@article { author = {Sharifi, Hesam al-Din}, title = {Ayatollah Javadi Amoli on the relation between the conventional and Genesis}, journal = {Isra Hikmat}, volume = {8}, number = {2}, pages = {5-26}, year = {2016}, publisher = {Affiliated to the Ma‘arij Research, Center for Revelatory Sciences}, issn = {2383-2916}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Allameh Tabatabai became very popular in his discussions of conventional concepts. There are different views on how to interpret his words. Ayatollah Javadi Amoli, one of his most distinguished students, has described and completed the Allamah’s view. In his words, “conventional” is sometimes an attribute of existence and sometimes an attribute of concept. For him, the conventional existence and concept has a kind of genetic and noumenal origin, and consequently, it has a genesis and a noumenon. Accordingly, purely conventional or social concepts and propositions could have also their own noumenon or truth, provided that the root and the end of the convention is real and noumenal, and this origin is certain. In this case, the conventional proposition will necessarily be true and certain, and a rational argument can be made for these propositions. If the root and the end of the conventional are not true and certain, then it will not have a noumenal validity.}, keywords = {the conventional,conventional concept,conventional existence,noumenon,certainty}, title_fa = {رابطه اعتباریات و تکوین از نظر آیت الله جوادی آملی}, abstract_fa = {علامه‌طباطبایی مفاهیم اعتباری را در بحث‌های خود بسیار رواج داد. در تفسیر سخنان ایشان دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. آیت‌الله‌جوادی ‌آملی، یکی از شاگردان برجستۀ ایشان، به شرح و تکمیل دیدگاه علامه پرداخته است. در سخن ایشان، اعتباری گاهی صفت وجود و گاهی صفت مفهوم است. به‌نظر ایشان وجود و مفهوم اعتباری، ریشه و غایتی تکوینی و نفس‌الامری دارند و به‌تبع، خود آن‌ها هم تکوین و نفس‌الامر دارند؛ براین‌اساس، مفاهیم و گزاره‌های اعتباری محض یا اجتماعی هم گاهی نفس‌الامر و حقیقت دارند؛ به شرطی ‌که ریشه و غایت اعتبار در آن‌ها، حقیقی و نفس‌الامری باشد و یقین به این ریشه و غایت حاصل شده باشد؛ دراین‌صورت، گزارۀ اعتباری، ضرورت صدق و یقین دارد و بر این گزاره‌ها می‌توان برهان اقامه کرد. اگر ریشه و غایت اعتبار، حقیقی و یقینی نباشند، اعتبار نفس‌الامر ندارد.}, keywords_fa = {اعتباریات,مفهوم اعتباری,وجود اعتباری,نفس‌الامر,یقین}, url = {https://hikmat.isramags.ir/article_63531.html}, eprint = {https://hikmat.isramags.ir/article_63531_1f2732fb504a1ff861b9bec3586701c5.pdf} }