per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-06-22
3
2
7
26
6633
Research Paper
مرزهای میان عرفان نظری و فلسفه
Theoretical ‘Irfan and How It Differs from Philosophy
آیت الله جوادی آملی
1
آدمی برای شناخت واقعیتها از چهار روش حسی تجربی، نقلی وحیانی، عقلی برهانی و شهودی عرفانی بهره میبرد و از همین رهگذر، علوم گوناگونی را محقق کرده است که در بین آنها فلسفه و عرفان نظری، از روش عقلی برهانی استفاده میکنند. روش عقلی، حقایق کلی را که با تفسیر و انتزاع از محسوسات خارجی به دست میآید و نیز محصول شهود عرفانی را، با برهان و استدلال تعلیل میکند. عرفان نظری صرف تبیین و گزارش مشهودات عارف نیست؛ زیرا عرفان نظری از سنخ علم مصطلح و در حوزهٴ علم حصولی است و چون از سنخ علم حصولی است، نیاز به تعلیل دارد. برای بیان این مطلب لازم است عناوینی چون عرفان عملی و عرفان نظری و عرفان نقلی و عرفان شهودی از هم تفکیک شود؛ زیرا عرفان عملی، برنامهٴ سلوک و راهی است برای شهود حقایق، و عرفان شهودی چیزی جز آنچه عارف در مقام شهود حقایق دریافت میکند، نیست و عرفان نقلی گزارشی از یافتههای شهودی عارف است؛ اما عرفان نظری تعلیل و اقامهٴ برهان و استدلال برای امکان یا ضرورت یافتهها است تا برای غیر شاهد قابل پذیرش و دلپذیر باشد. این دانش مانند فلسفه که آن نیز از سنخ علوم حصولی و نیازمند به برهان و استدلال است، در یک حوزهٴ علمی قرار دارند. در این صورت باید تمایز فلسفه و عرفان نظری را تبیین کرد که این تمایز در روش و ظرافت مفاهیم و ظرفیت ذهن ما و مانند آن است. مقالهٴ حاضر در حد میسور به این مسئله میپردازد.
The aim of the paper is to shed light on subject matters in different branches of mysticism. Empirical, transmitted, rational demonstrational and intuitional knowledge are four sources of human knowledge through which various branches of sciences have been established. Among sciences, philosophy and theoretical mysticism (‘irfan) are derived from rational thinking more than others. According to the author, arguments in theoretical ‘mysticism do not merely rely on personal intuition and inspiration; rather its principles – like philosophy’s– are also supported by rational demonstration because it contains perceptional propositions. This is in contrast to practical mysticism which has no rational demonstration. It consists of practical advices for the wayfarer; however, according to the author, there are two further branches of practical mysticism– namely intuitional and transmitted mysticism. Intuitional mysticism is nothing more than the mystic’s personal intuitions which can be conveyed to others. Transmitted mysticism consists of pieces of practical advice narrated by mystics or the wayfarer– the advice and practical principle which they have already successfully experienced on the course of their own spiritual journeys.
https://hikmat.isramags.ir/article_6633_29ee53f58c8bfe1d2d323a4f1b709ff7.pdf
عرفان شهودی
عرفان نقلی
عرفان نظری
فلسفه
برهان و استدلال
علم حصولی
علم حضوری
intuitional mysticism
transmitted mysticism
theoretical ‘mysticism
practical mysticism
logical demonstration
perceptional knowledge
Presential Knowledge
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-06-22
3
2
27
48
6634
Research Paper
فص حکمة مَلکیه فی کلمة لوطیه
Chapter of Wisdom of Malikiyyah about the Concept of Loatiyyah
حمید پارسانیا
1
فص لوطی مشتمل بر حکمتی است که بر قلب حضرت لوطA به حسب اسم غالب بر او، افاضه شده است. این حکمت مستفاد از تمنای قوت و شدتی است که قرآن کریم به او نسبت میدهد. قیصری اهم مطالبی را که این فص به آنها میپردازد، سه مطلب میداند: 1. ذاتی بودن ضعف برای انسان و دیگر مخلوقات؛ 2. مانع شدن کمال معرفت در تصرف انسان کامل به همت؛ 3. بیان اسرار قدر. از جمله مطالب مهم دیگری که این فص به آنها میپردازد، تبیین تضاد تکوینی اشیاء و نزاع تشریعی مؤمنان و کفار است. در این تبیین با حفظ جایگاه شهود وحدت، دلایل شکلگیری نزاع تشریعی در موطن کثرت توضیح داده میشود.
مطالب این نوشتار مطابق متن فص لوطی و شرح قیصری سامان یافته و با همان نظم و ترتیب پیش رفته است، این فص به مسائلی میپردازد که در بیشتر حوزههای علوم انسانی، محل بحث و گفتوگو است.
The focus of this paper is to explore a few important mystical points in the Chapter of Wisdom of Malikiyyah in Fusus al-Hikam which deals with the concept of Lutiyyah.
The chapter of Luti in Fusus al-Hikam consists of a wisdom revealed to the Prophet Loath (as). This wisdom was the result of his intense longing for God referred to in the Qur’an. Dawud al-Qaysari introduces the main four topics which are examined in this chapter: 1- weakness of existence in human beings and other creatures is inherited in their essence. 2. Being perfect knowledge as obstacle for mystic’s free activities 3. Revealing the secrets of Divine Determination
Another important issue in this chapter is natural genetic contradiction in natural things on the one hand and intellectual contradiction among believers and unbelievers on the other. Here, the author of the book explains the concept of Unity and how multiplicity is the cause of all contradictions in the physical world.
https://hikmat.isramags.ir/article_6634_0047061f23711f9cda6a0713e0b1e611.pdf
مَلک
قوّت
ضعف
سرالقدر
همّت
وحدت
کثرت
تضاد
نزاع
انسان کامل
استخلاف
هدایت
Intensity
weakness
secret of determination
Unity
multiplicity
perfect man
guidance
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-06-22
3
2
49
63
6635
Research Paper
پیدایی کثرت از منظر عرفان و فلسفه
Mystics and Philosophers’ views on Emerging Multiplicity from Absolute Unity
سید محسن میری (حسینی)
1
مقالهٴ حاضر، نخست به تبیین اجمالی برخی مبانی نظری عرفانی در پیدایش عالم، همچون وحدت شخصی وجود و اعتباری بودن کثرت، تعینات وجود قبل از پیدایش کثرت و پس از آن میپردازد. سپس نحوهٴ پیدایی عالم را از منظر عرفان برمیرسد و در هر دو بحث، تفاوت این دیدگاه را با دیدگاه فلسفی به نحوی اجمالی بیان میکند. در این مقاله چگونگی ظهور اسما و صفات الهی و تعینات و نسبتهای متکثر آن و نیز اینکه این امور با ترتیبی خاص از او ناشی میشوند، مورد بررسی قرار گرفته، نقش قاعدهٴ الواحد در این بحث، ویژگیهای صادر اول و تفاوت دیدگاه عرفانی و فلسفی و نیز تحلیل و نقد برخی گفتههای ابن عربی در این خصوص بیان میگردد.
از آنجا که در برخی از دیدگاههای عارفان اختلاف نظرهایی وجود دارد و انعکاس این اختلافات موجب دور شدن مقاله از هدف اصلی میگردید، آنچه در این مقاله به عرفان و عارفان نسبت داده شده است، عمدتا بر اساس تبیین و تشریح حضرت استاد آیت الله جوادی آملی از عرفان نظری میباشد و موارد معدودی هم که به دیدگاه عرفانی بزرگان دیگر اشاره شده، مواردی است که با این تبیین همخوانی دارد. ضمن اینکه در ارائه نظریات حکمت مشاء، صرفا بر آرای ابن سینا تأکید شده است.
With a mystical approach, the paper briefly elaborates the difference between the two methods of mysticism and philosophy in dealing with the issues of the creation of the universe, the individual unity of existence, the concept of multiplicities as an unreal phenomenon in mysticism (‘irfan) and how the individual existents exist before they come into the realm of determinations and the physical realm. According to the mystico-philosophical principles, multiplicity logically cannot emerge from Absolute Unity. The paper attempts to show how this can be justified by mystics and philosophers. It also discusses their different approaches to the issue of the manifestation of God’s names and attributes in the realm of multiplicity. In this comparative discussion, some of Ibn Arabi’s ideas will be examined as well. It worth to note that the ‘irfani and mystical principles examined in this paper are mainly based on Ayatullah Jawadi Amuli’s explanations and very rarely the arguments of other mystics are examined unless where their arguments are required for more clarification. As for the principles of the peripatetics, the paper focuses solely on Ibn Sina’s thought on the relevant issues.
https://hikmat.isramags.ir/article_6635_d99fa446adf36558aa0e26bc7d3f94c0.pdf
کثرت
وجود
عرفان
صادر اول
فیض منبسط
هویت مطلقه
احدیت
حقیقت محمدیه
فیض اقدس
واحدیت
فیض مقدس
Unity
multiplicity
mysticism
philosophy
attributes
manifestation
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-06-22
3
2
67
86
6636
Research Paper
آیا عرفان نظری ممکن است؟
Does the science of Theoretical Mysticism exist?
محمد فنایی اشکوری
eshkevari@qabas.net fanaei.ir
1
عرفان نظری از علومی است که در حدود قرن هفتم هجری در جهان اسلام، عمدتا به ابتکار محیی الدین ابن عربی شکل گرفت و از آن زمان تاکنون در حوزههای معنوی و حِکمی اسلامی مطرح بوده است. این علم عهدهدار ارائهٴ جهانبینی عرفانی است و در آن یافتههای شهودی عرفا تجزیه و تحلیل و احیانا بر دعاوی آنان استدلال عقلی یا نقلی میشود. اما استخراج یک جهانبینی نظری از تجربههای عرفانی، هنگامی میسر است که اولا شهود عرفانی را ممکن بدانیم؛ ثانیا فی الجمله برای آن اعتبار و حجیت قائل باشیم؛ ثالثا به توانمندی عقل بر فهم شهودهای عرفانی معتقد باشیم؛ رابعا تجربهٴ عرفانی را قابل توصیف و بیان بدانیم. اینها از مهمترین پیشفرضهای امکان عرفان نظری است. اما این پیشفرضها چه از سوی برخی از عرفا و چه از طرف برخی فلاسفه در شرق و غرب، همواره مورد مناقشه بوده است. بنابراین، امکان عرفان نظری به عنوان یک علم، وابسته به اثبات این پیشفرضها است. مفروضات مزبور از مبادی تصدیقی عرفان نظری است که باید در «فلسفهٴ عرفان نظری» تحقیق شود. از سوی دیگر، از آنجا که عرفان نظری و فلسفهٴ اولی، مسائل مشترک بسیاری دارند، توجیه علمی همچون عرفان نظری، در گرو پاسخ به این پرسش است که تفاوت عرفان نظری با فلسفهٴ اولی، به ویژه فلسفههایی که رنگوبوی عرفانی دارند، چیست.
The possibility of theoretical mysticism depends on a few paradigms: a) the possibility of direct mystical knowledge b) this kind of knowledge’s being credibly able to find the realities c) Man is capable of having direct and intuitional knowledge d) we accept that personal intuitional knowledge can be conveyed to others. After showing how the above paradigms have been rejected by different mystical and philosophical schools in the East and the West, the author attempts to demonstrate that theoretical mysticism’s being possible depends on resolving the above four paradigms. With a comparative approach the paper also discusses the case of mystical philosophy and whether it is credible.
https://hikmat.isramags.ir/article_6636_0544effeffb7c1b4b7c6560b772d5a04.pdf
عرفان نظری
تجربهٴ عرفانی
امکان شهود
حجیت شهود
ورای طور عقل
بیانناپذیری
theoretical mysticism
Mystical experience
possibility of intuition
credibility of institution
beyond mode of intellect
being un-expressible
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-06-22
3
2
87
105
6637
Research Paper
تبیین عقلانی فنا در عرفان اسلامی
Rational Explanation of Annihilation in Islamic Mysticism
ابوالفضل کیاشمشکی
1
عارفان در مسیرسلوک الی الله، منازل و مقاماتی را پشت سر مینهند که فهم آنها برای غیر اهل عرفان، خالی از صعوبت نیست. به همین دلیل اغلب متفکران میکوشند تا با تکیه بر مبانی فکری و نظری خویش، تبیین (explanation) یا توضیحی فهمپذیر از حالات و تجربههای عرفانی به دست دهند. اما توفیق این تبیینها کاملا تحت تأثیر قوت و توانمندی مبانی مذکور قرار دارد. یکی از مقامات عرفانی که فهم خردپسند آن برای غیر اهل عرفان بسیار دشوار بوده و به همین دلیل نظریههای مختلفی در تبیین آن مطرح شده است، مقام یا حال «فنا» است. دستاوردهای مختلف علمی و فلسفی، دستمایههای درخوری برای تبیین فنا در اختیار مینهند که در جای خود ارزشمندند, اما این نوشتار کوشیده است تا نشان دهد تنها تبیین موفق در این مسئله، تبیینی است که بر پایهٴ اصول حکمت متعالیه و عرفان نظری ارائه شده است.
In their spiritual journeys, mystics should travel through different stages in which they gain mystical experiences some of which can hardly be expressed to others. Elaborating the spiritual state of annihilation (fanaʾ), this paper attempts to show how understanding this state is difficult and controversial in Islamic mysticism. The author attempts to discuss different aspects of this phenomenon and demonstrate that the only mystical school which has had any success in explaining the reality of fanaʾ is the school of Transcendent Philosophy.
https://hikmat.isramags.ir/article_6637_e93511e6b5edc1f1a0ab70382b45758e.pdf
فنا
عرفان
تبیین عقلانی
عرفان نظری
حکمت متعالیه
annihilation
mysticism
intellectual explanation
theoretical mysticism
Transcendent philosophy
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-06-22
3
2
107
136
6638
Research Paper
شناختهای لازم در سلوک عملی با نظر به آرای علامه جوادی آملی
Allamah Jawadi Amuli and the Necessary Cognitions in Spiritual Wayfaring
محمدجواد رودگر
1
نوشتار حاضر در صدد تبیین اجمالی شناختهای لازم در سلوک عملی و شرایط، مبانی و مقدمات آن،بر محور آرای علامه جوادی آملی است. نیز کوشش شده است تا گامی در نظامسازی سلوکِ وحیانی در بُعد ایجابی برداشته و راهبردها و کاربردهای آن را نشان دهد و از این رهگذر عرفانهای بشری، شبه عرفانها یا عرفانهای مونتاژ را برمیرسد. گفتمان حاکم بر سلوک عملی در آرای علامه جوادی آملی، توحید و عبودیت بر صراط مستقیم شریعت حقه محمّدیهB است که عنصر معرفتِ نفس شهودی و مؤلفه ولایت انسان کامل معصومA اُسّ و اساس آن است.
The paper discusses the situation and role of cognition in a wayfarer’s spiritual journey. The argument is presented with a focus on Allamah Javadi’s views on this subject which are based primarily on the Unity of God and the Right Path and the concept of wilayah in the Shari’a and Shi’a Islamic thought. Having examined his view, the paper attempts to criticise false mysticism in its
Various forms and how they are derived from genuine practical mysticism.
https://hikmat.isramags.ir/article_6638_dc3cdebf483912b194ab55f7be056dc8.pdf
عبدالله جوادی آملی
سیر و سلوک
معرفت نفس
شهود شریعتگروانه
توحید
ولایت
Jawdi Amuli
wayfaring
knowing the soul
religious intuition
unity of god
Wilayat
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا
2383-2916
2011-06-22
3
2
137
156
6639
Research Paper
عرفان و عقلانیت
Irfan and Intellectuality
اسدالله شکریان
1
عرفان اصیل اسلامی با درونمایههای معرفتی عمیق و برتر از دیگر روشها، راهی استوار برای بار یافتن به ساحت حقیقت عالم است. تبیین و تحلیل این نظام، بر اساس نظام عقلانی و ارائه تصویری عقلپذیر، از مسائل عرفانی، دغدغهٴ نوشتار پیش رو است.
Islam’s mysticism (‘irfan) along with its profound principles is a reliable, intellectual system of thought which establishes a rational method for understanding the reality of the universe. The paper attempts to give a logical analysis of a few mystical principles to prove this assertion.
https://hikmat.isramags.ir/article_6639_b1bf39e97fb164f6fe279685c212bda4.pdf
عقل
عقلانیت
کشف
شهود
Intellect
Intellectuality
intuition
unveiling