of Ay JawÁdÐ’s religious and epistemological positions with regards to profane sciences and religious knowledge.
https://hikmat.isramags.ir/article_6667_14cc85dad4ab0416cd843070ce8e46f1.pdf
علم دینی
جوادی آملی
فلسفهٴ علم
فلسفهٴ دین
religious knowledge
Jawadi Àmuli
philosophy of knowledge
Philosophy of religion
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2010-08-23
2
2
89
103
6672
Research Paper
منهج و گرایش تفسیری تسنیم
The Exegetical Methodology and Tendency of Tasnim
علی اسلامی
1
محمدرضا مصطفیپور
2
تفاسیر قرآن، هر یک از منهج و روشی استفاده کرده و با گرایشی خاص تنظیم شدهاند. روش برخی مأثور و مبتنی بر سنت و روایات منقول از پیامبر و ائمه بوده است و برخی مبتنی بر روش عقل برهانی و برخی بر روش تفسیر قران به قرآن. نیز برخی گرایش ادبی و برخی کلامی و برخی فلسفی و غیره دارند.
در قرن پانزدهم تفسیر قیم تسنیم به جامعه مسلمانان عرضه شد که به لحاظ روش از روش اجتهادی جامع پیروی میکند. بدین صورت که هم از روش تفسیر قرآن به قرآن و هم از روش مأثور و هم روش عقلی یعنی برهان عقلی استفاده میکند و در گرایش نیز با گرایش معرفتی و اخلاقی و اجتماعی به تفسیر قرآن پرداخته است.
Every exegesis of the QurÞÁn is given to a certain methodology and a particular tendency. For instance, some are textual—based on traditions and narrations from the Prophet and the Imams, others are based on a discursive approach and rational demonstration, some embody the intra-QurÞanic way of interpreting the QurÞÁn by the QurÞÁn, while others can be described as lexical, theological, philosophical, or otherwise. In the fifteenth century hijri, the Muslim ummah was witness to the entry of an outstanding exegesis, the TasnÐm, which follows a methodology that is comprehensive, integral, and assiduously interpretive (ijtihÁdi). To explain, the methodology employed in this exegesis of the QurÞÁn is both textual (i.e. intra-QurÁnic and traditional) as well as based on reason (i.e. using rational demonstration), while including such tendencies as the properly intellectual (or cognitive), ethical, and social.
https://hikmat.isramags.ir/article_6672_521dfd397b165ee7294aae886ad8c494.pdf
تفسیر اجتهادی
مأثور
امکان تفسیر قرآن به قرآن
سنت
عقل برهانی
معرفتی
اخلاقی
اجتهادی
Assiduously interpretive exegesis
textual
possibility of intra-QurÁnic exegesis
Tradition
demonstrative reason
cognitive
Ethical
ijtihÁdi
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2010-08-23
2
2
105
126
6675
Research Paper
تحلیل و بررسی عقل عربی از منظر محمد عابد الجابری
Review and Analysis of the ‘Arab Intellect’ from the Perspective of Muhammad Àbid al-Jabiri
سید محسن میری
1
سابقه ارائه الگوهای جدید از عقلانیت از سوی متفکران مسلمان، به بیش از صد سال پیش برمیگردد و هدف از آن بازگرداندان تواناییهای لازم به جامعهٴ اسلامی برای جبران عقبماندگیها و ناکامیهای گذشته و نیز پیشرفت و خلاقیت در عرصههای علمی، فرهنگی، فناوری، اجتماعی و... بوده است. یکی از این نظریهپردازان محمد عابد الجابری متفکر مراکشی است که اگر برجستهترین آنها نباشد، به حتم یکی از آنها است. با توجه به این که عقل و عقلانیت در این الگوها اولا به معنایی مدرن و کاملا متفاوت از معنای متعارف آن درگذشته میباشد و ثانیا به عنوان ابزاری جهت حل بحرانهای معاصر و پیشرفت در نظر گرفته شده است، ضروری مینماید که چنین مباحثی در حوزهٴ مطالعات اسلامی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. در نوشتار حاضر دیدگاههای جابری در عرصهٴ علل عقب ماندگی جوامع عرب مطرح شده، نقد و تحلیل میشود.
Amongst Muslim thinkers the history and trend of putting forth new and novel models of intellectuality extends back to more than a century ago. The purpose being to restore the necessary capabilities to the Muslim community at large by making amends for past mistakes and backwardness, and to instigate progress and creativity in, amongst others, the scientific, cultural, technological, and social arenas. Certainly one, if not the most prominent, amongst these theoreticians is the Moroccan intellectual MuÎammad ÝÀbid al-JÁbirÐ. Taking into consideration the fact that the ‘intellect’ and ‘intellectuality’ that appears in the said models is, on the one hand, taken in its modern sense which is completely different from its usual denotation in the past, and on the other, it is used as an instrument for the purpose of resolving contemporary crises and for the sake of progress, it seems necessary that the subject should be tabled in discussions within the realm of Islamic studies and that it should be appraised from the perspective of Islamic philosophy, especially Transcendental Philosophy. In the present study, the views of al-JÁbirÐ with respect to the backwardness of the Arab peoples will be presented, analysed and critiqued.
https://hikmat.isramags.ir/article_6675_d4793f0352f3361152f475d22f3aa453.pdf
عقل
نقد عقل عربی
بحران
عقل برساخته
عقل برسازنده
جابری
Intellect
critique of the ‘Arab intellect’
Crisis
constructed intellect
constitutive intellect
al-Jabiri
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2010-08-23
2
2
127
152
6678
Research Paper
تفسیرفرات کوفی
Tafsir Furat KÙfi
مریم قبادی
1
از ویژگیهای مطالعات و پژوهشهای دوران معاصر در حوزه علوم اسلامی، بازنگری مواریث کهن، از سدههای نخستین است. از نتایج این نوع نگاه، زدن مهر تأیید بر ریشهدار بودن هویت فکری و اعتقادی شیعه، بازشناسی خلأها و کاستیها برای جبران و تدارک آنها و سرانجام برداشتن گامی بلند در جهت گسترش، عمق بخشیدن و غنیسازی این مطالعات در سطوح و لایههای مختلف است.
از جملهٴ این آثار در گسترهٴ علوم قرآنی و حدیثی، تفسیری است متعلق به قرن سوم و سالهای آغازین قرن چهارم، با عنوان تفسیر فرات کوفی که غالب روایات آن، تأویلی (از نوع تطبیق و جری) است؛ اگرچه شمار اندکی از روایات، حاوی تفسیر باطنی یا ناظر به سبب نزول و یا برخی گزارشهای تاریخی غیر مرتبط با آیاتاند.
بهرغم ناشناس بودن و همچنان ناشناس ماندن فرات، به استناد نوع روایاتِ مندرج در کتابش، میتوان او را یک شیعهٴ زیدی با گرایش عرفانی به شمار آورد.
هر چند تفسیر فرات هم بسان اغلب کتابهای روایی از آسیب وضع و جعل مصون نمانده است، شمار این نوع روایات چندان فراگیر نیست. البته وجود برخی ضعفها در لابلای روایات کتمانناپذیر است؛ اما این موارد، از اعتبار و ارزش بسیاری دیگر از روایات آن نمیکاهد.
سخن آخر اینکه چه بسا علت فراگیر نشدن این کتاب، نه وجود برخی ضعفها در آن، بلکه بیشتر به دلیل روایاتی است که مخاطبانی عام نداشته است و به اشارهٴ معصوم علیهم السلام میبایست مکتوم و سر به مُهر میماند؛ جز برای اهل سرّ.
One of the outstanding characteristics of contemporary research and study in the field of Islamic sciences is the re-examination of ancient texts from the first centuries. Some of the results deriving from such an approach and viewpoint are: the confirmation of the rootedness of the ShiÝi intellectual tradition; the recognition of existing deficiencies with a view towards alleviating them; and finally, the taking of decisive steps towards the enrichment and expansion of the breadth and depth of these studies in their various levels.One of these early works in the field of QurÞÁnic and traditional studies is an exegesis dating back to the third century and the beginning of the fourth century hijri entitled TafsÐr FurÁt KÙfÐ. This exegesis is mainly composed of traditions and narrations that are highly interpretative (tawili) and extensive (tatbiqwajary – where general principles derived from verses are applied and extended to referents beyond the strictly historical). It also contains a small number of traditions that are either esoteric, or that expound the historical context of verses as well as other unrelated historical accounts. Even though the compiler of the exegesis, FurÁt from KÙfah, Iraq, was not known and remains an unknown figure, based on the type of traditions that he has gathered in the book it can be said that he was a ZaydÐShiÝa with mystical inclinations. Like many other similar traditional books the TafsÐr FurÁt is not freeof fake and counterfeit traditions, but the number of such traditions is not large. So while the existence of a few problematic narrations cannot be overlooked, it in no manner depreciates from the authenticity and value of the many other traditions contained in the exegesis. Finally, the reason that this exegesis is relatively unknown is not so much due to the above mentioned weaknesses as it is to the fact that it contains narrations that are not meant for the general public and that are alluded to by the Immaculates (Ýa) as matters that should remain hidden—except from the adepts of the esoteric sciences.
https://hikmat.isramags.ir/article_6678_1849250ac9ffe9e7b9f4d0aab9675ff2.pdf
فرات کوفی
کوفه
غلو
زیدیه
تفسیر مأثور
تأویل
جری
Furat KÙfi
KÙfah
ghulw(extremism)
Zaydis
traditional exegesis
tawil(esoteric interpretation)
jary (extension of principles to include meta-historical referents)
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2010-08-23
2
2
153
171
6679
Research Paper
عبدالله افندی بوسنوی (992-1054هـ) و رساله سر یقین او
Abdullah Effendi al-Bosnawi (d. 1054/1644) and his Treatise Sirr al-yaqin
علی اکبر ضیایی
1
زهرا کدخدا مزرجی
2
عبدالله بوسنوی، از عارفان قرن یازدهم هجری است که تأثیر بسیاری بر گسترش فرهنگ اسلامی در منطقه بالکان داشته است. وی صاحب آثار بسیاری در عرفان نظری است که مهمترین آنها شرح فصوص است. وی رساله سرّ یقین را در تفسیر آیه شریفه ﴿واعبُد رَبَّکَ حَتّیٰ یأتِیکَ الیقین﴾ به رشته تحریر درآورد و در آن از مقام احمدی و معانی یقین سخن گفت و ضمن رد این دیدگاه که یقین به معنای موت است، با استناد به سخنان شیخ با کلنجار در کتاب مناقب العارفین جامی، یقین را به معنای مشاهده عین قدیم تفسیر نموده است. مقاله حاضر حاوی توضیحاتی درباره نگارنده این رساله و متن اصلی رساله است.
AbdullÁh Effendi al-Bosnawi was a 17th century mystic who was greatly influential in the proliferation of Islamic culture in the Balkans. He composed many works in the field of theoretical mysticism, the most important of them being his commentary on the FuÒÙÒ al-Îikam of Ibn ÝArabÐ. In his treatise Sirr al-yaqÐn he sets out to comment on the verse “and worship your Lord until certainty comes to you” (15:99), and in the process touches on the station of AÎmadÐ and the meaning of yaqÐn. Rejecting the interpretation that yaqÐn signifies ‘death’, and basing himself on the words of Shaykh BakalinjÁr in JÁmi’s Manaqib al-Árifin, he takes yaqin to mean ‘the intuitive witnessing of the pre-eternal object’. The article in hand contains some explanations about the author of the treatise along with the original text of the treatise.
https://hikmat.isramags.ir/article_6679_84b06989e5e198966a42b2c4075e1029.pdf
بوسنی
یقین
تفسیر
عرفان
حق الیقین
عین الیقین
علم الیقین
Bosnia
certainty
Exegesis
mysticism
reality of certainty
eye of certainty
knowledge of certainty