@article { author = {sheikh, mahmoud}, title = {Investigating the Possibility of Shiite Mysticism}, journal = {Isra Hikmat}, volume = {10}, number = {1}, pages = {47-69}, year = {2018}, publisher = {Affiliated to the Ma‘arij Research, Center for Revelatory Sciences}, issn = {2383-2916}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This article responds to the question of whether something is possible under the name of Shia mysticism. One can discuss the three meanings of Shi'ite mysticism: Shiite mysticism means Shiite mysticism; Shi'a mysticism means a set of Shi'i interpretations of mystical notions; and Shi'a mysticism means spiritual consciences and spiritual findings consistent with Shi'a mentality. In the first two meanings of Shiite mysticism, it is a researcher. In the first sense, the evidence of the history of many Shiites was spiritual conduct and observation and revelation, as well as works in the scientific aspects of mysticism; in the second sense, the interpretation of mystical teachings and experiences based on the Shi'a beliefs, Shi'a mysticism is also researched, especially in the issue of Wilayat and Khatmat It (in history, many collections of these discussions can be found in the form of essays and works).The discussion of the third meaning of Shi'a mysticism (ie, the Shi'a mystical experience) is subject to an intrinsic or structuralist position on the nature of mystical experience.}, keywords = {Islamic mysticism,Shiite mysticism,essentialism,constructivism}, title_fa = {بررسی امکان تحقق عرفان شیعه}, abstract_fa = {این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا عرفان شیعه امکان تحقق دارد یا نه. می­توان از سه معنای عرفان شیعه بحث کرد: عرفان شیعه به‌معنای عرفان شیعیان؛ عرفان شیعه به‌معنای مجموعه­ای از تفاسیر شیعی از انگاره­های عرفانی یا علم عرفان شیعی؛ عرفان شیعه به‌معنای وجدانیات و یافته­های معنوی منطبق بر ذهنیت شیعی. دو معنای نخستِ عرفان شیعه محقق است. به‌گواه تاریخ، شیعیان زیادی اهل سلوک معنوی، مشاهدات، مکاشفات و نیز آثاری دربارۀ ابعاد علمی عرفان بوده­اند. تفسیر آموزه­ها و تجربیات عرفانی بر مبنای معتقدات شیعه نیز محقق است؛ به­ویژه در مسئلۀ ولایت و خاتمیت آن (در طول تاریخ مجموعه­های فراوانی از این مباحثات را در نصوص و آثار می­توان یافت). بحث دربارۀ معنای سوم عرفان شیعه (تجربۀ عرفانی شیعی) منوط به موضع‌گیری ذات­گرایانه یا ساخت­گرایانه دربارۀ ماهیت تجربه عرفانی است.}, keywords_fa = {عرفان اسلامی,عرفان شیعه,ذات‌گرایی,ساخت‌گرایی}, url = {https://hikmat.isramags.ir/article_100605.html}, eprint = {https://hikmat.isramags.ir/article_100605_2cbc7710fc9f6ac036308b963104958a.pdf} }