@article { author = {mullaei, reza}, title = {The Study of Different Explanations of Unveiling of Acquired Knowledge (al-'Ilm al-Husuli) in Islamic Philosophy}, journal = {Isra Hikmat}, volume = {6}, number = {4}, pages = {53-72}, year = {2015}, publisher = {Affiliated to the Ma‘arij Research, Center for Revelatory Sciences}, issn = {2383-2916}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The study of different explanations of unveiling of acquired knowledge (al-'Ilm al-Husuli) is the problem of this article. Islamic philosophers divided knowledge into acquired knowledge and knowledge by presence. Unveiling of acquired knowledge for Islamic philosophers was certain. They explain it through four ways: the objectivity of quiddity, the concept of quiddity, the absolute concept, the existence of knowledge. In this article, we detail every explanation in order to evaluate of strengths and weaknesses. Although the explanation of Islamic philosophers has some strength, the weaknesses should be removed}, keywords = {acquired knowledge,the objectivity of quiddity,the concept of quiddity,the absolute concept,the existence of knowledge}, title_fa = {بررسی تبیین‌های مختلف از کاشفیت علم حصولی در فلسفه اسلامی}, abstract_fa = {مسئله این نوشتار، بررسی تبیین‌های مختلف از کاشفیت علم حصولی است. فیلسوفان مسلمان، علم را به حضوری و حصولی تقسیم کرده‌اند. حکایت‌گری و کاشفیت علم حصولی برای فیلسوفان مسلمان، مسلم بوده است. تببین فیلسوفان مسلمان از کاشفیت علم حصولی، مختلف است. آن‌ها کاشفیت علم حصولی را گاهی با عینیت ماهوی، گاهی با مفهوم ماهیت، گاهی با مطلق مفهوم و گاهی با وجود علم تبیین کرده‌اند. در این مقاله هریک از این تبیین‌ها را شرح و بسط داده، ضعف‌ها و قوت‌هایشان را بررسی می‌کنیم. اگرچه تبیین فیلسوفان مسلمان از کاشفیت علم حصولی قوت‌هایی دارد، ضعف‌هایشان باید رفع شده و تکمیل شوند.}, keywords_fa = {علم حصولی,تبیین کاشفیت,عینیت ماهوی,مفهوم ماهیت,مطلق مفهوم,وجود علم}, url = {https://hikmat.isramags.ir/article_13552.html}, eprint = {https://hikmat.isramags.ir/article_13552_51134bee7b4b23973453064ac16a0755.pdf} }