per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-04-21
3
1
7
18
6640
Research Paper
سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه
Transcendental Politics from the Perspective of Transcendental Theosophy
آیت الله جوادی آملی
1
سیاست متعالیه سیاستی جهانی و فراگیر است و انسان را حی متأله میداند، نه حیوان ناطق. بر اساس حکمت متعالیه، دنیا و آخرت انسان به دست خود او ساخته میشود و تنظیم این امر با سیاست متعالیه صورت میگیرد. مقاله حاضر، مبانی و مؤلفههای سیاست متعالیه را از منظر حکمت متعالیه تحلیل و تبیین میکند.
Transcendental politics is a politics that is global and all-encompassing. It considers man as sublime life as opposed to a rational animal. According to Transcendental Theosophy, man creates his own world and afterlife which is regimented based on transcendental politics. This article analyzes and presents the sources and compositions of transcendental politics from the perspective of Transcendental Theosophy.
https://hikmat.isramags.ir/article_6640_342c7e4ea10c4e8e668307512a36bc3e.pdf
سیاست
سیاست متعالیه
فلسفه سیاسی اسلام
حی متأله
حکمت متعالیه
Politics
transcendental politics
the philosophy of Islamic politics
sublime life and Transcendental Theosophy
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-04-21
3
1
19
52
6641
Research Paper
امنیت از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
Welfare from the Perspective of Ayatullah JawÁdÐ ÀmulÐ
نجف لکزایی
1
امنیت یکی از مؤلفههای مهم اجتماعی است و بررسی آن از دیدگاه آیتالله جوادی آملی محور این مقاله است. با توجه به اینکه ایشان در هیچ یک از آثار خود بحث مستقلی در این باره مطرح نکرده است، نگارنده این پرسش را به روش استنباطی پاسخ میدهد که تکیه اصلی این روش بر فهم و تجزیه و تحلیل آثار متفکر موردنظر در چارچوب مکتب فکری اوست. از اینرو چارچوب نظری علل اربعه برگرفته شده از فلسفه اسلامی، پشتیبان نظری مباحث این پژوهش است. امنیت به عنوان یک امر حادث، چهار علت دارد: علت مادی، علت صوری، علت فاعلی و علت غایی. با توجه به رویکردهای فلسفی آیتالله جوادی آملی در پرتو مکتب حکمت متعالیه، نگارنده تلاش میکند نگرش امنیتی متعالی ایشان در محورهای چهارگانه مذکور را با نگرش امنیتی متدانی و متعارف مقایسه کند.
Welfare is one of the most important components of society. The focus of this article is to investigate this concept according to the views of AyatullahJawÁdÐÀmulÐ. Considering that the respected scholar has not brought up this topic independently in any of his works, the author has extrapolated the views of Ayatullah JawÁdÐ through a process that essentially relies on understanding, analyzing, and examining the works of the respected thinker within the framework of his intellectual school of thought. For this reason, the theoretical framework of the fourfold causesin Islamic philosophy comprises the theoretical basis of this research through which this matter is examined. Since welfare is a possible phenomenon, its causes can be analyzed in terms of material, formal, efficient, and final causes. Based on AyatullahJawÁdÐÀmulÐ’s philosophical methodology in the Transcendental Theosophical school of thought, the author has attempted to compare AyatullahJawÁdÐ’s transcendental views on welfare with the ordinary mediocre view of welfare that is prevalent todayusing the fourfold criteria mentioned above.
https://hikmat.isramags.ir/article_6641_46b0cd88f171948b0df6f961abbbfb42.pdf
امنیت متعالیه
امنیت متدانیه
امنیت متعارف
علت فاعلی امنیت
علت مادی امنیت
علت صوری امنیت
علت غایی امنیت
transcendental welfare
mediocre welfare
ordinary welfare
the efficient cause of welfare
the material cause of welfare
the formal cause of welfare
the final cause of welfare
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-04-21
3
1
53
76
6642
Research Paper
مردمسالاری دینی در اندیشه آیتالله جوادی آملی
The People’s Religious Republic According to Ayatullah Jawadi Àmuli
منصور میراحمدی
1
از واژه مردمسالاری دینی، برداشتهای متعددی ارائه شده است. در برخی از این برداشتها، مردمسالاری دینی امری ترکیبی در قالب دموکراسی روشی تبیین شده و در برخی دیگر، به مثابه امری بسیط تلقی شده است. برداشت آیتالله جوادی آملی از این اصطلاح در دسته دوم قرار میگیرد که آن را ترکیبی از دموکراسی و دین نمیدانند؛ بلکه دارای سرشتی واحد و برگرفته از دین میشمارند.
مقاله حاضر با مطالعه آثار آیتالله جوادی آملی تلاش میکند به گونه ای روشمند، برداشت وی از مردمسالاری دینی را استخراج نموده، مفهوم آن را در کنار مفاهیم هستی، وحی، عقل، انسان و جامعه که مهمترین مفاهیم در منظومه فکری و مفهومی ایشان است، بازسازی و ارائه نماید. مردمسالاری دینی الگویی از نظام سیاسی است که بر پایه اصل خضوع مردم در ساحت قدس الهی، در چارچوب هدایت دین و نهاد دینی، تدبیر عقلانی مردم و حاکمیت آنها به رسمیت شناخته میشود.
Many interpretations have been offered with regard to the term mardumsalariyedini (lit. “the people’s religious rule/republic”) or “religious democracy”. In some of these interpretations, the concept has been elucidated as a compound matter in the form of democracy; in other interpretations, it is likened to a simple and monolithic concept. AyatullahJawadi Àmuli’s understanding of this termcorresponds to the second type—i.e., he does not consider the concept as a mixture of religion and democracy; rather, he views it as one possessing a unified nature deriving from religion itself.Through an examination of his works, this article seeks to ascertain the views of Ayatullah Jawadi Àmuli regarding the term“the people’s religious republic”. By focussing on concepts such as existence, revelation, the intellect, man, and society—which compose the most important concepts in his analytic and conceptual framework—his views on “the people’s religious republic”are reconstructed and presented in a methodical manner.MardumsÁlÁriyedini is a model of a politic which is formally identified in the following way: it is based on the subservience of society within the threshold of the Divine; it subsists in the framework of divine guidance and religious institutions; andit is in line with the rational management of people and their governance.
https://hikmat.isramags.ir/article_6642_4f11a4d3cc19682c8f8c5f91d7adf4c0.pdf
مردمسالاری دینی
هستی
وحی
عقل
انسان
جامعه
اندیشه سیاسی
the people’s religious republic
Religious Democracy
existence, revelation, intellect, man, society, political thought
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-04-21
3
1
77
93
6643
Research Paper
سعادت متعالیه از منظر آیت الله جوادی آملی
Transcendental Felicity from the Perspective of Ayatullah Jawadi Àmuli
رضا لکزایی
1
سعادت از دغدغهها و آرمانهای اصلی آدمی است و انسانها همواره به دنبال حقیقتِ سعادت و راه رسیدن به آن بودهاند. به نظر میرسد سعادت متعالی را بتوان حداقل از سه جهت تبیین کرد: یکی از جهت معناشناسی؛ دوم از منظر وجودشناسی و بررسی حقیقی بودن سعادت، ارادی و فطری بودن آن و عوامل مؤثر در نیل به آن و سوم از حیث معرفتشناسی و بررسی راه آگاه شدن از سعادتمندی خود و چگونگی مراقبت از آن، کافی نبودن عقل برای رساندن آدمی به سعادت و نقش سعادت در معرفتشناسی. این مقاله با روشی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی این سه مسئله از منظر آیتالله جوادی آملی میپردازد.
Felicity is one of the main obsessions and aspirations of humanity and since time immemorial man has been in pursuit of its reality and the method of attaining it. It seems that divine felicity can be understood from at least three different perspectives. The first is from an semantic point of view; the second, from an ontological one—i.e., investigating the reality of felicity, ascertaining whether it pertains to man’s inherent nature or his free will, and examining the influential factors that help in its attainment; the third perspective is through epistemology—it is to investigate the method through which man becomes aware of his own felicity, the ways of guarding it, the knowledge that man’s intellect cannot guarantee the attainment of felicity, and the role of felicity in epistemology. Using a descriptive-analytical methodology, this article delves into these three issues from the perspective of Ayatullah JawÁdi Àmuli.
https://hikmat.isramags.ir/article_6643_bd184ebb13b6a04587cacc5bf0c2aca2.pdf
آیت الله جوادی آملی
معناشناسی سعادت
وجودشناسی سعادت
معرفتشناسی سعادت
Ayatullah JawÁdi Àmuli
semantic felicity
ontological felicity
epistemological felicity
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-04-21
3
1
95
127
6644
Research Paper
عدالت به مثابه تبعیت از حقیقت
Justice: the Conformance to Reality
سید عبدالرئوف افضلی
1
مسأله عدالت به ویژه از بعد فلسفی ـ سیاسی بحث مهمی است که نگارنده با تکیه بر مبانی نظری اندیشه آیتالله جوادی آملی و با تحلیل دیدگاههای ایشان در آثار مختلف، ایده ایشان در این باب را اصطیاد کرده است. از نظر آیتالله جوادی، عدالت همان تبعیت از حقیقت است. این نظریه، علاوه بر اینکه با شاکله فلسفه وی که همان حکمت متعالیه است، سازگاری دارد، شواهد و مؤیدهای فراوانی در آثار ایشان دارد. این نظریه دارای لوازم و تبعات خاص خود است که برآیند آن در حوزه فلسفه سیاسی، ارائه و تأیید نظریه حکومت معصوم و نیز حکومت ولی فقیه در امتداد آن است.
The issue of justice is an important topic particularly from a political-philosophical dimension. By relying on the theoretical principles underlying AyatullahJawÁdÐÀmulÐ’s views and by analyzing his thoughts from his various works, the author has attempted to seek out Ayatullah JawÁdi’s understanding of this concept. According to Ayatullah JawÁdi, justice is no different from conforming to reality. Apart from the fact that this understanding is in harmony with the respected scholar’s philosophical approach—which is the approach of Transcendental Theosophy—it is corroborated through numerous instances and examples found within his works. This understanding also carries its own necessary implications and particular consequences which, in the realm of the philosophy of politics, leads it to presenting and confirming the government of the infallible. The governance of the jurist is logical extension of this.
https://hikmat.isramags.ir/article_6644_ebf2e995063f572aa6b7e58843e9e7c1.pdf
عدالت
عدالت سیاسی حقیقت
فلسفه سیاسی
حکومت معصوم
حکومت ولی فقیه
Justice - Reality - philosophy of politics - The governance of the jurist
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-04-21
3
1
129
146
6645
Research Paper
فلسفه حقوق بشر از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
The Philosophy of Human Rights Based on the Views of Ayatullah Jawadi Àmuli
حمید پارسانیا
1
حقوق بشر از زمینههای وجودی معرفتی و غیر معرفتی بهره میبرد که زمینههای وجودی معرفتی آن عبارتند از: مبانی، منابع و مبادی یا پایههای اعتقادی که آن هم شامل پایههای هستیشناختی، انسانشناختی و معرفتشناختی میشود. فلسفه حقوق بشر به دو معنا میتواند مطرح شود: یکی دانشی درجه دوم که از پیوند حقوق بشر با مبانی و پایههای اعتقادی آن سخن میگوید. فلسفهٴ حقوق بشر در این معنا، بخشی از روششناسی بنیادین حقوق بشر است. دیگری دانشی درباره مبانی و پایههای اعتقادی و متافیزیکی حقوق بشر است که صحت و سقم آنها را میسنجد فلسفه حقوق بشر در صورت اخیر، بخشی از متافیزیک خواهد بود.
در این مقاله، ابتدا از حداقل پایههای اعتقادی لازم برای تدوین جهانی حقوق بشر سخن میرود و از آن پس مبادی هستیشناختی، انسانشناختی و معرفتشناختی حقوق اسلامی بشر به بحث گذاشته میشود. سپس منابع و مبادی متخذ از آن اصول تبیین میشود و در نهایت با مقایسهای تطبیقی، امتیازهای حقوق بشر اسلامی در قیاس با اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکر میشود.
Human rights is composed of epistemological-ontological dimensions as well as non-epistemological ones. The former is composed of principles, sources, and fundamental or foundations of belief. Thesefoundations include ontological foundations, anthropological foundations, and epistemological foundations.
The term “philosophy of human rights” can be used in one of two ways: The first is as a second-degree science which speaks to the relation and connection between human rights and its principles, sources, and foundations. Accordingly, the philosophy of human rights is part of the foundational methodological study of human rights. The second way that the term can be used is as a study of the sources, foundations and metaphysical beliefs of human rights. In other words, it pertains to its truth or error. In this sense, the philosophy of human rights would fall under metaphysics.
This article begins by discussing the basic principles and foundational beliefs that are necessary in formulating a universal set of human rights. Thereafter, the ontological, anthropological, and epistemological foundations of the Islamic rights of man are discussed. The sources and foundations, which are extracted from those principles, are elaborated on. In conclusion, through a comparative process, the distinguishing features of Islamic human rights are mentioned in comparison to the Universal Declaration of Human Rights.
https://hikmat.isramags.ir/article_6645_f9d1870b5663195e97f65dc2b835dfee.pdf
فلسفه حقوق بشر
پایههای اعتقادی
متافیزیک
حقوق بشر اسلامی
معرفتشناسی
انسانشناسی
philosophy of human rights
foundational beliefs
Metaphysics
Islamic human rights
Epistemology
Anthropology
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-04-21
3
1
147
165
6646
Research Paper
امکان معرفت تجربی به خدا در اندیشه اسلامی و حدود آن با تأکید بر دیدگاه صدرایی
The Possibility and Limits of the Experiential Knowledge of God in Islamic Thought with an Emphasis on the Sadrian Point of View
علی شیروانی
1
بسیاری از فیلسوفان دین برجسته مسیحی، تجربه دینی را همان تجربه خدا تفسیر میکنند و تجربه خدا در نظر کسانی مانند سویینبرن و آلستون ـ دو تن از فیلسوفان دین برجسته معاصر ـ نوعی معرفت تجربی به خداوند است. این مقاله با بیان دیدگاه حکمت متعالیه صدرایی درباره حدود و انواع معرفت انسان به خدا، راه را برای دستیابی به موضع ایشان درباره معرفت تجربی به خداوند هموار کرده، اصول موردنظر ایشان در این خصوص را تبیین میکند؛ از جمله این اصول آن است که: کُنه ذات خداوند به هیچوجه برای هیچکس جز خود او مکشوف نیست و بنابراین معرفت تجربی به خداوند هرگز به کُنه ذات حق تعلق نمیگیرد؛ تعلق معرفت حضوری و بیواسطه به اسما و تجلیات خداوند امری ممکن، محقق و بلکه فراگیر است؛ آنچه اختصاصی است، علم به چنین علمی است، نه اصل آن؛ مراتب این علم، متناسب با درجات قرب به خداوند است؛ اگر معرفت تجربی به خداوند مصداق علم حضوری باشد، دارای بالاترین درجه اعتبار معرفتی خواهد بود.
Many of the prominent Christian philosophers of religion interpret religious experience as experience with the Divine. According to individuals such as Swinburne and Alston—two leading contemporary philosophers of religions—experience with the Divine is a type of experiential knowledge of God. By presenting the viewpoint of Sadrian Transcendental Theosophy regarding the limits and types of man’s knowledge of God, this article paves the way for understanding MullÁSadrÁ’s stance regarding experiential knowledge as it pertains to God and elucidates on its relevant principles. By way of example, one of these principles is the following: on no account can the core of God’s essence be disclosed to anyone except God Himself. Hence, experiential knowledge of God will never pertain to the core of His essence. However, experiential and unmediated knowledge of God’s Names and manifestations is a possible phenomenon that cannot only be materialized, but it is actually prevalent. That which is exclusive is knowledge of such a knowledge, not its principles. The levels of this knowledge correspond to the levels of divine proximity. If experiential knowledge of God is an example of knowledge by presence then it will possess one of the highest degrees of gnostic authenticity.
https://hikmat.isramags.ir/article_6646_9477ed5b9c415a1d69426809002502f2.pdf
تجربه دینی
تجربه خدا
معرفت تجربی به خدا
معرفت به خدا
حکمت متعالیه
religious experi ence
divine experience
experiential knowledge of God
knowledge of God
transcendental theosophy