@article { author = {Soltani, Mostafa}, title = {The Modern Interpretations of the Revelations from Ayatollah Javadi Amoli’s Point of View}, journal = {Isra Hikmat}, volume = {5}, number = {3}, pages = {5-28}, year = {2013}, publisher = {Affiliated to the Ma‘arij Research, Center for Revelatory Sciences}, issn = {2383-2916}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Revelation and the issues related to it have been the focus of the intellectuals’ interpretations even during the time that it was being revealed. In order to understand the nature of revelation, two kinds of interpretations have been presented: a) Divine interpretation, and b) human interpretations. Those who have presented human interpretations of the revelation have done so in two separate forms of “traditional” and “modern” with the traditional form having been presented in the age of the revelations and the modern ones being presented in the contemporary era. The present research is an attempt to investigate the interpretations of the modern exegetes of the revelation and it seeks to find out about the viewpoint of ayatollah Javadi Amoli about the modern interpretations of the revelation made by Neo-Mutazilites (prophetic experience). Ayatollah Javadi Amoli has addressed this issue from the rational and traditional points of view. He believes that the Quran itself is the only reliable and valid reference for finding the answers in this regard. Based on his viewpoint, revealed knowledge and prophetic wisdom are “superhuman realities” and of “parapsychological” nature. The Prophet (may Allah bless him and his descendants) would receive this knowledge by means of his “special connection” with Allah. Moreover, Allah also revealed his Divine words to the Prophet with or without a mediator.  }, keywords = {the concept of revelation,revealed knowledge,modern interpretations,the source of revelation,prophetic experience,the Quran}, title_fa = {قرائتهای نوین وحی در اندیشه آیت الله جوادی آملی}, abstract_fa = { وحی و مباحث مربوط به آن، همگام با نزولش کانون تحلیل متفکران قرار گرفته است، در فهم ماهیت وحی دونوع تحلیل ارائه شده است. الف) تحلیلی الهی، ب) تحلیلی بشری. کسانی که تحلیل بشری از وحی ارائه می دهند آن را به دو بیان، سنتی ونوین، در دو دوره، عصر نزول و دوران معاصر مطرح کرده اند. پژوهش پیش رو ناظر به تفسیر تحلیل گران نوین وحی بوده بدنبال ارائه پاسخی به این پرسش است که دیدگاه استاد نسبت به قرائت های نوین وحی دراندیشه نومعتزلیان (تجربه نبوی) چیست؟ استاد جوادی آملی از منظر عقل و نقل به سؤال فوق پاسخ داده اند. ایشان معتقدند قرآن خود تنها مرجع صالح برای پاسخ گویی به این پرسش است. دراندیشه استاد، معرفت وحیانی و شعور پیامبری «حقیقتی فوق بشری» و «فراروانشناختی» دارد. پیامبر (ص) بوسیله «ارتباط خاص» خود با خداوند این معرفت را دریافت می کند. خداوند نیز کلام وحیانی خود را با واسطه یا بدون واسطه به پیامبر (ص) نازل می کند.  }, keywords_fa = {مفهوم وحی,معرفت وحیانی,قرائت های نوین,مبداء وحی,تجربه نبوی,قرآن}, url = {https://hikmat.isramags.ir/article_6795.html}, eprint = {https://hikmat.isramags.ir/article_6795_86e80d314163e96a600a333bdcd8a868.pdf} } @article { author = {Ataaii, Mahdi and Taqizadeh Tabari, Abasaleh}, title = {Examining the Conditions of the Possible Adoption of the Greek Philosophical Heritage at the Beginning of the Establishment of Philosophy in the Islamic World}, journal = {Isra Hikmat}, volume = {5}, number = {3}, pages = {29-59}, year = {2013}, publisher = {Affiliated to the Ma‘arij Research, Center for Revelatory Sciences}, issn = {2383-2916}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present research seeks to discuss the emergence of the Islamic philosophy in the Islamic world by means of the concept of conditions for adoption. Of course what is investigated in this paper is the possibility of the adoption of the Greek philosophical heritage in the Islamic philosophy during its onset. In other words, the attempt is made here to realize under what conditions Muslim intellectuals faced the Greek philosophical heritage and were, then, able to absorb such heritage and make it their own. An understanding of such conditions in that historical era, and if we are able to understand the Muslim philosophers, will open new possibilities for our condition today and for our relations with the western human sciences and in order to establish Islamic human sciences. To this end, it will be shown that “seeking the truth” and “considering thinking by means of thinking” have been among the most important conditions that made the establishment of the Islamic philosophy, by means of the Greek philosophical heritage, possible.  }, keywords = {conditions of the possible adoption,the onset of philosophy,Islamic Philosophy,Greek philosophical heritage,Truth,thinking}, title_fa = {بررسی شرایط امکان اخذ میراث فلسفی یونان در آغاز تأسیس فلسفه در عالم اسلام}, abstract_fa = {در پژوهش پیش‌رو تلاش بر آن است تا با سود جستن از مفهوم شرایط امکان، آغاز فلسفه اسلامی در جهان اسلام مورد بحث قرار گیرد. البته مدنظر این نوشتار، بررسی شرایط امکانِ آغازِ فلسفه اسلامی در نسبت با میراث فلسفی یونان است. به عبارت دیگر می‌خواهیم ببینیم متفکران مسلمان بواسطه چه شروطی، با میراث فلسفی یونان مواجهه پیدا کردند و توانستند این میراث را به درون کشیده و از آنِ خود کنند. فهمِ این شرایط در آن دوره تاریخی، اگر با فیلسوفان مسلمان وارد گفتگو شویم، امکان‌هایی را برای امروز ما در برقراریِ نسبت با علوم انسانیِ غربی و بنا نهادن علوم انسانیِ اسلامی خواهد گشود. نشان خواهیم داد که «طلب حقیقت» و «توجه به تفکر از ناحیه تفکر» از شروط مهمی بودند که تاسیس فلسفه اسلامی را در نسبت با میراث فلسفه یونانی ممکن کردند.    }, keywords_fa = {شرایط امکان,آغاز فلسفه,فلسفه اسلامی,میراث فلسفی یونان,حقیقت,تفکر}, url = {https://hikmat.isramags.ir/article_6797.html}, eprint = {https://hikmat.isramags.ir/article_6797_e30bd574ddee9ec2003c0399f168de14.pdf} } @article { author = {Salavati, Abdullah}, title = {The Philosophical Confrontation of Mulla Sadra with Bin Arabi’s Mysticism}, journal = {Isra Hikmat}, volume = {5}, number = {3}, pages = {62-108}, year = {2013}, publisher = {Affiliated to the Ma‘arij Research, Center for Revelatory Sciences}, issn = {2383-2916}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Indeed Mulla Sadra had been extensively influenced by bin Arabi’s school of thought. This is why some have considered Mulla Sadra, not as the founder of a school of thought, but as subordinate to Mulla Sadra. However, in this paper first Mulla Sadra’s critical view of bin Arabi’s mysticism and a list of his criticisms in this regard will be presented. Then it will be discussed that, though Mulla Sadra’s school of thought initially accepts bin Arabi’s mystic views, there are some differences between these two as well. These differences can be found in the existential views, diversity of methods, and emphasis that is put on logics. Moreover, since Mulla Sadra’s philosophy is like an epistemic network that includes speculation, problems, method and purpose, if some of its sides are changed other sides will also change dramatically.  }, keywords = {transcendent theosophy,existential speculation,Mulla Sadra,mysticism,bin Arabi}, title_fa = {مواجهه فلسفی ملاصدرا با عرفان ابن‌‌عربی}, abstract_fa = {بی‌تردید ملّاصدرا از مکتب ابن‌عربی به طور گسترده‌ای تأثیر پذیرفته است؛ از این رو، برخی ملّاصدرا را نه مؤسس یک نظام فکری که تابع ابن‌عربی دانسته‌اند. چگونه می‌توان با وجود استفاده گسترده ملاصدرا از ابن عربی، حکمت متعالیه او را فلسفه‌ای مستقل دانست؟ این پرسش پایه این جستار است. دستاورد این پژوهش نیز عبارت است از اینکه: مکتب فلسفی ملّاصدرا در عین پذیرش اولیۀ اقوال عرفانی ابن‌عربی، وجوه تمایزی نیز نسبت به آن دارد؛ تمایزهایی در محورِ نگرش وجودی و تنوع روشی و تأکید بر برهان. همچنین، از آنجا که فلسفۀ ملّاصدرا به مثابه شبکۀ معرفتی مشتمل بر نگرش، مسائل، روش و هدف است، در پی دگردیسیِ برخی جنبه‌های عرفان ابن عربی در فلسفه ملاصدرا، دیگر جنبه‌های فلسفه او نیز دست‌خوش تغییرشده است.    }, keywords_fa = {حکمت متعالیه,نگرش وجودی,ملاصدرا,عرفان,ابن عربی}, url = {https://hikmat.isramags.ir/article_6805.html}, eprint = {https://hikmat.isramags.ir/article_6805_f168ee0f8ce826c74ec1e22c53971444.pdf} } @article { author = {Ghorbani, Amir and Hafez, Qader}, title = {A Review of the Epistemological Viewpoint of Mirza Mahdi Esfahani}, journal = {Isra Hikmat}, volume = {5}, number = {3}, pages = {85-108}, year = {2013}, publisher = {Affiliated to the Ma‘arij Research, Center for Revelatory Sciences}, issn = {2383-2916}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {A discussion of the epistemic foundations of a school of thought is, in effect, an attempt to explain the significance, realm, resources, method and logics of knowledge in that school of thought. In this regard, the Separation School, as one of the schools of thought in the history of Islamic thought, has a special epistemological foundation. Although this school of thought has been met by various differing interpretations and has undergone a number of modifications throughout history, the unchangeable emphasis of all its proponents have always been the necessity of making a distinction between the three sources of knowledge, i.e. the Quran (the revealed source), philosophy (the intellectual source), and mysticism (intuitive source) (Hakimi, 1996). This way, the proponents of the Separation school have sought to access religious and Quranic knowledge in its pure dorm and devoid of eclectic and interpreted matters (Hakimi, 1996). Thus, the source and the method of gaining the religious knowledge used by the Separation School are considered to be more genuine than the other two sources. In this regard, the ideas of Mirza Mahdi Esfahani, the founder of this school of thought, seem to be quite notable as they reflect a maximalist interpretation of the Separation approach. The present paper is an attempt to investigate this scholar’s epistemological principles.  }, keywords = {Intellect,revelation,mysticism,separation school,Mirza Mahdi Esfahani}, title_fa = {نقد و بررسی دیدگاه معرفت‌شناختی میرزا مهدی اصفهانی}, abstract_fa = {بحث از مبانی معرفتی یک نظام فکری، تلاش در جهت تبیین جایگاه، قلمرو، منابع، روش و منطق شناخت در آن منظومه است. مکتب تفکیک به مثابة یک نظام فکری در تاریخ اندیشة اسلامی مبانی معرفت‌شناختی ویژه‌ای در این میان دارد. این نحلة فکری گرچة تقریرهای متنوعی به خود دیده و در طول تاریخ تعدیل‌هایی در آن روی داده است اما، تأکید همة پیروان آن لزوم مرزبندی میان سه جریان شناختی یعنی قرآن (جریان وحی)، فلسفه (جریان عقل) و عرفان (جریان کشف) است (حکیمی، 1375، 46-47). تفکیکی‌ها با این کار به‌دنبال معارف قرآنی و دینی به صورت خالص و عاری از التقاط و تأویل‌اند (همان، 159). بر این اساس، منبع و روش شناخت دینی تفکیکی‌ها اصیل‌تر از دو جربان دیگر تلقی می‌شود. در این میان آراء میرزامهدی اصفهانی، بنیان‌گذار این دستگاه فکری، جالب توجه و حاکی از تقریری حداکثری از رویکرد تفکیکی است. دراین مقال به واکاوی مبانی معرفت‌شناختی وی خواهیم پرداخت.  }, keywords_fa = {عقل,وحی,عرفان,مکتب تفکیک,میرزا مهدی اصفهانی}, url = {https://hikmat.isramags.ir/article_6809.html}, eprint = {https://hikmat.isramags.ir/article_6809_abbad99229bd0de8354635350ace9bcf.pdf} } @article { author = {Fasihi, Abdulkhaleq}, title = {The Separation of Entity and Essence in Avicenna’s Philosophy along with a Critique of Étienne Gilson’s Impression}, journal = {Isra Hikmat}, volume = {5}, number = {3}, pages = {109-124}, year = {2013}, publisher = {Affiliated to the Ma‘arij Research, Center for Revelatory Sciences}, issn = {2383-2916}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Indeed studying the philosophical ideas of a philosopher requires a sufficient knowledge of the logics governing those ideas and their basic principles. Likewise, the separation of entity and essence which is one of the significant philosophical issues in Avicenna’s philosophy is only explicable and interpretable by means of an appropriate knowledge of the significance of entity and essence in this philosophy and based on its principles. In addition to its specific meaning (i.e. the nature of things), the issue of essence in Avicenna’s philosophy enjoys two other important roles, which are the “analysis” and “positing” of Divine Knowledge. The separation of entity and essence occurs in the realm of analysis but its scientific positing about the Divine Knowledge determines its ontological aspect. The important point in the interpretation of the relationship between entity and essence is the determination of the nature of entity which shows the fact that it is created by the essence and this is the concept of entity and not the entity itself. The present paper seeks to describe and analyze the aforementioned issue through the principles of Avicenna’s philosophy.  }, keywords = {Avicenna,entity,Essence,Separation,Gilson}, title_fa = {تفکیک وجود از ماهیت درفلسفه ابن سینا همراه با نقد برداشت إتین ژیلسون}, abstract_fa = {مسلما پژوهش دراندیشه فلسفی یک فیلسوف، شناخت کافی ازمنطق حاکم برآن اندیشه و مبانی بنیادین آن را می‌خواهد. بنابراین، تفکیک وجود از ماهیت یکی از مسائل مهم فلسفی در دستگاه بوعلی است که تنها با شناخت درست ازجایگاه وجود وماهیت دراین نظام، وبرمحوریت مبانی وی قابل تبیین وتفسیر خواهد بود. ماهیت درفلسفه ابن سینا علاوه برمعنای خاصی که دارد ( ذات امور) دارای دوجایگاه مهم است؛مقام تحلیل ومقام تقرّر آن درعلم حق. تفکیک وجود ازماهیت درساحت تحلیل رقم  می‌خورد اماتقرّر علمی آن درعلم حق بُعد هستی شناختی آن را مشخص می‌کند.  نکته مهم در تفسیر رابطه وجود وماهیت، تعیین نوع وجود است که زائد بودن آن را برماهیت نشان می‌دهد و آن مفهوم وجود است، نه خود وجود. مقاله حاضر کوشیده است مسئله مذکور را با در نظر داشت مبانی ابن سینا توصیف و تحلیل نماید.  }, keywords_fa = {ابن سینا,وجود,ماهیت,تفکیک,ژیلسون}, url = {https://hikmat.isramags.ir/article_6811.html}, eprint = {https://hikmat.isramags.ir/article_6811_d5175d0510154b4dfa53b0fa12be2b39.pdf} } @article { author = {Sa’aadat Niaaki, Seyed Hamidreza and Chavoshi, Seyed Mohammad Taqi}, title = {A Review of Hubert Dreyfus’s View Indicating the Precedence of Heidegger to kuhn in Discussing the Normative Sciences and Scientific Revolutions}, journal = {Isra Hikmat}, volume = {5}, number = {3}, pages = {125-141}, year = {2013}, publisher = {Affiliated to the Ma‘arij Research, Center for Revelatory Sciences}, issn = {2383-2916}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This paper seeks to substantiate the fact that, contrary to the claims made by Hubert Dreyfus that indicate the precedence of Heidegger to kuhn in discussing the idea of normative sciences and scientific revolutions, there is no relationship between Heidegger’s philosophical idea with regard to modern science and kuhn’s philosophy of science, hence, there will be no room, whatsoever, for talking about Heidegger’s precedence to kuhn concerning the aforementioned issues. To this end, first Heidegger’s view concerning the nature of modern science will be discussed. Then, a review of Dreyfus’s view with regard to Heidegger’s precedence to kuhn in presenting their ideas about normative science will be presented. Following this discussion, Dreyfus’s view about the precedence of Heidegger to kuhn in discussing the idea of scientific revolution will be reviewed and, finally, a conclusion, based on all the discussions presented in the paper, will be made.  }, keywords = {Paradigm,normative science,scientific revolutions,the history of metaphysics,ignoring the existence}, title_fa = {نقد دیدگاه هوبرت دریفوس مبنی بر تقدم هایدگر بر کوهن در طرح علم هنجاری و انقلاب‌های علمی}, abstract_fa = {این مقاله در صدد اثبات این مطلب است که بر خلاف ادعای هوبرت دریفوس مبنی بر تقدم هایدگر بر کوهن در طرح ایده علم هنجاری و انقلاب‌های علمی، هیچ رابطه‌ای میان دیدگاه فلسفی هایدگر در باب علم مدرن و فلسفه علم کوهن وجود ندارد و بنابراین، نوبت به سخن گفتن از تقدم هایدگر بر کوهن در مباحثی که مطرح شد نمی‌رسد. برای نیل به این مقصود، ابتدا دیدگاه هایدگر درباره ماهیت علم مدرن را مطرح می‌کنیم. سپس به تبیین و نقد دیدگاه دریفوس درباره تقدم هایدگر بر کوهن در بحث از علم هنجاری می‌پرداز‌یم. بعد از آن، نظر دریفوس در باب تقدم هایدگر بر کوهن در طرح ایده‌ی انقلاب علمی را نقد و بررسی می‌کنیم و در پایان نتیجه‌گیری حاصل از مطالب مطروحه را بیان می‌نماییم.}, keywords_fa = {پارادایم- علم هنجاری- انقلاب­های علمی- تاریخ متافیزیک- غفلت از هستی}, url = {https://hikmat.isramags.ir/article_6808.html}, eprint = {https://hikmat.isramags.ir/article_6808_294b3809761fd3a8e2800d01ed255495.pdf} } @article { author = {Hedayat Afza, Mahmoud and Sheikh Sho’aaii, Abbass}, title = {The Originality of Light and the Consequential Realization of Darkness based on Suhrawardi’s Perspective}, journal = {Isra Hikmat}, volume = {5}, number = {3}, pages = {143-172}, year = {2013}, publisher = {Affiliated to the Ma‘arij Research, Center for Revelatory Sciences}, issn = {2383-2916}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In addition to the discussion of light, Suhrawardi has also made some statements about the realization of darkness in the outside world in some of his works. In the present paper, in addition to presenting Suhrawardi’s view of light and darkness, the illuminationist categorization of beings, the statements of Suhrawardi concerning the consequential realization of darkness, the background of his thought, an account of the different meanings of the concepts of “original” and “mentally posited”, the relationship between light and darkness based on Suhrawardi’s view, and the process of applying these two on the concepts of existence and essence will be analyzed. To this end, it has been clarified that what Suhrawardi means by light is a less general concept compared to what Mulla Sadra means by the term “existence” and this is why Suhrawardi has sometimes been accused, by Mulla Sadra and some of his commentators, of self-contradiction. However, by taking into account the concepts of existence and essence as utilized by Sheik Ahsaaii and applying them on the concepts of light and darkness, as put forth by Suhrawardi, one arrives at a novel interpretation of the “fundamental reality of existence” through which Suhrawardi’s philosophical school seems a bit more coherent and dynamic. Based on this latter interpretation, light or existence is considered to be “self-existent”, and darkness or essence “consequential being”, and not “accidental being”.  }, keywords = {light,darkness,existence,Essence,composition by way of annexation,consequential,accidental,Mulla Sadra,Sheik Ahsaaii}, title_fa = {اصالت نور و تحقق تبعی ظلمت در اندیشۀ سهروردی}, abstract_fa = {شیخ اشراق در برخی آثار خود ـ علاوه بر نور ـ بر تحقق ظلمت در عالم خارج نیز تصریح نموده است. در نوشتار پیش رو ضمن اشاره به تلقّی سهروردى از نور و ظلمت، مقوله‌بندى اشراقی موجودات، تصریحات شیخ اشراق بر تحقّق تبعی ظلمت، پیشینۀ تفکّر وى و توجّه به معانی مختلف مفاهیم «اصیل» و «اعتباری»؛ نسبت بین نور و ظلمت در اندیشۀ شیخ اشراق و فرآیند تطبیق این دو بر مفاهیم وجود و ماهیت مورد تحلیل قرار گرفته است. در این راستا مشخّص گردیده که معنای نور در نزد سهروردی، أخصّ از معنای وجود در نزد ملّاصدرا است و به همین دلیل گاه از سوی صدرا و برخی شارحان وی نسبت تناقض‌گویی به سهروردی داده مى‌شود؛ امّا لحاظ معانی وجود و ماهیت در اصطلاحات شیخ احسائی و تطبیق آن بر نور و ظلمت سهروردی، تفسیر نوینی از «اصالت وجود» در پیش روی ما قرار مى‌دهد که در پرتو این نگرش، نظام فلسفی سهروردی، قدرى منسجم‌تر و پویاتر به نظر می‌رسد. در این تفسیر نور یا وجود «موجود بالذّات» و ظلمت یا ماهیت، «موجود بالتّبع» ـ و نه بالعرض ـ به شمار مى‌رود.                                                                                                                                      }, keywords_fa = {نور,ظلمت,وجود,ماهیّت,ترکیب انضمامی,بالتّبع,بالعرض,ملّاصدرا,شیخ احسائی}, url = {https://hikmat.isramags.ir/article_6806.html}, eprint = {https://hikmat.isramags.ir/article_6806_f1752c33d5d78aad7ca758f733c22516.pdf} }